A A+ A++

Niektóre dokumenty prawa jazdy w Polsce mają specjalne oznaczenia, znajdujące się na odwrocie, w dolnej części. Część z nich informuje o konieczności posiadania specjalnych modyfikacji samochodu, inne o wymogu noszenia okularów za kierownicą czy ograniczeniu uprawnień posiadacza. Niedostosowanie się do nich może kosztować nas nawet kilka tysięcy złotych.

  • Jeśli jeszcze nie przyglądaliście się swojemu prawu jazdy, czas najwyższy to zrobić. Szczególnie jeśli wiecie, że posiadacie wadę wzroku, słuchu lub jakiekolwiek ograniczenia ruchowe 
  • Na dokumencie w wierszu 12. znajdują się bowiem specjalne kody, które stanowią informację na temat wymogów lub ograniczeń względem posiadacza
  • Wszystkich kodów i subkodów jest kilkadziesiąt. Policjant, który sprawdzi prawo jazdy i zauważy brak spełnienia tych wymagań czy złamanie zakazu, bez wątpienia ukarze was mandatem. 

Kod 01 na prawie jazdy, czyli wady wzroku

Jednym z najczęściej pojawiających się kodów jest 01, oznaczający wadę wzroku kierowcy i stanowiący informację o tym, iż powinien on nosić okulary, soczewki lub przepaskę. O tym, co dokładnie stanowi subkod. Na przykład 01.06 to kod wymogu noszenia okularów lub szkieł kontaktowych. 

Najprawdopodobniej w tym wypadku nikt nie będzie wkładał palców w oko osobie prowadzącej pojazd. Ale już kod 01.01 oznaczaj kategoryczny wymóg okularów korekcyjnych. Jeżeli w czasie kontroli lub co gorsza w momencie wypadku kierowca z takim kodem na prawie jazdy nie będzie miał ich na nosie, może spodziewać się kłopotów. Mandat za brak okularów, w przypadku gdy na dokumencie mamy zapisany ich wymóg, wynosi 1500 złotych.

Przeczytaj więcej: Można rozszerzyć uprawnienia kierowcy z kat. B. Nie trzeba nawet robić kursu

Inne kody na prawie jazdy

Analogicznie do 01 kod 02 to wady słuchu i wymóg ich korekty w postaci aparatu, zakładanego w czasie prowadzenia pojazdu. Kod 03 z kolei oznacza wymóg posiadania protezy ręki lub nogi.

Kolejne liczby odnoszą się do konieczności wprowadzenia modyfikacji w układzie hamulcowym, napędowym czy kierowniczym samochodu. Mogą dotyczyć także przerobienia lusterek albo fotela kierowcy.

Są także kody dotyczące ograniczenia prędkości, z jaką może jechać kierowca, uprawnień na konkretne pojazdy bądź zakazów ich prowadzenia (np. zakaz prowadzenia osobówek z możliwością prowadzenia autobusów, zakaz jazdy z pasażerami, zakaz jazdy motocyklem z wózkiem). Za prowadzenie pojazdu bez wymaganych uprawnień można otrzymać mandat od 1500 do 5 tys. złotych. Jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu kara może wynieść nawet do 30 tys. złotych.

