A A+ A++

Podróże koleją w dobie pandemii oraz wraz ze wzrastającą świadomością ekologiczną stają się coraz popularniejsze. Niektórzy nadal cenią sobie podróże PKP ze względu na niepowtarzalny klimat, dla innych jest być może jedyna możliwość. Niestety nasz rodzimy przewoźnik nie oferuje zbyt wiele, jeśli mowa o połączeniach międzynarodowych, których domagają się podróżni. Z odsieczą przychodzą sąsiedzi z południa. Już drugi przewoźnik z Czech – RegioJet – planuje zwojować polski rynek długodystansowych podróży kolejowych. Dlaczego tak się dzieje?

Sprawdzając rozkład jazdy pociągów międzynarodowych możemy się mocno zdziwić. Owszem, znajdziemy sporo połączeń zagranicznych z Warszawy lub Krakowa, lecz prowadzą one najwyżej do Berlina, Wiednia i Pragi. Organizując dalsze kolejowe wyjazdy, musimy niestety liczyć się z przesiadkami.

Kolejnym problemem międzynarodowych połączeń kolejowych jest ich cena. Z Krakowa do Berlina ceny biletów zaczynają się od 110 złotych. Dla porównania, popularny przewoźnik autobusowy oferuje bilety na tą samą relację za cenę nawet o 20% niższą. Czas podróży pociągiem PKP również nie zawsze jest szybszy niż autobusem na analogicznej trasie.

Warto zwrócić uwagę także na to, że polski przewoźnik kolejowy oferuje te same przejazdy zagraniczne już od wielu lat. Toporność i ospałość w dostosowywaniu swojej oferty do aktualnych potrzeb klientów sprawiły, że konkurencja z Czech planuje zwojować rynek długodystansowych podróży międzynarodowych.

RegioJet. Co to za firma?

RegioJet to prywatny czeski przewoźnik autobusowy i kolejowy. Firma powstała w 2009 roku i jest jednym z dwóch prywatnych przedsiębiorstw oferujących przejazdy koleją w Czechach. Drugim jest LeoExpress, który już obsługuje pociągi z Krakowa do Pragi. RegioJet należy do dużej spółki transportowej i biura podróży Student Agency.

Czeski przewoźnik nie ogranicza się ze swoją ofertą tylko do Czech. Od kilku lat kursuje również do Wiednia, Budapesztu i słowackich Koszyc. Od ponad roku również przewozi pasażerów z Pragi do chorwackiego Splitu i Rijeki. Ekspansja firmy nie planuje zwalniać. Na razie RegioJet oferuje na terenie Polski tylko połączenie autobusowe z Krakowa do Ostrawy. Po ostatniej decyzji polskiego Urzędu Transportu Kolejowego już jesteśmy pewni, że wkrótce to się zmieni.

Pociągiem z Polski do Niderlandów i Belgii

UTK w minionych dniach wydało zgodę dla RegioJet na otworzenie połączenia pomiędzy Warszawą a belgijską Ostendą przez Berlin, Amsterdam i Brukselę. Ma ono ruszyć latem 2022 roku równolegle z analogicznym połączeniem z Pragi.

Przez Polskę pociąg będzie jechał w jedną stronę. To znaczy, że na relacji Warszawa – Ostenda stacje w Polsce będą z oznaczeniem “tylko do wsiadania”, a w drodze powrotnej z Ostendy z oznaczeniem “tylko do wysiadania”.

Wg UTK w taki sposób pociąg RegioJet nie będzie “konkurował” z PKP na równoległych trasach obsługiwanych przez Intercity. Taka decyzja niestety pokazuje jasno, czyje interesy są bronione najbardziej na polskich torach. O pozwolenie na dostęp do torów kolejowych w Polsce zarówno RegioJet, jak i LeoExpress musieli “walczyć” długie miesiące.

Kraków-Rijeka-Split? Pociąg RegioJet z Polski do Chorwacji

Ostatnie tygodnie spływały do nas kolejne dobre wiadomości na temat nowych planowanych połączeń międzynarodowych połączeń z Polski. Poza Amst … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNagrody dla dyrektorów oraz pracowników gminnych placówek oświatowych
Następny artykułMSZ wezwało białoruskiego chargé d’affaires w sprawie prowokacji i zwłok na granicy