A A+ A++

Minister infrastruktury przeprowadził wizytację budowy tunelu nowego odcinka zakopianki pod Małym Luboniem w Małopolsce miedzy Lubniem a Rabką-Zdrój na trasie z Krakowa do Zakopanego. 

Adamczyk: “Na Sylwestra do Zakopanego”

– Dyrektor budowy zapewnił mnie, że będą robili wszystko, aby Polacy mogli przejechać tym tunelem na sylwestra do Zakopanego, a szczególnie mam nadzieję, że na konkurs skoków narciarskich w przyszłym roku, kiedy już pandemia ustąpi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po wizytacji budowy tunelu na drodze Kraków – Zakopane. Szef resortu w poniedziałek wizytował budowę i przejechał jedną z jego nitek samochodem.

– Siarczyste mrozy ani koronawirus nie zatrzymały budowy zakopianki. Polskie tunele, mimo zimy, mimo pandemii, są budowane, są w trakcie realizacji – powiedział Adamczyk. Dodał, że widać bardzo duże postępy na budowie.

ZOBACZ: Nowa Zakopianka. Przebito drugą nitkę najdłuższego tunelu w Polsce

Dyrektor kontraktu z firmy Astaldi Maurizio Roganti potwierdził mobilizację pracowników i dodał, że celem jest aby “ukończyć roboty i pozwolić na ruch w tunelu na koniec tego roku”.

Pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski powiedział podczas konferencji, że tunel w ciągu nowej zakopianki “to miejsce kluczowe”. – Prace tutaj trwają i mobilizujemy się wspólnie z zarządem firmy Astaldi we Włoszech, aby inwestycje realizowane w Polsce mogły być jak najszybciej ukończone – mówił. – Chcemy ukończyć ten tunel do końca roku – zadeklarował i przekonywał, że wszystkie prace odbywają się zgodnie z planem.

Realizacja tunelu w ciągu nowej zakopianki pod Małym Luboniem wkroczyła w etap wykańczania i montażu urządzeń, wykonywania płyty podjezdniowej i nawierzchni – poinformował z kolei dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński. – Jest to proces bardzo czasochłonny, bardzo pracochłonny. Liczymy na to, żeby wykonawca jeszcze bardziej zwiększył mobilizację tak, aby w tym roku maksymalnie wykorzystać czas na wykończenie tunelu – powiedział o podkreślił, że najważniejsza przy tej inwestycji jest sprawa bezpieczeństwa, dlatego zostało tu przewidziane bardzo dużo systemów bezpieczeństwa.

Cztery lata budowy tuneli pod Luboniem

Budowa tunelu ekspresowego odcinka nowej zakopianki między Lubniem a Rabką-Zdrój rozpoczęto 6 marca 2017 roku. Droga ma 15,8 km długości i w dużej mierze przebiega na gotowych już wiaduktach i estakadach. Na odcinku 2 km będzie biegła pod ziemią.

Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy krótsze, z czego jeden jest ukończony i oddany do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój. Oprócz dwujezdniowej drogi, powstały dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady).

ZOBACZ: Co najmniej rok opóźnienia w budowie górskiego odcinka ekspresowej zakopianki

Na odcinku S7 Lubień – Naprawa GDDKiA oddała do ruchu 20 grudnia 2019 r. lewą jezdnię, na której samochody jadą w dwóch kierunkach. Prace nie zostały jeszcze ukończone w ciągu jezdni prawej. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą tego odcinka. “Mobilizacja wykonawcy (polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING) nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.” – podał operator dróg krajowych. Prace nie zostały tam wznowione.

WIDEO. Nagranie z przejazdu tunelem zakopianki zamieściła m.in. telewizja nowytarg24.tv

1 września 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację budowy estakady na jezdni prawej z dotychczasowym wykonawcą, polską firmą TBM z Grzybna w woj. pomorskim. Umowa została zawarta na podstawie przeprowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, po zakończonej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zaawansowanie prac budowlanych wynosi ponad 33 proc. Z kolei 22 grudnia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Inwestycja ukończona zostanie w 2021 r., w ciągu ośmiu miesięcy, licząc od zakończenia okresu zimowego.

Budowlańcy wykańczają dwa tunele

W październiku 2019 r. przebito prawą nitkę tunelu, a lewą 27 kwietnia 2020 r. Obecnie powstaje obudowa docelowa wewnątrz obu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno-alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Wznoszone są budynki wentylatorni przed portalami tunelu, trwa także budowa wiaduktu i nasypu drogowego przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.

Twoja przeglądarka nie wspiera odtwarzacza wideo…

hlk/grz/ polsatnews.pl, PAP

Czytaj więcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułXXX Sesja Rady Miejskiej w Hrubieszowie
Następny artykułPapież apeluje o świat bez broni jądrowej