Sposób działania działania jest niemal w każdym zgłoszonym przypadku taki sam. Oszuści w rozmowie telefonicznej podają się za inspektora Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Następnie prowadzą rozmowę w taki sposób, aby pozyskać od osoby, do której dzwonią, jak najwięcej szczegółowych informacji na temat sytuacji finansowej czy prowadzonych spraw. Oszuści dzwonią z numeru telefonu wskazującego na Urząd Ochrony Danych. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu narzędzi, które pozwalają podszywać się pod dowolny numer telefonu. Nie jest to jednak związane z jakimkolwiek przełamaniem systemów bezpieczeństwa. Podkreślmy – pracownicy Urzędu nie prowadzą telefonicznej weryfikacji prowadzonych postępowań, ani nie zbierają w ten sposób informacji o sprawach. Nie dzwonią też do przypadkowych osób.
Za każdym razem, kiedy przeprowadzana rozmowa wzbudza nasze wątpliwości, nie należy udzielać informacji, o które prosi osoba dzwoniąca. W takiej sytuacji należy natychmiast zakończyć rozmowę.
UODO apeluje, by pod żadnym pozorem nie podawać, a przynajmniej unikać przekazywania danych osobowych telefonicznie – szczególnie, gdy to nie my inicjujemy rozmowę, ale ktoś do nas dzwoni. Udostępnianie danych na odległość obarczone jest ryzykiem, brakiem pewności co do tego komu faktycznie dane są przekazane. Jeżeli z jakichś powodów musimy przekazywać dane podczas rozmowy telefonicznej, to wpierw zweryfikujmy kontakt, np. oddzwaniając i sprawdzając, czy dany numer i osoba faktycznie reprezentuje podmiot, na który się powołała.
Jednocześnie UODO informuje, że sprawa została zgłoszona do Prokuratury Rejonowej Warszawa Śródmieście Północ w Warszawie. W związku z tym, wszelkie próby wyłudzenia danych osobowych trzeba zgłaszać do właśnie do niej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS