A A+ A++

rozwiń

Toyota stawia na stały elektrolit i 1500 km zasięgu. Będzie 6 nowych modeli

Toyota do 2030 roku zainwestuje globalnie 70 mld dolarów w rozwój i produkcję zelektryfikowanych samochodów. Połowa tej kwoty została przeznaczona na baterie i auta EV. Stąd do 2026 roku producent wprowadzi sześć modeli nowej generacji. Japończycy szacują, że w ciągu najbliższych dwóch lat udział pojazdów BEV osiągnie 20 proc. sprzedaży firmy, a kierowcy w Europie będą kupować ponad 250 tys. takich aut rocznie. W 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, zapewniających zasięg ponad 800 km. W planach są także tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które trafią do popularnych modeli i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km.

Kolejnym etapem będzie rozpoczęcie produkcji bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Toyota prowadzi także prace nad zupełnie nową technologią baterii ze stałym elektrolitem – kierowcy mają z niej korzystać już w 2027 roku. Według aktualnych szacunków, zapewni ona zasięg do 1200 km, a czas ładowania skróci do 10 minut. Praca wre też nad inną specyfikacją tych baterii umożliwiającą przejechanie nawet 1500 km! Premiera tego rozwiązania to 2028 rok. Toyota liczy, że już w 2030 roku wyprodukuje 3,5 mln egzemplarzy swoich BEV. Kluczową rolę w realizacji planów odegra platforma e-TNGA zaprojektowana z myślą o wielkoseryjnej produkcji japońskich elektryków.

Nowa Toyota bZ4X 2024 w Polsce. Jakie zmiany i różnice?

Modułowa konstrukcja architektury e-TNGA oznacza, że inżynierowie mogą ją dopasować do dowolnego typu pojazdów. Pozwala na użycie baterii o różnych rozmiarach i mocy, a także daje możliwość zastosowania napędu na przód lub na cztery koła. Stałe jest położenie przedniego oraz ewentualnego tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem przednich kół oraz szerokość zespołu baterii. Zmieniać można rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu. Dlatego korzystając z kombinacji modułów przedniego, centralnego i tylnego, projektanci mogą tworzyć przeróżne auta. Pierwszym owocem wykorzystania e-TNGA jest Toyota bZ4X. Na polskim rynku właśnie debiutuje nowa odsłona tego SUV-a obdarowana szeregiem istotnych innowacji. Na co mogą liczyć kierowcy?


Toyota bZ4X

/

Toyota

/

Ireneusz Rek


Toyota bZ4X 2024 po najnowszych modyfikacjach podąża z duchem czasu. Inżynierowie skupili się na skróceniu ładowania baterii prądem stałym w niskich temperaturach. Bateria trakcyjna zyskała zmodyfikowany system ogrzewania cieczą z nowym wymiennikiem ciepła oraz zaworem regulacji ogrzewania, który jeszcze szybciej reguluje temperaturę baterii trakcyjnej. Dzięki nowemu systemowi ogrzewania baterii bZ4X czas ładowania prądem stałym od 10 proc. do 80 proc. jest krótszy, zwłaszcza w temperaturach poniżej 0˚C.

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułРэкі і павароты Сашы Васюковіча. Шчырая размова з фатографам па вызваленні з турмы
Następny artykułKażdy kierowca dostanie zwrot. Zmiana przepisów już w 2024 roku