A A+ A++

Mobilności programu Erasmus+ w naszej szkole mają przede wszystkim na celu rozwijanie umiejętności posługiwania się językami obcymi, zwłaszcza językiem angielskim, ale też przełamywanie barier kulturowych i językowych w życiu codziennym oraz otwieranie się na współpracę z nauczycielami i uczniami z innych państw Europy. Założeniem projektu jest również promowanie wiedzy o wspólnym europejskim dziedzictwie i bogactwie, w połączeniu z rozwijaniem umiejętności posługiwania się mediami.

Grupa dziesięciorga uczniów z naszej szkoły pod opieką nauczycieli języka angielskiego – pani Alicji Adamowskiej oraz pani Anety Brewki postanowiła wyjść naprzeciw oczekiwaniom projektu i wyruszyła, by odkrywać bogatą naturę i oryginalną kulturę włoskiego regionu Apulia. Podróż rozpoczęła się w sobotę 13 stycznia we wczesnych godzinach porannych. Pierwszym azymutem podróży było lotnisko w Krakowie, skąd na pokładzie samolotu licealiści dotarli bezpośrednio do słonecznego Bari. Dla wielu osób był to pierwszy lot samolotem, więc już ta część podróży dostarczyła naszej grupie wielu wrażeń. Z Bari uczniowie wyruszyli do miasta Taranto, gdzie gościnnie i ciepło zostali przyjęci przez oczekujące ich włoskie rodziny. Tu przygoda z Erasmusem rozpoczęła się, by trwać cały tydzień. Uczestnicy projektu wrócili z mnóstwem wrażeń, oczarowani urokiem włoskich miasteczek, szczęśliwi nowymi przyjaźniami, podbudowani własną odwagą, otwartością i świadomością swoich możliwości językowych oraz pełni energii do kolejnych działań projektowych.

Do relacji z podróży nie trzeba było ich nakłaniać, sami bardzo chętnie podzielili się z nami swoimi doświadczeniami.

Anna Szajnowska: Przede wszystkim odkryłam uroki pięknych miast: Taranto, Bari, Lecce i Alberobello. Każda chwila była dla mnie niezwykła, zwłaszcza gdy podziwiałam malownicze widoki. Zajęcia zorganizowane w szkole nie tylko dostarczały cennej wiedzy, ale również były pełne radości – zwłaszcza fascynujące lekcje gotowania autentycznego włoskiego makaronu. Warto dodać, że jeszcze przed wyjazdem, w ramach przygotowań kulturowo- językowych odbyliśmy zajęcia z języka włoskiego. Poznaliśmy jego podstawy, co nie tylko okazało się bardzo przydatne już na miejscu, ale także zainspirowało nas do dalszego rozwoju w tej dziedzinie. Czas wyjazdu i przygotowań był więc niezwykłym czasem pełnym nauki, przygód i nowych przyjaźni. Wyjazd na Erasmusa nie tylko mnie zainspirował, lecz również zapewnił niezapomniane chwile, które na zawsze pozostaną w mojej pamięci.

Kornelia Zaręba: Wyjazd oceniam bardzo pozytywnie, wiem, że będzie on dla mnie niezapomnianym wspomnieniem. Najbardziej podobała mi się wizyta w miasteczku Alberbello, było naprawdę niesamowite i miało wyjątkowy klimat. Wszystkie zajęcia w szkole były ekscytujące, najbardziej przypadło mi do gustu karaoke, gdzie mogłam pokazać rówieśnikom z Włoch, że nasze polskie hity też są bardzo fajne i można się przy nich świetnie bawić. Na tym wyjeździe przede wszystkim udało mi się przełamać strach przed rozmową w języku angielskim. Poznałam część kultury włoskiej i zobaczyłam piękne zabytki. Ta wymiana była dla mnie bardzo kształcąca. Wiem, że bardzo owocnie wykorzystałam tę szansę.

Justyna Kielar: Wyjazd do Włoch sfinansowany przez projekt ERASMUS oceniam jako jedno z najlepszych doświadczeń w moim życiu. Przeżyłam tam niezapomniane chwile. Nauczyłam się wielu nowych rzeczy oraz przełamałam wiele swoich barier. Wydaje mi się, że najlepiej z tego wyjazdu będę wspominać poznanych ludzi i ich styl życia. Oczywiście też korzystałam z dobrodziejstwa pięknej pogody i ciepłych promieni słońca, których o tej porze bardzo nam brakuje. Niesamowitym aspektem wyjazdu było także zwiedzenie pięknych włoskich miast. Do aktywności godnych uwagi najbardziej zaliczyłabym zajęcia sportowe, na których mogliśmy się trochę rozerwać i wykazać niezłą formą. A tak zupełnie osobiście- teraz wiem, że latanie samolotem nie jest to takie straszne jak mi się wydawało. Nauczyłam się też otwartości na innych i radzenia sobie w sytuacjach, które bywają stresujące. Cały wyjazd pozwolił mi poszerzyć moją wiedzę i zainspirował mnie do dalszego podróżowania.

