Administratorem danych osobowych zbieranych za pośrednictwem serwisu internetowego jest Bomega sp. z o.o. KRS:0000841054, NIP: 9112034523; REGON: 386056613. Dane są lub mogą być przetwarzane w celach oraz na podstawach wskazanych szczegółowo w polityce prywatności (np. realizacja umowy, marketing bezpośredni). Polityka prywatności zawiera pełną informację na temat przetwarzania danych przez administratora wraz z prawami przysługującymi osobie, której dane dotyczą. Szybki kontakt z administratorem: adres poczty elektronicznej: [email protected]
Elementy konstrukcji bocznicy z wytwórni wodoru dawnej bezy potężnych sterowców z okresu I Wojny Światowej udostępniła Pilskiemu Muzeum Wojskowemu jedna z firm, która obecnie funkcjonuje na terenie dawnej bazy.
– To między innymi kozioł oporowy oraz zwrotnica z fragmentem toru = mówi Przemysław Olszyński – dyrektor Pilskiego Muzeum Wojskowego.
Do tej pory muzeum posiadało jedynie planszę, która dokumentuje obecność sterowców na pilskim niebie z planem portu sterowcowego i fotografiami tych gigantycznych statków powietrznych nad Piłą. PMW nie miało jednak żadnej pamiątki z tego okresu. Elementy bocznicy kolejowej będą wspaniałym uzupełnieniem ekspozycji.
Budowę portu sterowcowego w Schneidemuhl (obecnie Piła) zainicjowała armia niemiecka wiosną 1914 roku, która następnie wykorzystywała sterowce do bombardowania miast oraz infrastruktury kolejowej podczas trwającej I wojny światowej. Prace budowlane zakończono na początku 1915 roku, najważniejszym elementem położonej w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska bazy, była mierząca 184 metry długości, 35 metrów szerokości i 28 metrów wysokości hala sterowcowa.
Advertisement
Fot.-ze-zbiorow-Ks.-Robert-Kulczynski-SDB
Poza halą w skład portu wchodziły koszary dla żołnierzy, podziemne magazyny i skład bomb, wieża oświetleniowa, kotwicowisko, wytwórnia wodoru i bocznica kolejowa. Przypuszczalnie pod koniec 1916 roku rozpoczęto budowę drugiej – obrotowej – hali sterowcowej. Konstrukcja ta miała mieć 232 metry długości, 40 metrów szerokości i 35 metrów wysokości.
Fot.-ze-zbiorow-Pawel-Czyzykowski.
Inwestycja nie została jednak ukończona, prawdopodobnie w związku z rozwojem lotnictwa, co było końcem epoki monumentalnych statków powietrznych. Flotę sterowcową armii rozwiązano ostatecznie pod koniec 1917 roku.
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
Nie zgadzam sięZgadzam się
Etykieta logowania społecznościowego
When you login first time using a Social Login button, we collect your account public profile information shared by Social Login provider, based on your privacy settings. We also get your email address to automatically create an account for you in our website. Once your account is created, you'll be logged-in to this account.
Nie zgadzam sięZgadzam się
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.ZgodaPolityka prywatności
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS