A A+ A++

Wałbrzyscy policjanci otrzymali zgłoszenie o tym, że mieszkanka powiatu wałbrzyskiego poprzez działanie oszusta straciła sporą ilość pieniędzy. Mężczyzna, który na początku grudnia zadzwonił do 75-letniej kobiety, podał się za agenta Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Tym sposobem wprowadził w błąd pokrzywdzoną co do własnej tożsamości – i poinformował o rzekomej pracy nad sprawą włamania na jej rachunek bankowy. Sprawca przestępstwa tak poprowadził rozmowę, że sam uzyskał login oraz hasło do bankowości internetowej, a następnie dokonał dwóch przelewów w kwocie łącznej 17 tys. zł.

Na tle tego zdarzenia po raz kolejny ostrzegamy przed przestępcami, którzy telefonicznie podają za policjantów lub innych urzędników i próbują oszukać osoby starsze. Nie pozwól się oszukać i pamiętaj kilka prostych zasad w przypadku odebrania telefonu z prośbą o udzielenie pożyczki należy zawsze:
  • zachowaj spokój i rozsądek,
  • pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania,
  • potwierdzaj informację u innych członków rodziny,
  • nie działaj w pośpiechu i odkładaj termin udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni),
  • nie ulegaj presji czasu którą wytwarzają oszuści, aby osiągnąć swój cel.
Pod żadnym pozorem nie należy przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy osobiście i nie wpuszczać tych osób do mieszkania. Zawsze należy informować Policję dzwoniąc pod numer alarmowy: 112.

Zazwyczaj przestępcy dzwonią do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem, tak jak w podanym powyżej przypadku agentem CBA lub innym urzędnikiem państwowym. Podczas próby wyłudzenia pieniędzy sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi m.in. zawód policjanta. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej i fałszywe dane personalne, a podczas dalszego kontaktu informują osoby starsze o tym, że pracują nad sprawą wyłudzenia dużej ilości gotówki. Ostatecznie proszą o dostęp do konta osoby pokrzywdzonej lub w innych przypadkach o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu. W przypadku osobistego odbioru pieniędzy informują poszkodowanego, że kiedy prawdziwego oszusta uda się złapać, pieniądze zostaną oddane osobie zaangażowanej w sprawę. Tak jednak się nie dzieje. Oszuści znikają z pieniędzmi, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.

Policja apeluje do dzieci oraz wnuków mających w rodzinie osoby starsze. W przypadku podejrzanych telefonów nie zostawiajmy seniorów z tym problemem sami. Rozmawiajmy z nimi i informujmy o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy. Ważne jest, aby osoby starsze nie wypłacały gotówki, jeżeli mają podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści, a także nie podawały jakichkolwiek danych osobowych, ani haseł dostępowych do aplikacji lub stron internetowych osobie dzwoniącej.

Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne jest, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numerem alarmowym Centrum Powiadamiania Ratunkowego 112, a informacja ta zostanie przekazana Policji.

Poprzez: KMP Wałbrzych

Artykuł Oszust podał się za agenta CBA – seniorka straciła gotówkę pochodzi z serwisu Sudeckie Fakty.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoronawirus. W piątek w kraju 11 013 nowych zakażeń i 426 zgonów. W Podlaskiem zmarło 12 osób
Następny artykułOgłoszenie wyników otwartych konkursów ofert na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej