A A+ A++

Koła prawie wszystkich pojazdów kołowych, ciągników i innego sprzętu są montowane na piaście za pomocą gwintowanych kołków i nakrętek. O tym, czym jest nakrętka koła, jakie rodzaje nakrętek są dziś używane, jak są rozmieszczone, a także ich dobór, wymiana i działanie – przeczytaj w tym artykule.

Co to jest nakrętka koła?

Nakrętka koła (nakrętka koła) – gwintowany łącznik do sztywnego mocowania koła na piaście; nakrętka o specjalnej konstrukcji i kształcie, zoptymalizowana pod kątem niezawodnego docisku obręczy do piasty.

Nakrętki są stosowane w pojazdach, których koła są montowane na kołkach lub śrubach osadzonych z tyłu piasty. Jedno koło jest mocowane za pomocą zestawu nakrętek w ilości od czterech do dziesięciu sztuk lub więcej. Bezpieczeństwo samochodu w dużej mierze zależy od jakości nakrętek i niezawodności ich montażu, dlatego jeśli chociaż jedna nakrętka się złamie lub zgubi, należy ją wymienić. Aby dokonać właściwego wyboru i wymiany nakrętek, musisz zrozumieć ich konstrukcję i funkcje.

Rodzaje i konstrukcja nakrętek do kół

Wszystkie nakrętki do kół, niezależnie od typu, mają zasadniczo taką samą konstrukcję. W ogólnym przypadku jest to część sześciokątna z otworem przelotowym lub kanałem nieprzelotowym, w którym nacina się gwint. Zewnętrzna część nakrętki ma fazkę, grzbiet (przylegający do tarczy) jest płaski, stożkowy, kulisty lub inny, jak opisano poniżej. Dodatkowo nakrętki można uzupełnić podkładkami lub nieusuwalnymi kołnierzami. Obecnie nakrętki najczęściej wykonuje się metodą kucia na zimno ze stali stopowych, dodatkowo na wyroby nakładane są elektrolityczne powłoki antykorozyjne na bazie cynku, chromu, niklu, kadmu lub miedzi.

Nowoczesne nakrętki do kół różnią się konstrukcją, rodzajem powierzchni nośnych i możliwościami zastosowania.

Zgodnie z konstrukcją nakrętki istnieją dwa rodzaje:

  1. Z otwartą nitką (normalną);

  2. Z zamkniętym gwintem (nasadką).

Produkty pierwszego typu to zwykłe nakrętki z otworem przelotowym, w którym nacina się nić. Produkty drugiego typu wykonane są w formie nasadek, wewnątrz których wykonany jest ślepy kanał gwintowany. Nakrętki kołpakowe chronią gwinty przed negatywnymi wpływami środowiska i nadają estetyczny wygląd całemu kołu.

W takim przypadku nakrętki mogą mieć zewnętrzną powierzchnię dla innego typu klucza:

  • Nakrętki standardowe – sześciokąt zewnętrzny;

  • Nakrętki niestandardowe – nakrętki kołpakowe pod sześciokąt wewnętrzny, do kluczy TORX i inne;

  • Orzechy pod specjalnym kluczem (“sekrety”).

Nakrętki stożkowe typu „europejskiego” są przypisane do osobnej kategorii – ich powierzchnia nośna wykonana jest w postaci stożkowatego kołnierza o zwiększonej średnicy. Nie są standaryzowane w Rosji, ale są szeroko stosowane.

Nakrętki zabezpieczające

W osobnej kategorii wyróżniają się tak zwane „sekrety” (lub nakrętki do specjalnego klucza) – nakrętki o specjalnej konstrukcji, które zapobiegają (lub przynajmniej zmniejszają prawdopodobieństwo) nieuprawnionego odkręcenia nakrętek i kradzieży kół z pojazdu. Z reguły na kole zamiast jednej ze zwykłych nakrętek montowany jest jeden zamek, więc zestaw czterech lub sześciu (w zależności od liczby osi) takich produktów wystarczy na samochód.

Wszystkie zamki opierają się na jednej zasadzie – są to gładkie nakrętki, które można dokręcać i odkręcać tylko za pomocą specjalnego klucza dołączonego do zestawu. W najprostszym przypadku ochronę zapewnia skomplikowany (nie sześciokątny) kształt powierzchni zewnętrznej nakrętki, najbardziej zaawansowane zamki mają ukrytą powierzchnię pod klucz i zabezpieczenie przed odkręceniem szczypcami (stożek zewnętrzny, zewnętrzna powierzchnia obrotowa i inne) .

Zgodnie z charakterystyką zamków są one identyczne ze zwykłymi nakrętkami do kół.

Właściwy dobór i wymiana nakrętek kół

Z biegiem czasu nakrętki kół odkształcają się, stają się słabsze lub po prostu gubią się w przypadku nieprawidłowego montażu – we wszystkich tych sytuacjach konieczne jest instalowanie nowych elementów złącznych. Do wymiany należy wybrać nakrętki tego samego typu i o tych samych właściwościach, które zostały zainstalowane wcześniej – jest to jedyny sposób, w jaki gwarantuje się dopasowanie elementów złącznych.

Jeśli felgi zostały wymienione, należy do nich dobrać nakrętki. Tak więc, wraz z konwencjonalnymi tłoczonymi stalowymi tarczami, stosuje się standardowe nakrętki stożkowe, kuliste lub płaskie. A do felg aluminiowych należy dobrać odpowiednie nakrętki o większej powierzchni nośnej lub nakrętki specjalne.

Ostrożnie wybieraj nakrętki do tuningu samochodu. Obecnie rynek oferuje ogromną różnorodność elementów złącznych do felg aluminiowych, ale często te nakrętki nie spełniają norm wytrzymałości i innych cech – jest to obarczone pękaniem elementów złącznych i wypadkami.

Podczas montażu koła należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta samochodu dotyczącymi dokręcania nakrętek – należy wziąć pod uwagę kolejność i moment dokręcania. Z reguły nakrętki wkręcane są na krzyż z taką siłą, aby zapewnić pewne zamocowanie koła i nie deformować tarczy.

Informacje o mocowaniach kół zaczerpnięte z autodoc.pl

Informacje o montażu koła zaczerpnięte z mlodytechnik.pl

tekst płatny

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZderzenia samochodów. Kierowcy będą mieli duże problemy
Następny artykułŻądają wyrzucenia własnego zespołu z MŚ 2022: “Panie Infantino, FIFA musi teraz działać”