Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa od miesiąca. Do 17 czerwca udzielono blisko 6,5 tysiąca porad.
– 57 procent stanowią porady pielęgniarskie a 43 procent – porady lekarskie – wylicza Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.
TPK jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. – Porad medycznych udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze – zaznacza Rafał Śliż.
Mimo, iż TPK działa pomiędzy godz. 18:00 a 8:00 oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy, pomiędzy godziną 18:00 a 21:00.
Porady udzielane są w 4 językach – polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. – Na 6,5 tysiąca porad 126 udzielonych było w języku obcym – informuje Rafał Śliż. Dodaje, że równie ważna jest liczba zdalnych konsultacji, z której mogą korzystać osoby niesłyszące. – Specjalnie dla nich, teleplatforma oferuje rozmowę przez wideoczat w języku migowym, ze wsparciem tłumacza języka migowego. Z takiej możliwości skorzystało już 9 osób.
Kiedy powinniśmy skorzystać z TKP?
- w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Jak wygląda rozmowa?
Po wybraniu numeru, z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna.
– Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta – tłumaczy rzecznik NFZ w Rzeszowie.
Dodaje, że podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie, której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie oraz udzielić porad co do dalszego sposobu postępowania.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przełączy pacjenta bezpośrednio do lekarza, który udzieli pomocy medycznej.
W przypadku, gdy konsultacja okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. – A w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego – mówi Rafał Śliż.
Połączenie z numerem TPK – 800 137 200 – jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski.
Autor: tom
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS