A A+ A++

COVID-19 sprawił, że tegoroczna Noc Muzeów się nie odbędzie. A przynajmniej w tradycyjny sposób, bo Biblioteka Norwida nie rezygnuje i organizuje zwiedzanie Muzeum Ilustracji Książkowej w internecie. Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 16 maja o godz. 16 na Facebooku BN.

W ub.r. w gmachu głównego budynku biblioteki frekwencja dopisała. – Nasze Muzeum Ilustracji Książkowej pełne było dzieci z rodzicami, babciami i dziadkami. Wielką balią wypełnioną różnego rodzaju stworzeniami wykonanymi przez dzieci wyruszaliśmy w morską podróż w nieznane. Przy prasie graficznej wrzała robota, grafiki się odbijały. Zagadki rozwiązywały – przypomina Anna Urbańska, rzeczniczka BN.

Jak będzie w tym roku? – Przeniesiemy się w lata 70. i 80., kiedy dzieci codziennie czekały na animowaną dobranockę emitowaną w telewizji o tej samej porze, gdy na małych winylowych płytach o obrotach 45 na minutę, czołówka polskich aktorów nagrywała najważniejsze dla każdego dziecka bajki. Dzieciom pokażemy tamten świat, a dorosłych zabierzemy w podróż sentymentalną, która być może stanie się inspiracją do wyciągnięcia z lamusa starych płyt z bajkami i rzutników – zapowiada Urbańska.

W programie:

  • oprowadzanie po Muzeum Ilustracji Książkowej – film prezentujący najciekawsze skarby ekspozycji. Po Muzeum oprowadzi widzów Maria Radziszewska i opowie o zgromadzonych w nim skarbach
  • “Pan Twardowski” – bajka z kultowego rzutnika Ania. Możliwość obejrzenia bajki odtworzonej z rolki na rzutniku “Ania”
  • stare filmy animowane z Narodowego Instytutu Audiowizualnego: “Miś Uszatek”, “Przygody Kota Filemona”, “Zaczarowany ołówek”
  • dobranockowe zagadki dla dzieci – na podstawie wyświetlonych wcześniej bajek,
  • “Niezapomniane Bajki-Grajki” – prezentacja bajek muzycznych i słuchowisk dla dzieci, nagranych na płytach winylowych w latach 70. i 80. przez wydawnictwo Polskie Nagrania MUZA, do których głosów użyczyło wielu znanych aktorów.

“Ekspozycja Muzeum Ilustracji Książkowej prezentuje rozwój ilustracji na przestrzeni dziejów książki drukowanej od XV do XXI w. Na przykładzie ilustracji w starych drukach, książkach i czasopismach dziewiętnastowiecznych oraz współczesnych polskich projektach znanych ilustratorów można prześledzić, jak zmieniała się ilustracja.

Rozwój ilustracji książkowej to w dużej mierze rozwój technik graficznych od najstarszego drzeworytu, poprzez miedzioryt, akwafortę, staloryt do litografii i drzeworytu sztorcowego oraz artystycznego drzeworytu i linorytu XX w. W Muzeum znajdziemy ilustracje wykonane w różnych technikach i dowiemy się na czym one polegają i gdzie znalazły zastosowanie.

Oprócz samej ilustracji tematem ekspozycji jest szerzej rozumiana sztuka książki, czyli książka jako piękny przedmiot, jako dzieło sztuki, dzieło dobrego rzemiosła. Można obejrzeć różnorodne i ciekawe zdobienia opraw, guzy, klamry, druki z wytłoczonymi superekslibrisami, także ekslibrisy zabytkowe i współczesne.

Dla lepszego zrozumienia procesu powstawania ilustracji w technice graficznej, zgromadzono narzędzia i materiały do tworzenia grafiki.

Obejrzeć można także urządzenie do odbijania – prasę introligatorską do złoceń, wykonaną w wiedeńskiej wytwórni Josefa Angera na przełomie XIX i XX w. Współczesną ilustrację w Muzeum Ilustracji Książkowej reprezentują oryginalne projekty wielkich artystów polskiej ilustracji m.in. takich jak Jan Marcin Szancer, Zbigniew Rychlicki, Józef Wilkoń, Olga Siemaszko czy Bohdan Butenko i Jerzy Flisak. Zaprojektowane ilustracje do znanych książek dla dzieci można porównać z wydrukowanymi w książkach.

W Muzeum Ilustracji Książkowej można obejrzeć m.in.: Widok Krakowa z: Hartmann Schedel, Liber chronicarum, Norymberga 1493 r.

– To najstarszy widok Krakowa w książce drukowanej. Jest na nim Wawel, Kościół Mariacki, Kleparz oraz Kazimierz po drugiej stronie Wisły, który w XV w. był osobnym miastem. Widok ten znajduje się w części poświęconej Polsce, zwanej wtedy Sarmacją. Schedla zadziwia, że dzicy Sarmaci nie są tacy dzicy, odżywiają się dobrze, piją napój z jęczmienia, są bardzo uprzejmi i gościnni, a przy tym waleczni, jak mało kto. Kronika Świata zawiera 1809 drzeworytów.

Bogato zdobiony osiemnastowieczny, rękopiśmienny antyfonarz – księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów mszalnych, przede wszystkim antyfon. W czasie II wojny światowej wypożyczony do obozu jenieckiego stalagu VIII C w Żaganiu, służył do odprawiania praktyk religijnych”

  • Chrząszcz Jelonek rogacz (Lucanus cervus)

“Staloryt ręcznie kolorowany pochodzący z „Księgi świata” z 1852 r. zawierającej wiadomości z dziedziny nauk przyrodzonych, historii krajów i ludów, żywoty znakomitych ludzi, podróże, opisy ciekawych miejscowości, wód słynniejszych, odkrycia i wynalazki, ważniejsze zajęcia przemysłowe, obrazy towarzyskie, statystyczne, ekonomiczne it.p. Wiadomości te okraszone pięknymi ilustracjami zaspokajały ciekawość świata dziewiętnastowiecznego czytelnika.”

  • Projekt okładki Jana Marcina Szancera do bajki Juliusza Słowackiego O Janku, co psom szył buty.

“Ilustracje Szancera podjęły się stworzenia naszej wyobraźni na temat wielu dzieł literackich dla dzieci, a my chętnie je przyjęliśmy. Kto nie pamięta Baśni Andersena, Akademii Pana Kleksa czy Konika Garbuska z jego ilustracjami? Pamiętają je dzieci, rodzice i dziadkowie.”

  • oraz Pana Kuleczkę – ilustracja Elżbiety Wasiuczyńskiej do przygód Pana Kuleczki Wojciecha Widłaka.

CZYTAJ TEŻ: Koronawirus. Odmraża się Biblioteka Norwida: Książkę wypożyczymy na miejscu

CZYTAJ TEŻ: Kiosk z gazetami w czasie koronawirusa: “Sprzedają się wyraziste tytuły”

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUbisoft udostępnia za darmo Assassin’s Creed Discovery Tour
Następny artykułKatastrofa budowlana w Mysłowicach. Zawalił się budynek na terenie kopalni