A A+ A++

Rok temu w wywiadzie dla „The Verge” M. Zuckerberg mówił o tym, że dzięki metawersum będziemy mogli przemieszczać się do różnych miejsc i być z przyjaciółmi w bardziej naturalny sposób. Tłumaczył, że „nie chodzi o większe zaangażowanie w internet, ale bardziej naturalne zaangażowanie”. Wątek „naturalności” doświadczeń pojawia się w wielu miejscach w tym wywiadzie…

To jest bardzo dobre i ważne stwierdzenie. Ponieważ zarówno w wirtualnej, jak i rozszerzonej rzeczywistości jakość doświadczeń, ich naturalność ma po prostu krytyczne znaczenie. Budując technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości musimy brać pod uwagę wszystkie nasze zmysły – od wzroku, słuchu, dotyku, po nawet odczucia temperatury.

Jeszcze większa immersyjność?

Naturalność doświadczeń i łatwość korzystania z technologii ma tu zasadnicze znaczenie. Oczywiście możliwość bezpośredniego, fizycznego przebywania z ludźmi, patrzenia im w oczy i wspólnego odczuwania zawsze będzie najbardziej naturalnym sposobem kontaktu. Ale jednocześnie sposób, w jaki korzystamy z internetu będzie się zmieniał i ewoluował dokładnie w kierunku naturalności doświadczeń. Zwiększy się zakres tych doświadczeń – m.in. poprzez rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Ale pojawi się też dużo więcej możliwości korzystania z metawersum. Podam przykład: z okularów do rozszerzonej rzeczywistości będziemy mogli korzystać w dowolnym momencie; w trakcie podróży będą one dawały nam dużo więcej możliwości, niż obecnie daje nam np. telefon komórkowy. Zmieni się zakres i głębokość tych doświadczeń. A w tym kontekście najważniejsze jest, aby były one jak najbardziej naturalne, nie obciążały człowieka i dawały nam dużą satysfakcję.

Jak podaje „Tech Vision 2022” Accenture, 71 proc. globalnych liderów uważa, że przejście do metawersum będzie miało pozytywny wpływ na ich biznes. Jak biznes będzie mógł wykorzystać metaświat do kreowania wartości i nowych źródeł przychodów?

My mamy przewidywania, z których wynika, że w ciągu 5 lat globalnie 15 proc. przychodu z e-commerce’u będzie pochodziło właśnie z działalności w metaverse.

E-commerce to oczywiście krytyczna gałąź gospodarki – dla setek tysięcy firm stanowi centrum ich funkcjonowania, ale również dla większości firm tradycyjnych jest to bardzo ważny element w kontekście ich strategii, rozwoju, budowania skali biznesu… nawet jeśli jeszcze dzisiaj te przychody z e-commerce’u nie są dla nich aż tak duże. I teraz… Dlaczego o tym wszystkim mówię? Dlatego, że duża część tego dzisiejszego e-commerce będzie się odbywała właśnie w metawersie. I oczywiście będą branże, które szybciej odnajdą się w tej przestrzeni i będą branże, którym zajmie to więcej czasu. Mamy sektory, jak chociażby bankowy, które dzisiaj funkcjonują w przestrzeni internetowej, ale metawers będzie stanowił dla nich szansę bardzo dużego przeskoku i przyspieszenia.

Mark Zuckenberg tłumaczył, że metawersum stworzy nowe miejsca pracy, które dziś nie istnieją, ale też w metaświecie będą powstawały „całe gospodarki”…

Tak będzie. Będziemy mieli do czynienia ze stopniowym przejściem wielu dziedzin życia, które dzisiaj odnajdujemy w internecie do przestrzeni metawersowej. Pojawią się zupełnie nowe, specyficzne dla metawersum przestrzenie, awatary, dobra wirtualne.

Jeśli myślimy o biznesie, to kontakt firmy z jego klientem nabierze nowej jakości, jeśli chodzi o głębokość doświadczeń z marką, produktem czy też całą sferą obsługi.

Dlatego uważam, że już teraz firmy, które funkcjonują w przestrzeni internetowej, powinny bardzo poważnie myśleć o rozszerzonej rzeczywistości. Rozwiązania i produkty AR już funkcjonują – na naszych platformach korzysta z nich ponad miliard osób, w tym masa firm. Pozostałe nie powinny czekać, ponieważ każda duża zmiana technologiczna, biznesowa buduje szanse i zagrożenie. Szansę buduje dla tych, którzy działają szybciej i odważniej. Zagrożenia – dla tych, którzy przegapią pewien newralgiczny moment.

czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKolejna duża sieć handlowa daje podwyżki i goni stawki Lidla. 5 tys. zł na start
Następny artykułAktualna sytuacja epidemiologiczna w Jaworznie – 18.11.2022