A A+ A++

Przedsiębiorcy zajmujący się windykacją, restrukturyzacją oraz doradztwem gospodarczym przyznają, że sytuacja wielu branż jest bardzo trudna. – Najwięcej windykacji w tym kwartale mieliśmy w sektorze transportowym. To zwykle mniejsze podmioty, które wpadły w problemy ze względu na małą liczbę zleceń międzynarodowych. Ogólnie widzimy, że firmy działające w kooperacji np. polsko-niemieckiej muszą szukać nowych zleceń, dywersyfikować działalność – ocenia Małgorzata Marczulewska, windykator.

Zauważa także pewną prawidłowość. – Firmy działające z przedsiębiorcami zagranicznymi, czyli np. pośrednicy eksportu lub po prostu producenci rzeczy eksportowanych mają gorszą pozycję w tym roku. Ilość windykacji w I kwartale tego roku jest większa niż w roku 2023 – przyznaje Marczulewska.

Czytaj więcej

Niemiecki hamulec

Według jednego z raportów Transport Intelligence, aż 84 proc. firm transportowych doświadcza   zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu. Grupa Inelo przyznaje, że transport drogowy to branża, która jako jedna z pierwszych doświadcza zmian dynamiki w gospodarce. Według wstępnego szacunku GUS wzrost PKB w roku 2023 wyniósł zaledwie 0,2 proc. w porównaniu do 2022 r, kiedy był wyższy o 5,3 proc. Niepokojące sygnały płyną także z Niemiec. Gospodarka zachodnich sąsiadów skurczyła się w zeszłym roku o 0,3 proc. – Niemcy są największym partnerem handlowym Polski, dlatego spowolnienie gospodarcze w tym kraju jest tak bardzo odczuwalne dla rodzimych firm transportowych – podkreśla główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag Tomasz Czyż. 

Wskazuje, że istotnym czynnikiem kosztowym dla polskich przewoźników międzynarodowych jest wysoki wzrost opłat drogowych w Niemczech. Koszty korzystania z tamtejszych dróg wzrosły od grudnia 2023 roku o ok. 80 proc. – Co więcej, już od 1 lipca mytem zostaną objęte także ciężarówki o DMC od 3,5 do 7,5 tony, które dotychczas były zwolnione z tej opłaty – zaznacza Czyż.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułВ Киеве напали на пару на почве гомофобии: детали скандала
Następny artykułКак изменялись форматы Конгресса местных и региональных властей и какие потребности это закрывало