A A+ A++

Miasto Movie w październiku | Miasto dźwięku

Kiedy: zawsze w środę, godz. 19.00

Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a – sala widowiskowa, II piętro

Wstęp wolny

Po przymusowej przerwie spowodowanej pandemią Covid-19 wracamy do naszego stałego cyklu filmowego Miasto Movie. Jesienią zajmiemy się niezwykle ciekawym i wciąż nie do końca uchwytnym zjawiskiem jakim jest dźwięk. Za pierwszy film dźwiękowy uznawany jest słynny „Śpiewak jazzbandu” z 1927 roku, ale kino jako medium już wcześniej, w czasach filmów niemych, korzystało z usług taperów, czyli pianistów grających na żywo podkład muzyczny do wyświetlanych obrazów. Dziś dźwięk w filmie to integralny i nieodzowny element współczesnego kina, a Oscary czy Złote Lwy w tej kategorii trafiają do prawdziwych mistrzów i znawców zagadnienia. Na przestrzeni lat rozwinęły się też w sztuce i kulturze takie pojęcia jak field recording, muzykoterapia, studia nad poziomem hałasu w miastach i szereg innych frapujących zjawisk. Kino zarówno fabularne, jak i dokumentalne nie pozostaje na nie obojętne. Przed nami zatem dźwiękowo-filmowa podróż, podczas której postaramy się w sposób przekrojowy zaprezentować kino, oddziałujące w równej mierze na zmysły wzroku i słuchu.

Program na miesiąc:

6 października, 19.00 | “Wybuch”, reż. Brian De Palma, czas 104’, 1981 r.

13 października, 19.00 | “Nieściszalni”, reż. Ola Simonsson, Johannes Stjarne Nilsson , czas 98‘, 2010 r.
20 października, 19.00 | “Zappa”, reż. Alex Winter, czas 129’, 2020 r.
27 października, 19.00 | “Lato”, reż. Kiriłł Sieriebriennikow, czas 126‘, 2018 r.

reż. Brian De Palma, czas 104’, 1981 r.

Perełka z filmografii Briana De Palmy oraz jedna z najciekawszych ról w karierze Johna Travolty. Aktor wciela się tu w postać Jacka, młodego dźwiękowca, który przypadkiem wplątuje się w kryminalną aferę. Na co dzień bohater zajmuje się tworzeniem nagrań dźwiękowych, głównie do niskobudżetowych horrorów, łącząc tym samym swoją pasję z pracą zarobkową. Podczas kolejnej sesji Jack staje się świadkiem wypadku samochodowego, w którym śmierć ponosi prominentny polityk, kandydat na prezydenta USA. Przesłuchując zapis nagrania z wypadku, bohater zaczyna nabierać podejrzeń, iż nie było to niefortunne zdarzenie, lecz zamach. Od tej chwili wpada w niebezpieczną i coraz groźniejszą sieć intryg.

 reż. Ola Simonsson, Johannes Stjarne Nilsson , czas 98‘, 2010 r.

Szalona komedia muzyczna utrzymana w duchu nieco specyficznego, groteskowego skandynawskiego humoru. Fabuła filmu zbudowana jest na pojedynku między nienawidzącym muzyki policjantem, o wiele mówiącym imieniu Amadeusz, a grupą genialnych muzyków – perkusistów, którzy “terroryzują” miasto swoimi koncertami. Artyści dają spontaniczne, niezapowiedziane występy w najdziwniejszych przestrzeniach i okolicznościach, paraliżując nieco życie miasta, ale wprowadzając też przy tym radość i niesamowity ładunek sztuki do świata zwykłych mieszkańców. Jak to jednak zwykle bywa, znajdą się też tacy, którym ta zabawa nie będzie odpowiadać.

 reż. Alex Winter, czas 129’,  2020 r.

Filmowa biografia geniusza muzycznej awangardy, multiinstrumentalisty, kompozytora i lidera słynnej grupy The Mothers of Invention. Powiedzieć, że Frank Zappa był postacią nietuzinkową, to zdecydowanie za mało. Z tego też względu reżyser Alex Winter stara się nakreślić jego portret unikając klasycznego języka filmowej biografii. Zamysłem twórcy filmu było raczej uchwycenie fenomenu Zappy i oddanie charakteru, czy też ducha jego artystycznych poszukiwań. Zdaniem wielu ekspertów wizja muzyczna Zappy zdecydowanie wyprzedzała czasy w których żył i tworzył, zaś jego intelekt, połączony ze specyficznym poczuciem humoru, czynił go artystą jedynym w swoim rodzaju, wykraczającym daleko poza przyjęte reguły muzycznego show businessu.

 reż. Kiriłł Sieriebriennikow, czas 126‘, 2018 r.

Fabularna fantazja Kiriłła Sieriebriennikowa, luźno oparta na historiach muzyków znanych z kultowych formacji leningradzkiej sceny rockowej lat 80. Na pierwszy plan wybijają się tu postacie Wiktora Coja – lidera legendarnej grupy Kino oraz Mike’a Naumenko – założyciela zespołu Zoopark. Nominowany do nagrody Złotej Palmy w Cannes obraz jest utrzymanym w postmodernistycznym duchu kolażem musicalu, paradokumentu z czarno-białymi zdjęciami oraz autorskiej pocztówki z burzliwych i szalonych lat 80. XX wieku, kiedy rodziła się słynna muzyczna scena niezależna ZSRR, a Leningrad był kluczowym i (zdaniem wielu znawców tematu) najważniejszym jej ośrodkiem.

O CYKLU MIASTO MOVIE:

Dajemy głos miastu. Zapraszamy na cykl pokazów filmowych gdzie miasto jest tłem, ale i bohaterem, przestrzenią do życia i scenerią filmowych historii, cichym świadkiem kameralnych opowieści oraz aktywnym uczestnikiem kinowego zgiełku. Miejscem gdzie bezustannie przenikają się ludzkie problemy i dramaty, ale też wielkie nadzieje, marzenia i triumfy.

Miasto mówi u nas w wielu językach – obrazu, dźwięku, opowiadanej historii… językiem Terry’ego Gilliama, Federico Felliniego, Jima Jarmuscha czy Wong Kar Waia. Ma też bardzo wiele twarzy, bywa piękne, groźne, radosne, melancholijne, ale zawsze ciekawe i mające swoją opowieść. Pokazy filmowe ułożone zostały w cykle tematyczne prezentujące różnorodne obszary związane z funkcjonowaniem miast oraz życiem ich mieszkańców. Seansom towarzyszą prelekcje oraz spotkania dyskusyjne.

Przygotowanie cyklu: Agnieszka Wojciechowska, Rafał Chwała, Ewa Orzeszko

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzułyśmy się jak w bajce
Następny artykułBudowa dworca metropolitalnego. Szykują się kolejne utrudnienia w ruchu