A A+ A++

19.04.2021r. 23:17

Na budowie kolei dużych prędkości HS2 w Wielkiej Brytanii zastosowanie zostanie innowacyjne rozwiązanie. Do zbrojenia betonu wykorzystane będą łopaty turbin wiatrowych, które trafiłyby do recyklingu. Zastąpienie nimi tradycyjnych prętów stalowych przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego aż o 90% -podaje serwis www.inzynieria.pl

Stalowe pręty zbrojeniowe zostaną zastąpione fragmentami polimerowych łopat, które zostały wzmocnione włóknem szklanych. Użyte zostaną te elementy turbin, których żywotność dobiegła końca – szacuje się, że do 2023 r. w całej Wielkiej Brytanii będzie ich aż 15 tys. Dotychczas przeterminowane łopaty były albo szlifowane, aby można było je wykorzystać jako materiały budowlane, albo wysyłane do spalarni energii. Przeznaczenie ich do zbrojenia betonu ma zmniejszyć ilość produkowanych odpadów i zapotrzebowanie na stal, a jednocześnie zredukować wytwarzany podczas produkcji betonu węgiel.

Pomysł ten jest znakomitym przykładem innowacji całego projektu HS2. Jeśli nasz pierwszy na świecie projekt pilotażowy zakończy się powodzeniem, przekonamy się, jak odpady z przemysłu energetycznego mogą stać się podstawowym materiałem dla sektora budowlanego – powiedział Rob Cairns, dyrektor ds. innowacji HS2.

Harrison O’Hara, kierownik ds. innowacji w Skanska Constain w Strabag Joint Venture, odpowiedzialnej za projekt, powiedział z kolei, że idea może pomóc w rozwiązaniu problemu recyklingu łopat turbin wiatrowych, który jest bardzo trudny. Dotychczas pomysły na to, co zrobić z turbinami po ich zdemontowaniu wahały się od przekształcenia ich w zjeżdżalnie na placach zabaw aż po przetworzenie ich na materiały typu kleje i farby. Nasza innowacja, w przeciwieństwie do innych pomysłów na recykling łopat turbin, obejmujących przetwarzanie, znacznie zmniejsza ilość węgla wytwarzanego podczas zmiany przeznaczenia tych elementów – wszystko to poprzez wzmacnianie betonu sekcjami wyciętymi wprost z łopat.

O wykorzystanie łopat turbin wiatrowych w zbrojeniu betonu można na tym etapie myśleć w kontekście takich konstrukcji, jak tymczasowe drogi dojazdowe czy górne sekcje ścian betonowych. Prace nad innowacją wciąż trwają. Start pilotażu zaplanowano na wiosnę tego roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozwiązanie zostanie wdrożone na budowie londyńskich tunelu w ramach HS2 pomiędzy autostradą M25 a stacją Euston.

HS2 to nowa szybka kolej, która ma obsługiwać osiem z 10 największych brytyjskich miast. Trasa ma mieć 225 km długości i 25 stacji. Blisko połowę HS2 tworzyć będą tunele. Jako pierwszy do użytku zostanie otwarty fragment Londyn-Birmingham, pomiędzy 2029 a 2033 r.

Źródło: inzynieria.com

Czytaj również:

ELEKTROMOBILNOŚĆ – branża w której dzieje się teraz najwięcej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEC Będzin zmienia termin publikacji skonsolidowanego i jednostkowego raportu za 2020 r.
Następny artykułLiverpool remisuje z Leeds i oddala się od Ligi Mistrzów. Ale co z tego?