A A+ A++

W Rajdzie Dakar wprowadzono nową kategorię T1-U dla pojazdów niskoemisyjnych, w której pięć pojazdów przechodzi swój pustynny chrzest. Inni konstruktorzy i zespoły przygotowują się, aby iść za ich przykładem. Uwagę na ich projekty skierowała konferencja prasowa zorganizowana podczas dnia przerwy w Rijadzie, w której wzięło udział liczne grono uczestników.

David Castera, dyrektor Dakaru, cieszy się z zainteresowania wokół „Dakar Future”: – Nasz wyjątkowo ambitny projekt stał się rzeczywistością. Ta nowa era idzie z duchem czasu i umożliwi nam rozwijanie naszego sportu w sposób bardziej przyjazny środowisku.

W tym roku: T1-U dla pionierów

Pięć niskoemisyjnych pojazdów zainaugurowało nową kategorię już w tym roku. Niemiecki konstruktor Audi, który w swoim powrocie do Dakaru jako zespół fabryczny postawił na technologiczną rewolucję, zaprojektował Audi RS Q e-tron – hybrydę z trzema zespołami silnikowo-prądnicowymi (MGU), połączonymi z silnikiem spalinowym, z napędem 4×4. Na starcie stanęły trzy takie pojazdy i już zdążyły pokazać, że są w stanie konkurować z najlepszymi, zaliczając etapowe zwycięstwo zdobyte przez Carlosa Sainza i sześć oesowych podiów w pierwszej połowie rajdu.

Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport, jest jak dotąd zadowolony z ich wyników: – Przyszłość jest elektryczna nawet na Dakarze.

Na Dakar powraca ze średnioterminowym projektem także Guerlain Chicherit przy współpracy z firmą Motul. Jego misją jest gromadzenie danych za kierownicą auta napędzanego biopaliwami, które wprowadził już do pierwszej piątki na etapie. Być może przyjdą jeszcze lepsze wyniki.

Zespół Riwald, wystawiający ciężarówki z napędem dieslowsko-elektrycznym, jest obecny w rajdach terenowych od 2020 roku. Właściciel zespołu Gert Huzink, który dwa razy wdarł się do pierwszej piątki swoją ciężarówką z numerem 516, twierdzi, że „ciężarówka hybrydowa jest ekologiczna i ma szanse na wynik w pierwszej dziesiątce.” Japoński konstruktor Hino, także stały bywalec Dakaru, uzyskał ogólną moc znamionową 1070 KM.

Pojazdy demonstracyjne w Dakarze 2022

Gaussin, ciężarówki przyszłości. Rok po ogłoszeniu swojego projektu, francuska marka Gaussin, lider czystego, inteligentnego transportu towarów i pasażerów, pokazała na Dakarze swój pojazd H2 Racing Truck. Jest to zasilana wodorem ciężarówka o zerowej emisji, która przystąpiła do rajdu jako pojazd demonstracyjny. Każdy wyjazd na trasę przynosi cenne dane, które będą miały wpływ na rozwój modelu. Być może już w przyszłym roku wystartuje on w rajdzie.

Christophe Gaussin, szef zespołu i partner techniczny Dakaru: – Mierzyliśmy osiągi H2 Racing Truck przez pierwszy tydzień na trasie Dakaru 2022. Ciężarówka, nad stworzeniem której pracowaliśmy przez 8 miesięcy, jest dobrze przemyślaną konstrukcją. Moment obrotowy na 4 kołach jest fantastyczny, więc zyskujemy na każdym przyspieszeniu podczas jazdy po wydmach. Oczekiwaliśmy, że w trudnym terenie będziemy mieć zasięg 250 km, a uzyskaliśmy 400 km, co napawa nas optymizmem. Do zobaczenia w Dżuddzie! Nie mamy wątpliwości, że uda nam się dotrzeć do mety Dakaru.

Gaussin ma także swój wkład w transformację energetyczną rajdu, na przykład w postaci koncepcji Smart Bivouac czyli Inteligentnego Biwaku. To urządzenie wytwarzające energię elektryczną z wodoru.

Swój prototyp pokazał na Dakarze 2022 GCK Motorsport. Éric Boudot, dyrektor zarządzający: – Z dumą prezentujemy pierwszy rajdowy samochód terenowy z napędem wodorowym, wyposażony w ogniwa paliwowe. Green Corp Konnection postrzega motorsport jako świetne pole doświadczalne dla rozwiązań technologicznych, które będą później dostępne dla użytkowników, dzięki naszym działaniom w obszarze przemysłu.

Badania i rozwój: konstruktorzy na trasie w przyszłym roku i w kolejnych latach

Hiszpański EcoPower Automotive, który w 2015 roku jako pierwszy zespół wystawił w pełni elektryczne buggy, wraca w 2023 roku z pojazdem 4×4 o mocy 250 kW (340 KM). Edu Blanco: – Przyszłość jest teraz. Pracujemy nad rozwojem aut elektrycznych od 2015 roku, ponieważ teraźniejszość ma wpływ na naszą przyszłość.

Gen Z ma nadzieję wystawić w Dakarze już w przyszłym roku swoje H2 Racing, napędzany wodorem pojazd, którym pojedzie pięciokrotny zwycięzca Dakaru, Cyril Despres. Jak mówi: – Gen Z to najwyższy poziom technologii wodorowej.

CEO firmy Koolen Industries i kierowca ciężarówki PROJECT2030 Kees Koolen celuje w 2023 rok z debiutem swojej w pełni elektrycznej ciężarówki Nicias. Nie ma wątpliwości, że „Dakar jest najlepszym polem do testów dla technologii przyszłości.”

Dakarowa legenda Gerard de Rooy, zwycięzca kategorii ciężarówek w 2012 i 2016 roku, połączył siły z UMS (Urban Mobility Systems) i Allison Transmissions, aby stworzyć w pełni elektryczną ciężarówkę. Zamierza przywieźć ją na rajd w 2024 roku.

– Chcemy rywalizować o miejsce w pierwszej dziesiątce. To spore wyzwanie, ale to jest dobry kierunek dla całej kategorii oraz Dakaru. Wierzymy, że uda nam się zbudować świetną ciężarówkę być może już na sezon 2023 – powiedział Gerard de Rooy.

informacja prasowa

akcje

komentarze

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOFICJALNIE: Papszun przedłużył umowę z Rakowem
Następny artykułGKS Tychy przegrał po rzutach karnych z KH Energa Toruń 2:3