A A+ A++

W USA, w Polsce i w wielu innych krajach, bardzo dużo kobiet pracowało i nadal pracuje niejako na dwa etaty – jeden w ramach obowiązków służbowych, a drugi w domu. Tymczasem koronawirus i wprowadzona izolacja spowodowały zwiększenie ilości czasu poświęcanego na tę drugą działalność.

– Obecność dzieci w domu i opieka nad chorymi lub starszymi krewnymi podczas pandemii tworzy „podwójną drugą zmianę”. Popycha kobiety do punktu krytycznego – wskazują w artykule przygotowanym dla magazynu „Fortune” Sheryl Sandberg oraz Rachel Thomas, współzałożycielka i dyrektor generalna LeanIn.org.

Czytaj także: Dlaczego kryzys pogłębia ekonomiczne dysproporcje między kobietami a mężczyznami

Z badań przeprowadzonych przez LeanIn.org i platformę badawczą Survey Monkey w kwietniu już podczas trwania przymusowej izolacji spowodowanej pandemią koronawirusa, wynika, że 25 proc. kobiet odczuwa silny lęk, a ponad 50 proc. ma problemy ze snem. Dla porównania, silny lęk podczas trwania pandemii towarzyszy 10 proc. badanych mężczyzn.

Pracownicy posiadający rodziny i zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin wskazują, że mają więcej do zrobienia niż są w stanie wykonać. Twierdzi tak 31 proc. kobiet i 13 proc. mężczyzn.

71 godz. tygodniowo, czyli podwójna druga zmiana

Z badań wynika również, że w erze koronawirusa diametralnie zmienił się harmonogram pracy zarówno jeśli chodzi o obowiązki służbowe, jak i domowe. Kobiety, posiadające rodziny i pracujące zawodowo w pełnym wymiarze godzin (40 godz. tygodniowo), przeznaczają aż 71 godz. tygodniowo na prace domowe i opiekę nad bliskimi. Mężczyźni na pracę opiekuńczą w domu poświęcają tygodniowo o 20 godz. mniej.

Współzałożycielki LeanIn.org podkreślają, że podczas kryzysu wielu mężczyzn włączyło się do wykonywania prac domowych, jednak większość obowiązków domowych nadal spada na kobiety. Dlatego ich zdaniem, prace domowe i opiekuńcze powinny być dzielone równomiernie.

Zobacz także: Sheryl Sandberg. Perfekcyjna pani prezes

Sheryl Sandberg oraz Rachel Thomas zwracają również uwagę na fakt, iż w dobie pandemii pracodawcy powinni zwiększyć elastyczność, zmienić priorytety lub zawęzić zakres obowiązków swoich pracowników.

– To czas, aby menedżerowie stali się liderami, zapewniając swoim zespołom bardzo potrzebne wsparcie emocjonalne – wskazują Sandberg i Thomas. I dodają, że nie tylko pracodawcy powinny zaangażować się we wsparcie pracowników. Jest to także zadanie dla organów państwa, które powinny podjąć odpowiednie kroki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPaweł Sidorowicz: Pracowaliśmy na ten sukces przez kilka lat – ANKIETA
Następny artykułKsięża ze Śmigla na kwarantannie