Amelia Stemulak: W czasie zwiedzania Bari najbardziej urzekło mnie stare miasto. Była to część Bari z zabytkowymi zabudowaniami, wąskimi uliczkami pełnymi kolorowych dekoracji. Oprócz starych uliczek zobaczyliśmy też te nowe- szerokie i ruchliwe- tętniące życiem w samym centrum miasta, pełne sklepów i turystów. Elementem zwiedzania była degustacja pysznego, włoskiego jedzenia – focaccii, która każdemu przypadła do gustu. Bari jest pięknym, wielkim miastem, które zdecydowanie warto odwiedzić.

Katarzyna Żak: Alberobello to niesamowite miasteczko wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, w którym większość zabudowań to domki trulli. Są to małe domki o białych ścianach z charakterystycznymi stożkowymi dachami, przyozdobione licznymi, różnorodnymi roślinami. Zdecydowanie każdy był pod ogromnym wrażeniem tego miejsca. Zrobiliśmy tam niesamowite zdjęcia oraz odprężyliśmy się spacerując po mieście, no i zjedliśmy tam smaczny obiad. 

Milena Kędra: Taranto- słysząc nazwę tego miasta wyobrażałam sobie raczej małe, przyjazne miasteczko. Coś w tym jest. Okazało się, że Taranto jest miastem portowym, położonym tuż nad brzegiem morza, ale nie takim małym, jak myślałam. Jadąc do szkoły czasami nie można było oderwać wzroku od nowoczesnych, wojskowych statków, ale także od pięknej, spokojnej wody, błękitnej, aż po horyzont. Nie zabrakło też akcentów historycznych. W mieście zwiedziliśmy chociażby zamek, w którym dowiedzieliśmy się co nieco na temat jego historii. W Taranto każdy znajdzie coś dla siebie i będzie pod jego urokiem.

Program projektu Erasmus+ zakłada ciekawe zajęcia w szkole gospodarzy. Uczniowie i nauczyciele mogli wykazać się swoimi zdolnościami w quizie z wiedzy ogólnej, w gotowaniu, w grach zespołowych na boisku, a nawet w śpiewie i w tańcu. Mobilność taka wpływa przede wszystkim na językowy rozwój uczniów. Tę wartość ocenili bardzo wysoko nauczyciele- angliści, pełniący w czasie wyjazdu opiekę nad młodzieżą.

Pani Aneta Brewka: Uczeń, który może zastosować w praktyce to, czego się właśnie nauczył, przyswaja język wyjątkowo efektywnie. Wiele osób uczy się w szkole przez lata, ale albo nie ma okazji używać języka, albo nie używa go z obawy przed popełnieniem błędu. Bez względu na to, czy jesteśmy osobami otwartymi, czy nie, opory te znikają podczas wyjazdu, ponieważ jesteśmy zmuszeni do rozmowy z ludźmi niekomunikującymi się językiem polskim. Konieczność posługiwania się językiem obcym w życiu codziennym, w sklepie czy komunikacji miejskiej staje się najlepszą lekcją przynoszącą widoczne efekty. Przebywając za granicą nauka języka to nie książki i reguły, ale jego naturalne przyswajanie wszystkimi zmysłami, przełamywanie barier i nabywanie umiejętności porozumiewania się mimo występujących braków. Ponadto, podczas międzynarodowej wymiany język przestaje być jedynie narzędziem komunikacji, a staje się sposobem na poznawanie innych kultur. Niewątpliwie dużym czynnikiem motywującym w procesie nauki jest chęć nawiązywania nieformalnych znajomości z uczniami szkoły goszczącej, ich rodzinami i znajomymi. W tej konfrontacji i współpracy z innymi, nasi uczniowie wykazali się nie tylko świetną znajomością języka angielskiego, ale również podstawowego włoskiego.

Pani Alicja Adamowska: Projekty typu Erasmus+ są znakomitą szansą dla uczniów na naukę języków obcych i rozwijanie umiejętności międzykulturowych. Udział w wymianach lub projektach edukacyjnych za granicą umożliwia młodzieży poszerzanie horyzontów oraz zdobywanie cennego doświadczenia międzynarodowego. To także świetna okazja do nawiązywania nowych przyjaźni i budowania sieci kontaktów. Dzięki Erasmus+ uczniowie zyskują nie tylko wiedzę, ale także kształtują swoją osobowość w otoczeniu różnorodnych kultur.

Wyjazd sfinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDeszczowa baza ekologiczno-dydaktyczna w Gminie Sędziszów Małopolski
Następny artykułLaserowe rewolucje: przemysł metalowy w nowej erze technologicznej