19.04.2021r. 23:17
Na budowie kolei dużych prędkości HS2 w Wielkiej Brytanii zastosowanie zostanie innowacyjne rozwiązanie. Do zbrojenia betonu wykorzystane będą łopaty turbin wiatrowych, które trafiłyby do recyklingu. Zastąpienie nimi tradycyjnych prętów stalowych przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego aż o 90% -podaje serwis www.inzynieria.pl
Pomysł ten jest znakomitym przykładem innowacji całego projektu HS2. Jeśli nasz pierwszy na świecie projekt pilotażowy zakończy się powodzeniem, przekonamy się, jak odpady z przemysłu energetycznego mogą stać się podstawowym materiałem dla sektora budowlanego – powiedział Rob Cairns, dyrektor ds. innowacji HS2.
Harrison O’Hara, kierownik ds. innowacji w Skanska Constain w Strabag Joint Venture, odpowiedzialnej za projekt, powiedział z kolei, że idea może pomóc w rozwiązaniu problemu recyklingu łopat turbin wiatrowych, który jest bardzo trudny. Dotychczas pomysły na to, co zrobić z turbinami po ich zdemontowaniu wahały się od przekształcenia ich w zjeżdżalnie na placach zabaw aż po przetworzenie ich na materiały typu kleje i farby. Nasza innowacja, w przeciwieństwie do innych pomysłów na recykling łopat turbin, obejmujących przetwarzanie, znacznie zmniejsza ilość węgla wytwarzanego podczas zmiany przeznaczenia tych elementów – wszystko to poprzez wzmacnianie betonu sekcjami wyciętymi wprost z łopat.
O wykorzystanie łopat turbin wiatrowych w zbrojeniu betonu można na tym etapie myśleć w kontekście takich konstrukcji, jak tymczasowe drogi dojazdowe czy górne sekcje ścian betonowych. Prace nad innowacją wciąż trwają. Start pilotażu zaplanowano na wiosnę tego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozwiązanie zostanie wdrożone na budowie londyńskich tunelu w ramach HS2 pomiędzy autostradą M25 a stacją Euston.
Źródło: inzynieria.com
Czytaj również:
ELEKTROMOBILNOŚĆ – branża w której dzieje się teraz najwięcej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS