A A+ A++

Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezbędna do tego, aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Wraz z pożywieniem powinniśmy dostarczać mu wszelkich niezbędnych składników odżywczych, wśród których bardzo istotną rolę odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe. Czym są i dlaczego warto na nie stawiać? Sprawdźmy!

Kwasy tłuszczowe omega-3 – co warto o nich wiedzieć?

Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią bardzo istotny składnik diety każdego z nas – bez względu na wiek i płeć. Warto wiedzieć, że zawierają one określoną liczbę wiązań podwójnych w swojej cząsteczce, stąd też w zależności od położenia wiązania mowa o kwasach tłuszczowych omega-3, omega-6 jak również omega-9. 

Mówiąc o wielonienasyconych kwasach tłuszczowych omega-3 należy wiedzieć, że jest to kwas alfa-linolenowy wraz z jego pochodnymi. W praktyce mowa o kwasie dokozaheksaenowym (DHA) i kwasie eikozapentaenowym (EPA). Są one niezbędne do tego, aby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Sam nie jest w stanie wytworzyć ich odpowiedniej ilości, stąd konieczne jest dostarczanie mu ich z zewnątrz.

Jak kwasy tłuszczowe omega-3 wpływają na organizm? Przede wszystkim pełnią istotną rolę w procesach krzepnięcia krwi i obniżenia jej ciśnienia. Kolejna ważna kwestia, to wpływ na obniżenie trójglicerydów we krwi, jak również wzrost dobrego cholesterolu (HDL).

Wspomniane kwasy przyczyniają się do rozwoju układu nerwowego, jak również funkcji behawioralnych i poznawczych. Wykazują ponadto działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne i przeciwdepresyjne. Wspierają wzrok, działanie układu immunologicznego czy też obniżają ciśnienie krwi u osób mających problemy z nadciśnieniem. 

olej z wiesiołka

 

Kwasy omega-3 i omega-6 w diecie

Warto pamiętać o tym, że liczy się nie tylko dostarczanie organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w odpowiedniej ilości. Należy zadbać o ich prawidłowy stosunek w codziennej diecie. Powód?

Przyjmuje się, że kwasy omega-6 mają właściwości prozapalne, podczas gdy kwasy omega-3 wykazują się działaniem przeciwzapalnym. Trzeba zatem kontrolować to, aby ilość tych pierwszych mocno nie przewyższała tych drugich, ponieważ może to przyczynić się do nasilania stanów zapalnych w naszych organiżmie. Szczególną ostrożność powinny zatem zachować osoby, które zmagają się z chorobami przebiegającymi z 

 

zapaleniem, wśród których wymieniamy m.in. miażdżycę.

Co ważne, na opakowaniach dobrej klasy suplementów diety takich jak m.in. tran, producenci często umieszczają informację o korzystnym stosunku kwasów omega. Nie bez znaczenia pozostaje również to, aby w miarę możliwości ograniczać spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych i postawić na produkty bogate w te jedno- i wielonienasycone. To prosta droga do wsparcia organizmu na wielu płaszczyznach, w tym układu krążenia.

Olej z wiesiołka – cenne źródło kwasów tłuszczowych

Dobrej klasy olej z wiesiołka (https://olini.pl/olej-z-wiesiolka-olini) pozyskiwany jest z ziaren tej niepozornej rośliny. Po raz pierwszy pojawiła się w Ameryce Północnej i Południowej, jednak obecnie można ją spotkać również w Polsce. W naszym kraju występuje w aż ok. 30 gatunkach, jednak do produkcji wysokiej jakości olejów roślinnych tłoczonych na zimno najczęściej wykorzystuje się wiesiołka dwuletniego

 

. Jego uprawiania podejmują się lokalni rolnicy, dzięki czemu jego nasiona są błyskawicznie transportowane, a co za tym idzie, nie tracą na jakości i wartościach prozdrowotnych.

Olej z wiesiołka to bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych – zarówno omega-3, jak i omega-6. W jego składzie na pierwsze miejsce wysuwa się kwas linolowy (LA), jak również gamma-linolenowy (GLA). Oba zaliczane są do grupy kwasów omega-6. Ten ostatni to nieocenione wsparcie dla kobiecego organizmu. Stanowi naturalne remedium na wiele dolegliwości towarzyszących m.in. miesiączce, ciąży czy też menopauzie. Warto go stosować w czasie PMS (zespołu napięcia przedmiesiączkowego) czy też zaburzeniach hormonalnych. Minimalizuje bolesność piersi, jak również pomaga przywrócić suchej skórze zdrowy i promienny wygląd.

W oleju z nasion wiesiołka dwuletniego nie mogło zabraknąć również innych kwasów tłuszczowych, takich jak m.in. palmitynowy, oleinowy czy stearynowy. Jego prozdrowotne działanie wzmacniają także fitosterole, witaminy i minerały.

olej lniany

Olej lniany – moc kwasów omega-3

Nieocenionym sprzymierzeńcem w dostarczaniu organizmowi kwasów omega-3 jest również olej lniany (https://olini.pl/olej-lniany-olini). Warto wiedzieć, że nazywany jest także budwigowym z racji tego, że stanowi bazowy składnik diety dr Budwig. Niemiecka uczona prowadziła badania na podstawie których zauważyła, że niedobór kwasów omega-3 może prowadzić do rozwoju chorób cywilizacyjnych. Opracowała więc wspomnianą już dietę, która m.in. obniża poziom cholesterolu we krwi. Przez wielu jest nawet określana jest dietą antynowotworową. Dr Joanna Budwig była wielokrotnie nominowana do nagrody Nobla.

Aby olej lniany można było z powiedzieć “budwigowy” należy sięgać po produkty tłoczone na zimno, jak również niepoddawane rafinowaniu. Spożywanie go, to dostarczanie organizmowi dużej ilości kwasów omega-3. W dobrej klasy olejach stanowią one nawet 54,956 %kwasu alfa-linolenowego (ALA). 

Artykuł sponsorowany

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzczyt Dolin Wodorowych: Poznań gospodarzem przełomowego wydarzenia wodorowego