A A+ A++

W siedzibie thyssenkrupp Marine Systems w Hamburgu odbyła się uroczystość podpisania kontraktu pomiędzy niemieckim koncernem stoczniowym i agencjami zamówień wojskowych resortów obrony Królestwa Norwegii oraz Republiki Federalnej Niemiec.

Umowa dotyczy budowy sześciu okrętów podwodnych typu 212CD. Umowa ma wartość ok. 5,5 mld euro.


Dwie jednostki trafią do Deutsche Marine, a cztery do norweskiej Sjoforsvaret. Budowa pierwszego okrętu rozpocznie się w 2023 r., a dostawa w 2029 r. Będzie to pierwsza z serii jednostek dla Norwegii.

Niemiecka para trafi do odbiorcy w latach 2032 i 2034. Ważnym partnerem dla niemieckiego koncernu stoczniowego będzie norweski Konsberg Defence & Aerospace. Przygotowując się do realizacji umowy już w 2019 r. thyssenkrupp Marine Systems rozpoczął inwestycje w swą infrastrukturę stoczniową, których wartość ma sięgnąć 250 mln euro.

Niemiecko-norweskie okręty podwodne

Niemiecko-norweska współpraca związana z programem 212CD wystartowała 30 lipca 2017 r. Wówczas podpisano międzyrządową umowę otwierającą drogę do wspólnego zakupu nowych okrętów. W ślad za deklaracją szefów rządu, porozumienie zawarły ministerstwa obrony obydwu państw, reprezentowane odpowiednio przez BAAINBw i Forsvarsmateriell.

Wydawało się wtedy, że kontrakt przemysłowy może być sfinalizowany do końca 2019 r. Ostatecznie pandemia COVID-19, ale także liczne różnice zdań pomiędzy partnerami, sprawiły, że porozumienie osiągnięto dopiero kilka tygodni temu. To umożliwiło formalne zawarcie umowy.

Wizja artystyczna okrętu 212CD Expeditionary. Rys./tkMS.

W przypadku Norwegii, cztery jednostki 212CD pozwolą na zastąpienie sześciu obecnie eksploatowanych okrętów podwodnych typu Ula (niemiecki typ 210). Okręty weszły do służby w latach 1989-1990. Z kolei w Republice Federalnej Niemiec nowe okręty dołączą do sześciu przedstawicieli typu 212A (w służbie od 2005-2016).

Będą wyposażone w: nowe sensory, unowocześniony system AIP znany z poprzedników – PEM FC (Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell, ogniwo paliwowe z membraną polimerową do wymiany protonów), baterie litowo-jonowe i nowy system zarządzania walką Orcca. Jest on opracowywany wspólnie przez Atlas Elektronik (spółkę zależną tkMS … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDofinansowanie ze środków PFRON na realizację „Programu wyrównywania różnic między regionami III w obszarach D”
Następny artykułProf. Pawłowicz: Przed TK słychać niemiecką muzykę