A A+ A++

Kształt motocykla może mieć duży wpływ na obrażenia kierowcy podczas wypadku. Tak wykazały przełomowe badania przeprowadzone z wykorzystaniem testów zderzeniowych w laboratorium NeuRA w Australii.

Według Neuroscience Research Australia (NeuRA), niezależnego instytutu badawczego non-profit z siedzibą w Sydney, znanego wcześniej jako Prince of Wales Medical Institute, zbiorniki paliwa wznoszące się pod ostrym kątem od siedziska mogą zwiększać ryzyko urazów miednicy.

NAS Analytics TAG

Ośrodek zajmujący się badaniami dotyczącymi mózgu i układu nerwowego przeprowadził trzyletnie dogłębne badania dotyczące wypadków motocyklowych, które z kolei doprowadziły do kilku innych projektów badawczych. Jednym z nich jest badanie zbiorników paliwa, które obejmowało również laboratoryjne testy zderzeniowe przy różnych kształtach zbiorników.

Po raz pierwszy, w ten sposób, badano interakcję między miednicą, a konstrukcją zbiorników paliwa. Było to możliwe dzięki nowo opracowanej metodzie testowej do fizycznego odtwarzania uderzeń miednicy kierowcy w symulowanych testach zderzeniowych.

Naukowcy odkryli, że zbiorniki paliwa o mniejszym kącie nachylenia lub stopniowo wznoszące się od siedzenia do kierownicy były bezpieczniejsze i rzadziej powodowały uraz miednicy kierowcy podczas wypadku. Doszli również do wniosków, że motocykliści o bardziej wyprostowanej postawie, na przykład motocykli typu cruiser, mieli większe prawdopodobieństwo uderzenia w zbiornik paliwa z większą siłą niż ci, którzy jeżdżą na motocyklach pochyleni do przodu, czyli na przykład na motocyklach sportowych.

– Około 15% urazów motocyklistów to urazy miednicy – mówi dr Tom Whyte, inżynier biomechaniki urazów i badacz w NeuRA.

Urazy miednicy spowodowane wypadkami motocyklowymi mogą być trwałe i skutkować trudnościami w wykonywaniu podstawowych czynności, takich jak chodzenie, funkcje seksualne lub oddawanie moczu. Zwykle występują, gdy motocykl uderza czołowo w inny pojazd lub obiekt, a kierowca przelatuje przez zbiornik i kierownicę.

– W symulowanych testach zderzeniowych stwierdziliśmy, że różnice w kształcie zbiornika paliwa wpływają na siłę uderzenia w miednicę. Zbiorniki unoszące się stromo i gwałtownie od siodełka zwiększają ryzyko kontuzji. Prawdopodobnie miednica motocyklisty będzie lepiej chroniona, gdy jeżdżąc pochyli się on do przodu. Nasze testy wykazały, że pomiędzy miednicą, a zbiornikiem paliwa występuje mniejsza siła uderzenia, gdy motocyklsta jest w tej pozycji. Odkrycie to pokazuje, że zwrócenie większej uwagi na konstrukcję zbiorników paliwa może poprawić bezpieczeństwo motocyklistów, zwłaszcza na motocyklach, na których kierowcy częściej przyjmują wyprostowaną pozycję podczas jazdy – powiedział dr Whyte.

Wyniki badań są przedstawiane producentom w nadziei, że uwzględnią je w swoich projektach motocykli w przyszłości.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMetropolita Kondrusiewicz: Białoruś przeżywa wyjątkowy kryzys
Następny artykułXavi wskazał nową gwiazdę Barcelony. “Naznaczy erę”