Nieskuteczne negocjacje
Najważniejsze są negocjacje, rozmowa z dłużnikiem, której nie należy zaniedbywać. Wykazanie się dobrą wolą przy jednoczesnym ustaleniu ostatecznych warunków i terminu spłaty – to niekiedy sprawdza się w przypadku stałych kontrahentów i dużych kwot zaległości. Trudniej jest, gdy firma ma kilkunastu, czy kilkuset drobniejszych dłużników, trudne i kosztowne jest poświęcenie każdemu czasu na indywidualne rozmowy, upominania, negocjacje. Dlatego często zdarza się, że prowadzone samodzielnie negocjacje nie przynoszą efektu.
Innym powodem mogą być wezwania do zapłaty generowane samodzielnie przez wierzycieli. To pomocne narzędzie, bowiem informuje o przeterminowanych płatnościach, jednak w wystawianym wezwaniu do zapłaty często brakuje najistotniejszego elementu – wystarczającej motywacji dla dłużnika. Standardowe wezwanie przygotowane przez wierzyciela może zadziałać na zapominalskich, którzy mają wolę i pieniądze, aby regulować na bieżąco zobowiązania. Jednakże jeśli dłużnik celowo przeciąga termin zapłaty, to takie wezwanie może po prostu zignorować. Dlatego warto wykorzystać wzór wezwania, który oprócz podstawowych elementów zawiera dodatkowe informacje motywujące dłużnika do spłaty. Taką informacją może być ostrzeżenie, że w przypadku nieopłacenia faktury dłużnik zostanie wpisany do rejestru dłużników prowadzonego przez Biuro Informacji Gospodarczej (BIG).
I to jest mocny argument, bowiem konsument wpisany do rejestru BIG może nie otrzymać kredytu, pożyczki, zakupów na raty, a prawdopodobnie nawet nie podpisze umowy abonamentowej na komórkę, internet czy kablówkę. To samo naturalnie spotkać może przedsiębiorcę, ale ten może zostać pozbawiony dostępu do takich usług jak leasing, czy kredyt kupiecki u kontrahentów, jeśli sprawdzają oni bazę dłużników.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS