A A+ A++

Jeden z najlepszych na świecie pojazdów użytkowych – słynny Unimog – obchodzi właśnie 75. urodziny! Pierwszy jeżdżący prototyp, przystosowany do uruchomienia niskoseryjnej produkcji, powstał pod koniec 1946 roku.

Przypominamy, że nazwa Unimog wywodzi się od niemieckiego Universal-Motor-Gerät, co w tłumaczeniu oznacza “uniwersalny pojazd silnikowy”. Wbrew pozorom Unimog nie powstał wcale w głowach konstruktorów ze Stuttgartu.

Za autora pomysłu, który zrodził się jeszcze w czasie II Wojny Światowej, uznaje się Alberta Friedricha. W czasie trwania konfliktu był on szefem działu projektującego silniki lotnicze w firmie Daimler-Benz. Prace konstrukcyjne ruszyły niedługo po zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwszy jeżdżący prototyp, przystosowany do uruchomienia niskoseryjnej produkcji, powstał 70 lat temu – pod koniec 1946 roku. Ostatecznie, od 1948 roku, Unimog był produkowany przez Fabrykę Maszyn Boehringer w Göppingen.

Założenia stawiane przed samochodem były proste. Friedrich chciał stworzyć auto, które równie dobrze sprawdzi się na polu, jak i przy odgruzowywaniu zniszczonych niemieckich miast. Wielofunkcyjny pojazd miał być równie łatwy w obsłudze, co ciągnik rolniczy, ale przewyższać go pod względem funkcjonalności.

Polowy – w całkiem dosłownym rozumieniu tego słowa – dorobek Unimoga to jedna z mniej znanych kart historii niemieckiego pojazdu. Dziś mało kto wie, że jedną z najpopularniejszych maszyn dołączanych do Unimoga w jego pierwszych latach była… półautomatyczna sadzarka do ziemniaków! Jako ciekawostkę wypada dodać, że projektanci Unimoga dostosowali rozstaw kół tego pojazdu właśnie do… rzędów ziemniaków. W pierwszej generacji pojazdu wynosił on dokładnie 1270 mm, dzięki czemu pomiędzy kołami mieściły się dwa rzędy kartofli.

Pierwsze Unimogi napędzane były produkowanym przez Mercedesa silnikiem wysokoprężnym OM 636 o pojemności skokowej 1,7 l. Skonstruowano go z myślą o osobowym modelu Mercedes-Benz 170 D, którego konstrukcja wywodziła się jeszcze z lat trzydziestych. Na potrzeby Unimoga moc silnika zmniejszono z 38 KM do 25 KM. Ta popularna jednostka napędowa – pierwszy po wojnie wysokoprężny silnik do samochodów osobowych – była montowana standardowo w samochodach osobowych i Unimogu a … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy terapeuta w Punkcie Konsultacyjno – Informacyjnym UZALEŻNIEŃ
Następny artykułDodatkowy zasiłek opiekuńczy przedłużony do 11 kwietnia