A A+ A++

Wszystkie trzy dakarowe załogi Audi: Mattias Ekstrom/Emil Bergkvist, Stephane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, w trudnych pustynnych warunkach poznawały zupełnie nowy samochód rajdowy.

– Nasz plan zakładał dziewięć dni testów, tak by każda załoga mogła pracować z pojazdem testowym przez trzy dni – mówił Arnau Niubo Bosch, szef całego projektu wdrożeniowego Audi RS Q e-tron E2. – Mieliśmy dwa główne cele: przygotowanie drugiej generacji na Rajd Dakar oraz zapoznanie zespołów kierowców z nowymi rozwiązaniami. Redukcja masy stwarza nowe możliwości w zakresie ustawień zawieszenia, które chcemy wykorzystać. Zmierzamy w dobrym kierunku. Napęd elektryczny ze wszystkimi jego systemami również działa sprawniej niż podczas testów rok temu.

Uwe Breuling, szef działu testowania pojazdów Audi Sport oraz cały jego zespół, zderzyli się w Maroku z niezwykle trudnymi warunkami.

– Temperatury były ekstremalne, niemal 40 stopni Celsjusza dzień w dzień. Widzimy, że w tych okolicznościach zarówno samochód, jak i załogi, funkcjonują na granicach swych możliwości – relacjonował. – Trasy testowe po których się poruszaliśmy były w tym roku bardzo sypkie, co jest niezwykle obciążające dla rozwiązań technicznych. Nic jednak nie zatrzymuje naszego samochodu. Występowały tylko drobne uszkodzenia eksploatacyjne, które naprawialiśmy na bieżąco.

Czytaj również:

 

Wszyscy kierowcy i piloci Audi Sport są pozytywnie zaskoczeni niższą masą prototypu z napędem elektrycznym.

– Nie tylko masa, ale i jej rozkład jest teraz bardziej korzystny – przyznał Carlos Sainz. – W rezultacie samochód mniej driftuje, jest bardziej zwinny i łatwiej go kontrolować.

Takie wrażenia potwierdził Stephane Peterhansel: – Kiedy przejeżdżamy przez długie, szybkie zakręty, jest mniej sił odśrodkowych. O wiele łatwiej jest więc utrzymać się po wewnętrznej stronie zakrętu. Również pozycja za kierownicą jest teraz lepsza niż wcześniej.

Mattias Ekstrom, który wciąż jest nowicjuszem w rajdach terenowych po udanej karierze na torze i w rallycrossie, wnosi swoją wiedzę, jednocześnie korzystając z doświadczenia dwóch zwycięzców Dakaru, z którymi jest w zespole.

– Doświadczenie Carlosa i Stephane’a bardzo pomaga nam w ustawieniach – mówił Mattias Ekstrom. – Nie chodzi tu o czasy okrążeń jak na torach, ale o to, by mieć przewidywalny samochód. Oprócz niższej masy, wyraźnie widać też poprawę aerodynamiki. Ma ona pozytywny wpływ zwłaszcza przy większych prędkościach.

Czytaj również:

 

Inżynierowie Audi Sport w trakcie swojej pracy mieli na uwadze nie tylko opinie kierowców. Trzej piloci również korzystają ze zoptymalizowanego środowiska pracy.

– Chcieliśmy mieć możliwość łatwiejszej obsługi złożonych systemów – powiedział Emil Bergkvist. – W obecnej generacji Audi RS Q e-tron E2, udało się to osiągnąć. W niektórych przypadkach systemy reagują teraz na ostrzeżenia bez konieczności ręcznej interwencji.

– Ergonomia w kokpicie jest teraz lepsza, a różne elementy sterujące zostały logicznie przegrupowane, co zdecydowanie nam pomaga. Dzięki temu możemy się lepiej skoncentrować i mamy więcej czasu na nasze podstawowe zadanie, czyli nawigację – dodał Lucas Cruz.

Dla Edouarda Boulangera inny aspekt był najważniejszy: – Czuję ten samochód zupełnie inaczej niż wcześniej. Niższa waga oznacza, że możemy pójść trochę bardziej w kierunku komfortu, jeśli chodzi o ustawienia amortyzatorów. To ważne, gdy spędzasz tyle czasu w kokpicie co my i musisz być skupiony przez wiele godzin.

Audi RS Q e-tron E2 zrobiły w Maroku łącznie 4218 kilometrów. Razem z poprzednimi testami w Europie, daje to już w sumie dystans 6424 kilometrów. Zespół nie ma jednak czasu na przerwę. Za niespełna dwa tygodnie druga generacja rajdowego prototypu będzie miała swój chrzest bojowy. W dniach od 1 do 6 października wszystkie trzy załogi Audi Sport wezmą udział w Rajdzie Maroka w południowo-zachodniej tego części kraju. Dzięki zróżnicowanemu terenowi, rajd ten jest uważany za świetne przygotowanie do Rajdu Dakar.

Czytaj również:

 




akcje


komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSpotkanie z autorką „Akuszerek” w Borzęcinie / 30 września 2022 r.
Następny artykułRzecznik Praw Dziecka zaskarżył TVN. KRRiT nawet nie kiwnęła palcem