rozwiń ›
BMW Motorsport GmbH czy krócej BMW M narodziło się w 1972 roku. – Firma jest jak człowiek. Jeżeli uprawia sport, to ma kondycję, jest pełen entuzjazmu i wydajny – powiedział wówczas Robert Lutz, członek zarządu BMW AG ds. handlowych. Słowa były prorocze. Od tamtej pory niemieccy inżynierowie zapisali się w historii światowej motoryzacji podwójnym śladem stopionego asfaltu.
Przez ponad 50 lat powstało wiele kultowych samochodów, które jako pierwsze na masową skalę łączyły sportowe osiągi z praktycznością. Kierowca dostawał ogromną moc przenoszoną na tylne koła i zamkniętą w przestronnej karoserii z pojemnym bagażnikiem. Ale nie od razu Rzym zbudowano…
BMW M1, czyli pierwsze rozchwytywane M
Pierwszym BMW M był model M1 stworzony razem ze specami z Lamborghini. Zaczęło się w 1972 roku od prototypu Turbo X1. Wówczas był to wybryk natury – para skrzydlatych drzwi i turbobenzynowy dwulitrowiec zamontowany centralnie. Rok później pojawił się kolejny koncept, który rozpędzał się do 250 km/h. Wreszcie pod koniec lat 70. XX wieku BMW zleciło Lamborghini produkcję auta o niespotykanych osiągach. Karoserię narysował Giorgio Giugiaro, który czerpał z prototypowego Turbo X1. Jednak w odróżnieniu od konceptu samochód produkcyjny nie miał skrzydlatych drzwi. Karoseria opierała się na ramie rurowej.
BMW M1, rok 1978
/
BMW
W takie opakowanie wstawiono rzędową szóstkę 3.5/277 KM – wersja drogowa. Najszybszy, najmocniejszy wariant wyścigowy miał turbodoładowanie i 850 koni mocy. Lamborghini zdążyło przygotować siedem sztuk prototypu. W międzyczasie Włosi wpakowali się w kłopoty finansowe i wytwarzanie M1 przeniesiono z Sant’Agata Bolognese do Niemiec. Produkcja BMW M1 przypominała puzzle: rama kratownicowa powstała w firmie Marchesi, a karoseria z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym w firmie T.I.R., obie mieszczące się w Modenie. Firma Giorgio Giugiaro ItalDesign składała obie części i zajmowała się wyposażeniem wnętrza. Następnie auto transportowano do Stuttgartu, gdzie firma Baut montowała całą mechanikę.
BMW M1, 1979 rok
/
BMW
Produkcja BMW M1 przypominała puzzle, a cena nie grała roli
Pierwsze auto z oznaczeniem M kosztowało w 1978 roku dokładnie 100 tys. marek, ale popyt i tak znacznie przekraczał podaż. Przez rok wyprodukowano 130 samochodów, a ponad 300 zamówień czekało jeszcze w kolejce. Od 10 lipca 1978 roku do 13 lutego 1981 roku powstało 455 sztuk M1 – 399 w wydaniu na zwykłą drogę i 56 w wersji wyścigowej. Dziś ten motoryzacyjny dinozaur to jedno z najrzadszych aut ze stajni BMW.
BMW M1
/
BMW
BMW M535i królem szos
W 1980 roku inżynierowie BMW M na bazie ówczesnej serii 5 stworzyli model M535i z dwuzaworowym sześciocylindrowym silnikiem 3.45 R6 z BMW 635CSi. 218-konna jednostka sprawiała, że M-piątka stała się niekoronowanym królem szybkości na drodze.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS