A A+ A++

– Rok temu widzieliśmy pozostałości po wycince, a teraz mamy nową drogę lądową – powiedział wiceminister Gróbarczyk tuż przez otwarciem dla ruchu Mostu Południowego.

ZOBACZ: Pierwszy z mostów na Mierzei przechodzi próbne obciążenia

Podkreślił, że nowy most otwarty z początkiem wakacji usprawni ruch turystyczny na Mierzei. Kierowcy mogą z niego korzystać, jadąc drogą 501 od Stegny do Krynicy Morskiej. Przejeżdżając po nowym moście, mają okazję zobaczyć z bliska postęp prac na budowie kanału.

“Duże znaczenie”

– Dla nas ma to duże znaczenie, bo dziś rozpoczynają się wakacje. Od kilku dni obserwowaliśmy, jak samochody stały w korkach na drodze 501 z powodu budowy (kanału żeglugowego). Zapraszamy również wszystkich, by przejeżdżając po moście podziwiali widoki i oglądali budowę kanału. Ten widok warty jest milion dolarów – podkreślił Gróbarczyk.

Przedstawiciel wykonawcy prezes NDI Małgorzata Winiarek-Gajewska zaznaczyła, że Most Południowy oddany w piątek do użytku jest pierwszym obiektem odebranym przez inwestora na budowie kanału żeglugowego.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski wyraził nadzieję, że most będzie często odwodzony, by przepuścić płynące kanałem żeglugowym jednostki z turystami oraz jednostki z towarami do portu w Elblągu.

Jeden z dwóch

Otwarty w piątek Most Południowy to jeden z dwóch mostów bliźniaczych – drugi, Północny znajduje się bliżej Zatoki Gdańskiej. Między obiema przeprawami jest kapitanat. Dzięki nim ruch samochodów w momencie uruchomienia kanału żeglugowego będzie odbywał się płynnie.

Urząd Morski w Gdyni oraz wykonawca inwestycji, NDI/Besix, przekazał szczegółowe informacje dotyczące mostu.

Idealnie wyważony?

Jak podano, to jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą wynosi 550 – 560 ton.

Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został on wyważony co do kilogramów.

Długość mostu wraz z dylatacjami (palczaste) wynosi 61,15 m, a szerokość to 17,20 m. Ma dwa przęsła. Posiada klasę obciążenia A. Ciężar konstrukcji stalowej ustroju nośnego wynosi 373 tony, a ciężar przeciwwagi – 160 ton. Posadowiony został na palach prefabrykowanych.

Ciekawostki o moście

Wśród ciekawostek są takie: że most obraca się na podporze P2 na łożysku soczewkowym, siłowniki obrotu mostu ważą 4 tony każdy. Most wyważono z uwzględnieniem wszelkich ciężarów, nawet nawierzchni na jezdniach i chodnikach.

Wyważenie obyło się na podstawie specjalnej procedury, pod nadzorem specjalistycznego sprzętu, z dokładnością do kilogramów.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

rsr/PAP

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBurmistrz Żarowa z absolutorium
Następny artykułAbsolutorium i wotum zaufania dla burmistrza