A A+ A++

Dziewięć kolejnych elektrycznych autobusów Solaris Urbino wyjedzie w poniedziałek na ulice Radomia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji kupiło je przy udziale funduszy unijnych. Będą one obsługiwać linię nr 3.

W ramach projektu firma Solaris Bus & Coach dostarczyła także 5 mobilnych stacji ładowania zajezdniowego i pojazd wsparcia technicznego. Wybudowała też stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi na Michałowie. Wartość kontraktu wyniosła 28,4 mln zł, z czego ponad 19 mln zł, MPK pozyskało z unijnej dotacji w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W zeszłym roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, teraz mamy dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero- i niskoemisyjnych pojazdów. Zdajemy sobie sprawę, że im bardziej przyjazny dla mieszkańców i dla środowiska jest transport publiczny, tym w naszym mieście będzie żyło się lepiej. Jednocześnie liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, by przesiąść się z własnego samochodu do autobusu – mówi prezydent Radosław Witkowski.

Nowe autobusy swą konstrukcją i wyposażeniem są zbliżone do pierwszych w Radomiu dziesięciu „elektryków” Solarisa, które od połowy ubiegłego roku obsługują linię nr 1. Są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring i ładowarki USB oraz kasowniki z wyświetlaczem, przystosowane do płatności zbliżeniowych. Od najbliższego poniedziałku będą obsługiwać linię nr 3, łączącą osiedle Michałów z Idalinem.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjciIGRhdGEtcmV2aXZlLWlkPSI0NGIxNzY0MWJjOTg4OTU5NmEyZDdiN2ZkNTRiNWZlNSI+PC9pbnM+PHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

To nie koniec zmian w MPK. W listopadzie planowany jest odbiór pięciu fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, które pozyskane zostaną w drodze leasingu operacyjnego od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz PKO Leasing S.A. Pozyskanie kolejnych pięciu przegubowców zasilanych gazem CNG planowane jest również w roku 2022.

https://www.cozadzien.pl/zdjecia/przekazanie-autobusow-elektrycznych-solaris-zdjecia/74688

Ponadto Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji złożyło wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację w wysokości ponad 25 mln zł oraz pożyczkę w kwocie 7,7 mln zł na realizację projektu „elektryfikacji” linii nr 7. Zakłada on zakup jedenastu elektrycznych autobusów przegubowych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowę dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej. Środki, o które zabiega MPK stanowią ok. 80 proc. kosztów kwalifikowanych planowanego zakupu. Wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną, a decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w II połowie br. Jeśli będzie pozytywna, już wkrótce radomskie MPK posiadać będzie ponad połowę swej floty w wydaniu zero- i niskoemisyjnym, tj. 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 47 zasilanych CNG, co uplasuje gminną spółkę w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanego taboru ekologicznego.

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

PGlucyBkYXRhLXJldml2ZS16b25laWQ9IjQxIiBkYXRhLXJldml2ZS1pZD0iNDRiMTc2NDFiYzk4ODk1OTZhMmQ3YjdmZDU0YjVmZTUiPjwvaW5zPg0KPHNjcmlwdCBhc3luYyBzcmM9Ii8vci5jb3phZHppZW4ucGwvc2VydmVyL3d3dy9kZWxpdmVyeS9hc3luY2pzLnBocCI+PC9zY3JpcHQ+

Dodatkowo, jak poinformował prezes MPK Krzysztof Zalibowski, obecnie toczy się procedura przetargowa dotycząca zakupu energii dla spółki. Ma to być tzw. „zielona energia” pochodząca w stu procentach z odnawianych źródeł. To oznacza, że eksploatacja autobusów elektrycznych, także na etapie wytwarzania energii, nie będzie się wiązała z emisją zanieczyszczeń do atmosfery.

czd/car Fot. Piotr Nowakowski

Chcemy, żeby portal CoZaDzien.pl był miejscem wymiany opinii dla wszystkich mieszkańców Radomia i ziemi radomskiej.
Chcemy, żeby nasze publikacje były powodem do rozpoczynania dyskusji prowadzonej przez naszych Czytelników; dyskusji merytorycznej, rzeczowej i kulturalnej. Jako redakcja jesteśmy zdecydowanym przeciwnikiem hejtu w Internecie i wspieramy działania akcji „Stop hejt”. Dlatego prosimy o dostosowanie pisanych przez Państwa komentarzy do norm akceptowanych przez większość społeczeństwa. Chcemy, żeby dyskusja prowadzona w komentarzach nie atakowała nikogo i nie urażała uczuć osób wspominanych w tych wpisach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielka Rafa Koralowa nie trafi na listę obiektów zagrożonych
Następny artykułReprezentantka Brazylii zagra w ŁKS-ie