A A+ A++

Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała, że naprawa kompleksu hydroakustycznego MGK-400 na okręcie podwodnym ORP „Orzeł” zostanie przeprowadzona przez firmę JT Ship Service Tomasz Jatkowski z Gdyni. Wyboru dokonano w ramach przetargu ograniczonego, ogłoszonego 23 stycznia 2020 roku.

Tak długi okres potrzebny na zakończenie postępowania (ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty opublikowano 11 maja 2020 r.) wynika prawdopodobnie z faktu, że nikt nie chciał przeprowadzić naprawy kompleksu MGK-400 za pieniądze, które przeznaczyła na ten cel Marynarka Wojenna RP (1 623 000 zł brutto). O tym jak niedoszacowane było to przedsięwzięcie może świadczyć fakt, że firma, która ostatecznie zgodziła się wykonać zlecenie, wynegocjowała sumę ponad dwa i pół razy większą (4 120 500, zł brutto).

Przy wyborze Wykonawcy brano pod uwagę trzy kryteria: cenę (z wagą 80), okres udzielonej gwarancji (z wagą 10) oraz ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac (z wagą 10).

Sam wybór firmy JT Ship Service Tomasz Jatkowski z Gdyni do naprawy kompleksu MGK-400 nie jest zaskoczeniem. To właśnie z tą firmą zawarto bowiem w grudniu 2019 roku dwie umowy dotyczące okrętu podwodnego ORP „Orzeł” za około 624 tysiące złotych brutto, w ramach których miano dostarczyć sześć kompletów kabli zasilających (za 72 000 złotych brutto) oraz przeprowadzić naprawę peryskopów PZKG-11 (za 552 000 złotych brutto).

Zaskakuje jednak samo podejście do okrętu podwodnego ORP „Orzeł”. Jest to jednostka pływająca o bardzo dużym potencjale bojowym, ale pod warunkiem, że dokona się nie tylko jej naprawy, ale również modernizacji. Sytuacja jest kuriozalna, ponieważ decydenci na pewno nie wykorzystują w swoich domach trzydziestopięcioletnich telewizorów, jednocześnie każąc wykorzystywać polskim marynarzom na ORP „Orzeł” tak samo „leciwe” systemy elektroniczne.

Doświadczenie pokazuje, że firma JT Ship Service Tomasz Jatkowski na pewno wykona swoją pracę i przywróci do sprawności główny system sonarowy okrętu. Jednak nadal będzie to kompleks hydroakustyczny z lat osiemdziesiątych, bez nowoczesnego systemu analizy dźwięku i połączenia z nowym, zautomatyzowanym systemem walki.

Tymczasem Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało co najmniej jedną ofertę na przeprowadzenie modernizacji okrętu podwodnego ORP „Orzeł”, tak by służył on jako pełnowartościowa jednostka bojowa do czasu zrealizowania programu „Orka”. Najbardziej zaawansowany projekt, zakładający współpracę z Polską Grupą Zbrojeniową, przedstawił koncern Naval Group. Gotowość do przeprowadzenia modernizacji „Orła” zadeklarował jednak również niemiecki koncern TKMS, a możliwości ma na pewno szwedzki koncern Saab.

Jak na razie polski resort obrony decyduje się jednak na przysłowiowe „łatanie dziur”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWoda – prawda i mity. Jaką wodę powinniśmy pić?
Następny artykułSYGNAŁY CZYTELNIKÓW: Styropian fruwał po Dworcowej [FOTO]