A A+ A++

W historii motocyklizmu mało jest motocykli, które zostały zaprojektowane i wykonane w tak perfekcyjny sposób. Brak typowych wad, świetne osiśgi i prowadzenie a przy tym pewna dzielność do turystyki nie spotykana w tej klasie – supersport ze stajni Hondy, CBR600F4i do dzisiaj jest jednym z najlepiej sprzedających się, używanych motocykli w tym segmencie….

Historia

NAS Analytics TAG

Przodkiem opisywanego motocykla była Honda CBR600F (PC23) zaprezentowana w 1986 r. Połączyła sportowy charakter z pewną użytecznością na codzień spędzając sen z powiek konkurencji. W momencie debiutu, była najszybszą seryjną sześćsetką. W 1989 zaprezentowano mocno zmodyfikowaną wersję, a już w 1991 roku całkowicie zmieniono model dodając przy tym dużp bardziej atrakcyjne nadwozie. Nowa CBR600F określana przez użytkowników CBR600F2, a oznaczona fabrycznie PC25 – jako pierwsza w segmencie przekraczyła moc 100 KM. W 1991 roku skutecznie rozprawiała się z konkurencją nie tylko w klasie 600ccm ale także wieloma znacznie mocniejszymi 750 ccm (Kawasaki ZXR750). Nie powinno to nikogo dziwić. CBR600F to świetnie prowadzący się, lekki, poręczny, stosunkowo wygodny i bliski ideału dynamiczny sport.

W 1995 zaprezentowano trzecią generację Hondy CBR600, określaną F3. Model PC31 zyskał kilka koni mechanicznych więcej, poprawione hamulce, zawieszenie, zmieniono stylizację, a do jednostki napędowej wprowadzono dynamiczne doładowanie poprawiające osiągi w wysokim zakresie prędkości. Kolejną ważną zmianą modelu (w 1997 dokonano jeszcze korekty PC31 oznaczając ją PC31A) przeprowadzono w 1999 roku wraz z prezentacją CBR600F4 (PC35). Nowa, aluminiowa rama i wahacz ułożyskowany w silniku, zwiększona do 110 KM moc i jeszcze sztywniejsze zawieszenie znów zaowocowały palmą pierwszeństwa w wielu testach i wyniosły Hondę na szczyty statystyk sprzedaży. Wraz z modernizacją charakter motocykla z uniwersalnego supersporta ewoluował coraz bardziej w stronę sportu. Model produkowany od 1999 nosi określenie F4…

Wtrysku!

Modernizacja z 2001 roku (właśnie ten model weźmiemy pod lupę) poza zmianą wyglądu przyniosła najbardziej pożądaną nowość – wtrysk paliwa. Sprzęt z dobrego zmienił się w bardzo dobry a świat motocyklowy określał ją mianem F4i (i od injection czyli wtrysk). Wraz z modelem podstawowym pojawiˆa się odmiana sportowa z dwustopniowym siedzeniem i modyfikacjami silnika i sprzęgła a także nastawów zawieszenia predestynującym go do jazdy stricte sportowej. Z czasem F4i Sport została zastąpiona modelem CBR600RR a CBR600F od 2006 roku na kilka lat zniknęła z oferty producenta.

Jaka jest CBR600F4i?

CBR600F4i to motocykl perfekcyjny. Praca silnika jest jedwabiście gładka bez żadnych niepokojących dźwięków. Jakość wykonania detali, ich spasowania i zastosowanych materiałów na bardzo wysokim poziomie. Egzemplarze bezwypadkowe po niewielkim detalingu często wyglądają porównywalnie z nowymi motocyklami innych marek. Silnik jest elastyczny, mocny, bezawaryjny; wprawdzie do 7 tysięcy obrotów można uznać go za nieco ospały, ale powyżej 8000 obr./min budzi się w nim agresja, która skutkuje przyspieszeniem do 100 km w ciągu nieco ponad 3 sekund i sprintem 0-200 w 10 sekund.

Silnik jest doskonale wyważony co umożliwiło jego montaż bezpośrednio do ramy. W motocyklu bezwypadkowym z zawieszeniem w dobrym stanie nie powinny pojawiać się żadne wibracje.

Zawieszenie i hamulce

Fabryczne zestrojenie zawieszenia jest raczej miękkie. Na szczęście szeroki zakres regulacji powinien to skorygować. Przy cięższych osobach konieczna jest wymiana sprężyn lub zastosowanie bardziej gęstego oleju w lagach. Po takich korektach motocykl zaczyna być perfekcyjnie stabilny a występujące czasem shimmy znika bezpowrotnie.

Przednie hamulce możemy określić jako…doskonałe. Dwupalcowe, ze świetną dozowalnością oferujące wyśmienite wyczucie są klasą samą dla siebie. Tylny hamulec wspomaga proces hamowania dzieki rzadko spotykanej w tym segmencie dozowalności i skutecznemu przekazaniu kierowcy momentu zadziałania. Całościowo hamulce nawet jak na obecne standardy możemy określić jako przyzwoite…

Komfort

CBR600F4i za sprawą dużej poręczności, ilości miejsca i sporej kanapy, F4i jest motocyklem wygodnym, który sprawdzi się, szczególnie w jednoosobowej turystyce. Tylne siedzenie będzie bazą do montażu toreb, a balans nie zostanie zakłócony. Z pewnościĄ taki zestaw będzie idealny na kręte górskie drogi o ile lubimy szybką jazdę. Wersja Sport ma mniejszą dzielność turystyczną, ale nieco większy potencjał do jazdy torowej. Oczywiście także bardziej wyścigowy image. Na codzień F4i bez sport będzie lepszym wyborem.

Zużyucie paliwa w F4i zależy od naszej głowy. Traktowana spokojnie spali 5 l/100km. Agresywna jazda z ciągłymi zmianami prędkości spowoduje dwukrotność tej konsumpcji. Przy 18 litrowym zbiorniku zasięg motocykla waha się pomiędzy 180 a 350 km.

Trwałość

Honda CBR600F4i to sprzęt idiotoodporny, pancerny, multitrwały a wytrzymałość tej konstrukcji została przetestowana przez rzeszę stunterów – to do dzisiaj najczęściej użytkowany pojazd do jazdy ekstremalnej. Serwisowana, w codziennej eksploatacji nie generuje żadnych problemów, nie ma także typowych słabych punktów. Pewną przypadłością jest hałasujący w okolicy 4500 obr./min. napinacz łańcucha rozrządu. Silnik bez trudu wytrzymuje 150 tysięcy kilometrów a wiele egzemplarzy bez żadnych usterek przejechało ponad 200 tys.km.

Zakup/naszym zdaniem

Mimo dużej podaży, znalezienie ˆładnej, zadbanej Hondy CBR600F4i nie jest łatwą sprawą. Wiele motocykli ma powypadkową przeszłość, chińskie owiewki, niefachowo wykonane naprawy – zadbana będzie pancernym i wszechstronnym kompanem na wiele lat. Ceny motocykli używanych kształtują się od 4 tysięcy za F4i przerobioną do stuntu po zadbane wersje Sport nawet za 15 tysięcy złotych. Naszym zdaniem to doskonaˆa oferta dla każdego, kto lubi dynamiczne, zwinne, bezproblemowe motocykle o niezłych osiągach. A także dla każdego, kto w konstrukcji motocykla szuka perfekcji zarówno na poziomie projektu jak i wykonawczej. Chciałoby się napisać, że dzisiaj takich motocykli już się nie robi…

Wady i zalety

Zalety

  • świetna poręczność i osiągi
  • dobry balans i prowadzenie
  • skuteczne hamulce
  • uniwersalny charakter
  • komfort w odniesieniu do segmentu
  • wysoka trwałość

Wady

  • wysoka cena zadbanych egzemplarzy
  • głośny napinacz łańcucha rozrządu
  • mnóstwo “zmęczonych życiem” egzemplarzy
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSamsung również chce kupić udziały ARM. Podzielą się z Apple i NVIDIĄ?
Następny artykułW tym roku Leśny Bieg zamiast Biegu Wśród Krasnych Pól (zdjęcia+wyniki)