A A+ A++

Wilno wysłało dotąd Ukrainie 50 transporterów opancerzonych M113, co stanowi ok. 20 proc. tych pojazdów, będących w posiadaniu sił zbrojnych Litwy. W planach są kolejne dostawy, ale wymaga to zgody innych członków NATO.

– Litwa udzieliła Ukrainie wsparcia i będzie to robić nadal. Zaledwie trzy dni temu przekazane przez nas transportery opancerzone dotarły już na Ukrainę, a teraz liczba transporterów opancerzonych M113 przekazanych Ukrainie wynosi 50 – powiedział Arvydas Anušauskas, minister obrony narodowej Litwy.

Polityk dodał, że dalsze dostawy są uzależnione od rozmów z innymi sojusznikami NATO (chodzi m.in. o rekompensatę dla Litwy w postaci uzupełnienia stanu jej uzbrojenia). Wyjaśniamy, jakie są możliwości przekazanych przez Wilno transporterów M113.

50 transporterów dla Ukrainy

M113 to amerykański transporter opancerzony, opracowany przez Food Machinery and Chemical Corporation (FMC Corporation). Konstrukcja, która była produkowana seryjnie w latach 1960-2007, opiera się na pojazdach z lat 50. XX wieku: M59 i M75. Maszyna została wyprodukowana w ok. 40 wariantach.

M113 jest uzbrojony w karabin maszynowy M60 kal. 7,62 × 51 mm oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm. Pancerz transportera został wykonany ze stopu aluminium o jakości lotniczej. 35 egzemplarzy tego pojazdu znajduje się na wyposażeniu Wojska Polskiego.

Transporter M113 porusza się na lądzie z maksymalną prędkością 67 km/h. Posiada też zdolności amfibijne – w wodzie rozwija prędkość do 6 km/h. M113 były używane przez USA w szczytowym okresie zimnej wojny. Pierwsze wersje tych konstrukcji były wyposażone w silnik gaźnikowy; w kolejnych pojawiły się silniki wysokoprężne o mocy 275 KM.

M113 posiada trakcję gąsienicową i jest obsługiwany przed dwuosobową załogę. W pojeździe zmieści się do ośmiu żołnierzy desantu. Transporter ma zasięg ok. 480 km. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy tych maszyn (we wszystkich wariantach) wynosi ok. 80 tys.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZAHUTYŃ: Zdarzenie drogowe na krajówce
Następny artykuł#POSELSKA PERSPEKTYWA: Marcin Kulasek o drożyźnie w energetyce