A A+ A++

Mieszkańcy skarżą się nie tylko na wzrost kosztów ogrzewania, ale i jakość usług związanych z dystrybucją ciepła, a dokładnie chodzi o wahania ciśnienia oraz wartości spadających czasami do 0,6 bara, co powoduje trudności w nagrzaniu domów jednorodzinnych, a co za tym idzie, generuje wysokie rachunki.

Potrzebna jest ponowna weryfikacja kosztów produkcji ciepła i elementów kosztotwórczych. Ciepło dostarczane przez elektrownię jest produktem wytwarzanym do innych celów, a podawane ciepło jest jedynie produktem “ubocznym”. Dlatego tym bardziej zasadna jest ponowna weryfikacja — pisze w interpelacji radny Rybnika Jacek Mularczyk.

Zobacz także

Jak dowiadujemy się od Sandry Apanasionek rzecznika prasowego PGE GiEK S.A. głównym powodem wzrostu cen za ogrzewanie, jest rzeczywiście wprowadzony nowy cennik.

Analizując wzrosty ceny ciepła, należy przede wszystkim brać pod uwagę odniesienie do kosztów wytwarzania oraz realnych i rynkowych cen ciepła. Elektrownia Rybnik mając na uwadze dobro mieszkańców oraz dbałość o ochronę środowiska nigdy nie forsowała uzyskiwania wysokich cen ciepła. Niemniej jednak nie może też ignorować ekonomicznych aspektów prowadzenia swojej działalności. Średnia jednoskładnikowa cena ciepła sprzedanego ze źródła Elektrownia Rybnik wynosiła w 2022 r. ok. 20,40 zł/GJ i była około dwukrotnie niższa od średniej ceny ciepła ze źródeł węglowych w latach 2018-2020 – mówi.

Obecnie Elektrownia Rybnik jest na etapie wdrażania zapisów Ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023, poz. poz. 295) wprowadzającej dla uprawnionych odbiorców ceny ciepła nie wyższej niż 40% w stosunku do ceny stosowanej w taryfie na dzień 30 września 2022 r. 

– W związku z tym, że zmiana cen w taryfie w Elektrowni Rybnik nastąpiła z dniem 1 stycznia 2023, obniżenie cen nastąpi od tego okresu. Nadpłaty powstałe za okres od stycznia do końca lutego zostaną rozliczone poprzez korekty faktur — informuje PGE GiEK S.A.

Zgodnie z ustawą wniosek o wyrównanie za okres od października 2022 r do lutego 2023 r. ma być złożony przez przedsiębiorstwo do zarządcy rozliczeń w terminie do połowy kwietnia. Zarządca rozliczeń ma 14 dni na wypłatę świadczenia dla przedsiębiorstwa. Następnie przedsiębiorstwo w ciągu 7 dni od otrzymania wyrównania od zarządcy rozliczeń ma skorygować faktury dla odbiorców — doprecyzowuje Sandra Apanasionek.

PGNiG TERMIKA Energetyka Przemysłowa S.A. prowadzi dystrybucję ciepła w Rybnickiej Kuźni, którego wytwórcą jest PGE GiEK Oddział Elektrownia Rybnik, producent ciepła prowadzi stabilizację sieci ciepłowniczej i obsługę urządzeń technicznych koniecznych do uzyskania wymaganego przepływu nośnika ciepła — twierdzi PGNiG TERMIKA Energetyka Przemysłowa S.A.

To dystrybutor ciepła jest podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe działanie sieci ciepłowniczej, w tym dotrzymanie parametrów u odbiorcy końcowego — odpowiada Sandra Apanasionek z PGE GiEK S.A

Mieszkańcy narzekają. PGNiG: bo reklamacji nie składają

Dystrybutor ciepła w bieżącym sezonie grzewczym nie odnotował znaczących problemów w dystrybucji ciepła. Mieszkańcy mimo wysokich rachunków i problemów w odpowiednim ogrzaniem domów nie interweniowali do dostawcy ciepła.

Spółka PGNiG TERMIKA Energetyka Przemysłowa S.A. prowadzi rejestr wszystkich zgłoszeń reklamacyjnych związanych z zaniżeniem lub brakiem dostaw energii cieplnej. Klient, który uważa, że miał zaniżone parametry grzewcze, zwraca się telefonicznie, pisemnie lub mailowo do Spółki o naliczenie bonifikaty za ilość dni, w którym takie zaniżenie miało miejsce. Biuro Obsługi Klienta wraz z Biurem Przesyłu zweryfikuje zasadność roszczeń Klienta, bonifikata jest naliczana na kolejnej fakturze rozliczeniowej — informuje Zbigniew Barszczak z PGNiG TERMIKA Energetyka Przemysłowa S.A.

Jak dodaje nasz rozmówca, w Rybnickiej Kuźni wszystkie zainstalowane węzły ciepłownicze zasilane z sieci cieplnej stanowią własność odbiorców, w związku z czym działania PTEP ograniczają się do obsługi układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz ustawienia maksymalnego przepływu czynnika grzewczego (zgodnym z mocą zamówioną odbiorców). Do odbiorcy ciepła należy okresowe czyszczenie filtrów oraz wymienników ciepła, co stanowi o prawidłowej pracy węzła cieplnego.

Wedle naszej wiedzy we wszystkich węzłach odbiorców indywidualnych (z bardzo małymi wyjątkami) brak jest automatycznego sterowania pracę węzłów cieplnych, co powoduje okresowe niedogrzania lub przegrzania zasilanych obiektów. Brak automatycznego sterowania węzłem cieplnym podczas zmian temperatury zewnętrznej może powodować odczuwalne niedogrzania w budynku. Dodatkowo w pełni zautomatyzowane węzły Spółdzielni Mieszkaniowej przy Elektrowni Rybnik automatycznie pobierają nominalną dla tych obiektów moc cieplną. Pozostali odbiorcy, aby nie stracić komfortu cieplnego, powinni dostosować wartość przepływu czynnika grzewczego ręcznie, odkręcając zawory. W tym czasie można zaobserwować także niewielkie spadki ciśnienia na sieci ciepłowniczej, co nie ma wpływu na spadek wydajności pracy węzłów cieplnych, ponieważ na to wpływ ma ciśnienie dyspozycyjne, a te utrzymywane jest w tym czasie na prawidłowym poziomie — wyjaśnia Zbigniew Barszczak.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBieszczadzki Oddział wicemistrzem SG w biegach terenowych [ZDJĘCIA]
Następny artykułMSI Clutch GM51 Lightweight Series – nowa generacja topowych myszek producenta otrzymała high-endowy sensor