A A+ A++

Chodzi o obwodnicę Janowa Lubelskiego w ciągu drogi krajowej nr 74 Janów–Frampol–Szczebrzeszyn, która w zależności od trasy przebiegu miałaby od 8,5 do 9,5 kilometrów długości (oprotestowana trasa obwodnicy nie ma nic wspólnego z niemal gotową obwodnicą miasteczka w ciągu drogi krajowej nr 19, czyli ekspresówki Lublin–Rzeszów).

W dwóch pierwszych wariantach trasa znalazłaby się po północnej stronie Janowa Lubelskiego i prowadziłaby przez tereny rolnicze, a następnie przecinała dwie wsi. Pierwsza opcja zakłada budowę drogi w rejonie rzeki Biała, cmentarz parafialny wpisany do rejestru zabytków oraz obszar objęty ochroną konserwatorską. W zmodyfikowanej wersji część obwodnicy omijałaby te tereny.

Pozostałe dwa warianty zakładają, że obwodnica Janowa Lubelskiego znalazłaby się po południowej stronie miasta. Przecinałaby ona chroniony obszar Natura 2000. Z tego powody drogowcy nie rekomendują takiego rozwiązania.

“Naszym kosztem chce się ulżyć mieszkańcom miast”

Ale mieszkańcy wsi, przez które miałaby biec trasa w wariantach pierwszym i drugim, na proponowane rozwiązania zgodzić się nie chcą.

– Jesteśmy zadowoleni, że powstanie obwodnica, ale nie zgadzamy się na jej budowę na szczątkach naszych przodków, z równoległym wysiedleniem wielu domostw. Spowoduje to dość duży problem społeczny. W trzecim wariancie, który jest przez nas rekomendowany, nie ma potrzeb wysiedlania ludzi – tłumaczy Roman Mucha, jeden z mieszkańców.

Protestujący martwią się też, że trasa pogorszy ich warunki życia. – Będzie duże natężenie ruchu, hałas i emisja spalin. Nasz dorobek życia zostanie zmarnowany. Chcemy też, żeby cmentarz został ochroniony, bo to nasze dziedzictwo kulturowe – wyliczają.

– Co gorsze, jeszcze więcej domów i ludzi pozostanie w bezpośrednim sąsiedztwie obwodnicy. Jak żyć w takich warunkach? Jest nam przykro, że my – ludzie ze ściany wschodniej, na dodatek jeszcze ze wsi – jesteśmy tak potraktowani. Naszym kosztem chce się ulżyć mieszkańcom miasta. No jak tak może być? Bo my ze wsi? – pyta Teresa Surdel.

Przeprowadzono badania archeologiczne

Protestujących mieszkańców wspiera posłanka PO Marta Wcisło. Już w maju zeszłego roku składała interpelację do ministra infrastruktury w sprawie planowanego przebiegu obwodnicy, a dwa miesiące później pisała także do premiera. Sprawą obwodnicy zainteresowała też ministra kultury. Ostatecznie sprawa trafiła do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który zlecił badania archeologiczne.

– Wyniki dostałam dwa dni temu i stwierdzają one jednoznacznie, że na tym terenie są niezwykle cenne znaleziska archeologiczne. Na całym obszarze rejestrowane są zabytki archeologiczne, relikty dawnej architektury, zabudowy grobów cmentarnych, fragmenty kostnicy cmentarnej, a geokamerą stwierdzono liczne szczątki ludzkie – wylicza Wcisło i dodaje, że nie wyobraża sobie, aby na terenie starej nekropolii, która sięga nawet czasów średniowiecza, można było cokolwiek budować.

– Mieszkańcy chcą budowy obwodnicy, ale nie takiej, która wymaga burzenia ich domostw, kultury, tradycji i historii miejsc ich przodków. Najbardziej optymalnym wariantem jest opcja trzecia – dodaje posłanka PO.

Urząd Miasta Janów Lubelski ma do 15 stycznia skierować swoją rekomendację i wskazać, który wariant budowy obwodnicy rekomenduje. 

Charakterystyka poszczególnych wariantów (za GDDKiA)

W wariancie nr 1 trasa drogi DK74 położona jest po północnej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lubelski Północ na S19. Dalej droga biegnie pomiędzy strefą inwestycyjną a lasem w rejonie wsi Biała Pierwsza. Następnie trasa przebiega po terenach użytkowanych rolniczo i przecina zabudowę zagrodową wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka. Oprócz zabudowy w rejonie objętym ewentualną budową drogi występują rzeka Biała, cmentarz parafialny wpisany do rejestru zabytków oraz obszar objęty ochroną konserwatorską. Na dalszym odcinku droga, poprzez tereny rolnicze, dociera do istniejącego odcinka DK74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

Wariant nr 2 jest modyfikacją wariantu nr 1, gdzie odcinki początkowy i końcowy pokrywają się, natomiast odcinek środkowy, związany z przejściem doliny rzeki Biała oraz zabudowań wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka, został odsunięty w kierunku północno-wschodnim, by ominąć cmentarz i obszar objęty ochroną konserwatorską.

W wariancie nr 3 trasa drogi DK 74 położona jest po południowej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lubelski Południe (ekspresówka S19). Następnie droga przebiega przez tereny leśne i łąki, stanowiące część obszaru Natura 2000 „Lasy Janowskie” w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych nad zalewem i rzeką Trzebensz. Dalej przecina zabudowę o charakterze przemysłowym przy ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza i przebiega przez tereny leśne oraz grunty rolne, a następnie dociera do istniejącej DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Zofianką Górną.

Wariant nr 4 jest modyfikacją wariantu nr 3. Odcinek początkowy do przecięcia z ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza pokrywa się w obu wariantach. Na dalszym odcinku przebieg trasy stopniowo oddala się na wschód przecinając zabudowania wsi Zofianka Górna oraz drogę powiatową nr 2822L i łączy się z istniejącą DK74 między miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Martwi nas bardzo wysoka liczba strat”. Prezes agencji rezerw o zmarnowanych szczepionkach
Następny artykułPolicjant zatrzymał kłusownika na jez. Gaładuś