A A+ A++

Nowe zasady certyfikacji kasków sprzedawanych w Europie mają być wprowadzone jeszcze w tym roku. Nowy standard ECE przewiduje więcej testów, a sprawdzane będą również dedykowane akcesoria.

Standard ECE 22.05 reguluje, jakie testy musi przejść kask żeby był dopuszczony do sprzedaży na terenie Europy. ECE to skrót od Economics Commission for Europe. W Polsce przyjęła się nazwa Europejska Komisja Gospodarcza. Oprócz krajów europejskich należą do niej także Kazachstan, Izrael, Stany Zjednoczone i Kanada, przy czym Stany Zjednoczone mają własną normę i jest nią DOT. Ostatnie doniesienia pokazały jednak, że nie jest ona doskonała i jej zasady stanowią pole do nadużyć.

NAS Analytics TAG

Nowy standard ECE będzie miał oznaczenie 22.06. Najważniejszą zmianą jest poszerzenie zakresu testów zderzeniowych. Wynika to z tego, że niektóre kaski doskonale radzą sobie przy uderzeniu z dużą prędkością, ale ich nadmierna sztywność powoduje, że przy niskiej prędkości mogą stanowić zagrożenie. Zwiększy się także ilość miejsc, w których zostaną zamontowane czujniki. Drugim argumentem za przeprowadzeniem testów przy niskich prędkościach jest sprawdzenie, jak kask zachowa się w zderzeniu z przeszkodą, kiedy kierujący już spadnie z motocykla i będzie wytracał prędkość np. szorując po asfalcie. Pojawi się również nowy rodzaj testów zderzeniowych, gdzie badana będzie siła rotacyjna występująca przy tak zwanych uderzeniach dynamicznych.

Kolejnym kryterium certyfikacji będą testy akcesoriów i funkcji dodatkowych oferowanych w danym modelu kasku. To oznacza, że jeśli producent oferuje do swojego kasku np. dedykowany interkom, to będzie on musiał przejść testy z zamontowanym zestawem. Sprawdzane będą również blendy. Tak zwane kaski szczękowe będą musiały przejść testy zarówno w pozycji zamkniętej jak również w otwartej.

W przypadku wizjerów mamy dobrą wiadomość dla tych, którzy lubią jeździć z ciemnymi szybami. Zgodnie z nowymi zasadami wizjery z przeznaczeniem do jazdy w dzień będą mogły mieć przepuszczalność światła na poziomie zaledwie 35%. Dotychczas granica ta wynosiła 50%. Oprócz tego wizjery będą musiały przechodzić testy, w których zostanie przeprowadzona symulacja uderzenia kamieniem przy prędkości autostradowej.

Zobacz również: Powypadkowy kask szczękowy za 50 zł. Tani, sprawdzony, z wentylacją. Hit czy kit?

Standard ECE 22.06 ma wejść w życie w połowie tego roku. Co z kaskami, które spełniają ECE 22.05? Te będą mogły być sprzedawane jeszcze przez trzy lata.

Źródło: fema-online.eu

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułXVI edycja Powiatowych Targów Edukacyjnych ˝Akademus˝ za nami!!!
Następny artykułSEGREGUJEMY ŚMIECI PO NOWEMU!