Przeczytaj więcej: Będą zatrzymywać prawo jazdy za korzystanie z telefonu

Pełna lista kodów na prawie jazdy

  • 01 – wymagana korekta lub ochrona wzroku:
  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewka(i) kontaktowa(e),
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe,
  • 01.07 – indywidualna korekta lub ochrona wzroku;
  • 02 – wymagana korekta słuchu lub wspomaganie komunikacji;
  • 03 – wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
  • 03.01 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  • 03.02 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
  • 10 – wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
  • 10.02 – bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
  • 10.04 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów;
  • 15 – wymagana modyfikacja sprzęgła:
  • 15.01 – zmodyfikowany pedał sprzęgła,
  • 15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie,
  • 15.03 – sprzęgło automatyczne,
  • 15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
  • 20 – wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
  • 20.01 – zmodyfikowany pedał hamulca,
  • 20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  • 20.04 – pedał hamulca pod całą stopę,
  • 20.05 – wychylny pedał hamulca,
  • 20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  • 20.07 – możliwość efektywnego użycia pedału hamulca z określoną siłą … N (np. 20.07 (300N)),
  • 20.09 – zmodyfikowany hamulec postojowy,
  • 20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  • 20.13 – hamulec obsługiwany kolanem,
  • 20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
  • 25 – wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
  • 25.01 – zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
  • 25.03 – wychylny pedał przyspieszenia,
  • 25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie,
  • 25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem,
  • 25.06 – serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
  • 25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  • 25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
  • 31 – wymagane modyfikacje pedałów:
  • 31.01 – pedały równoległe,
  • 31.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  • 31.03 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  • 31.04 – wypiętrzona podłoga;
  • 32 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
  • 32.01 – obsługa układów przyspieszenia i hamowania jedną ręką,
  • 32.02 – obsługa układów przyspieszenia i hamowania z użyciem zewnętrznego wspomagania;
  • 33 – wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania, przyspieszenia i kierowania:
  • 33.01 – obsługa układów przyspieszenia, hamowania i kierowania z użyciem zewnętrznego wspomagania jedną ręką,
  • 33.02 – obsługa układów przyspieszenia, hamowania i kierowania z użyciem zewnętrznego wspomagania dwoma rękami;
  • 35 – wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
  • 35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
  • 35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane lewą ręką bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów,
  • 35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane prawą ręką bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów,
  • 35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
  • 40 – wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
  • 40.01 – zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
  • 40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
  • 40.06 – wychylne koło kierownicy,
  • 40.09 – kierowanie nożne,
  • 40.11 – gałka na kierownicy,
  • 40.14 – alternatywny układ kierowania obsługiwany jedną ręką (ramieniem),
  • 40.15 – alternatywny układ kierowania obsługiwany rękoma (ramionami);
  • 42 – wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek) lub urządzeń widzenia wstecznego:
  • 42.01 – zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe albo zmodyfikowane urządzenie widzenia wstecznego,
  • 42.03 – dodatkowe wewnętrzne lusterko lub inne urządzenie, pozwalające na obserwację ruchu,
  • 42.05 – lusterko lub inne urządzenie do obserwacji martwych pól;
  • 43 – wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
  • 43.01 – fotel kierowcy podwyższony dla dobrej wysokości obserwacyjnej, w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  • 43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  • 43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  • 43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  • 43.06 – zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
  • 43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy;
  • 44 – wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
  • 44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  • 44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny,
  • 44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny,
  • 44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  • 44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej i zachowanie równowagi motocykla podczas zatrzymania i postoju,
  • 44.09 – maksymalna siła pozwalająca na uruchomienie hamulca ręcznego …. N (np. 44.09 (140N)),
  • 44.10 – maksymalna siła pozwalająca na uruchomienie hamulca nożnego …. N (np. 44.10 (240N)),
  • 44.11 – zmodyfikowany podnóżek,
  • 44.12 – zmodyfikowany uchwyt kierownicy;
  • 45 – wyłącznie motocykle z wózkiem bocznym;
  • 46 – wyłącznie pojazdy trójkołowe;
  • 47 – ograniczenie do pojazdów mających więcej niż dwa koła, które nie wymagają utrzymywania równowagi przez kierowcę w czasie uruchamiania, zatrzymywania i postoju;
  • 50 – dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
  • 61 – jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu);
  • 62 – jazda tylko w promieniu x km od miejsca zamieszkania posiadacza prawa jazdy albo w obrębie miasta/regionu (np. 62.nazwa miasta/regionu albo 62. x km);
  • 63 – jazda bez pasażerów;
  • 64 – jazda z prędkością nie większą niż x km/h;
  • 65 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy co najmniej tej samej kategorii;
  • 66 – bez prawa ciągnięcia przyczepy;
  • 67 – bez prawa jazdy po autostradach;
  • 68 – … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKluczowy gracz Lecha gotowy do odejścia
Następny artykułSmartfon jak szwajcarski scyzoryk. Zmierzysz nim kąty i powierzchnię