A A+ A++

Miasto Zambrów planuje budowę ścieżki rowerowej łączącej miejską infrastrukturę ze ścieżką wzdłuż drogi krajowej w kierunku Wygody. Wkrótce zostanie przygotowana dokumentacja na przedłużenie ścieżki pieszo-rowerowej od ulicy Spacerowej z mostem nad rzeką Jabłonką w kierunku ulicy Polowej, gdzie na terenach komunalnych ma powstać górka saneczkowa i skatepark.

W dalszych planach jest przedłużenie ścieżki pieszo-rowerowej od ulicy Polowej wzdłuż ulicy Łomżyńskiej aż do zjazdu na drogę w kierunku Tabędza, skąd można bezpiecznie dotrzeć już do samej Wygody i kompleksu leśnego Czerwonego Boru. Ścieżka w mieście prowadzona byłaby południową częścią pasa drogowego ulicy Łomżyńskiej po stosownych uzgodnieniach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.

W tym miejscu warto podpatrzeć inne miasta, które rozbudowują swoją infrastrukturę rowerową. Dobrym przykładem jest tu Miasto Olsztyn, które poprowadziło trasę o długości około dziewięciu kilometrów, która łączy północną część miasta z południową. Oczywiście, w żadnym stopniu nie można porównywać skali tego projektu do Zambrowa, jednak można wykorzystać doświadczenia związane z wykorzystaniem różnych nawierzchni. Realizacja tego projektu uwzględniała potrzebę ochrony naturalnego krajobrazu, stąd w centralnej części użyty został m.in. asfalt, a na obszarach leśnym i doliny rzeki powstała nawierzchnia mineralna.

Warto zastanowić się, czy planowany przebieg wzdłuż ulicy Łomżyńskiej nie ma alternatywy. Poniższa mapa prezentuje dwie wyżej wymienione trasy oraz trzecią prowadzącą wzdłuż rzeki Jabłonki, jako wariant alternatywny do trasy prowadzonej wzdłuż ulicy Łomżyńskiej.

Legenda:

nr 1 (czerwony) – trasa dla której przygotowywana jest dokumentacja

nr 2 (fioletowy) – trasa wzdłuż rzeki Jabłonki

nr 3 (pomarańczowy) – trasa wzdłuż ulicy Łomżyńskiej

Z pewnością trasa planowana przez Miasto Zambrów wzdłuż ulicy ma swoje zalety. Wśród nich można wymienić oświetlenie wzdłuż drogi krajowej i przebieg wzdłuż zabudowy, co dla wielu będzie rozwiązaniem bezpieczniejszym. Należy też wymienić wady, w tym niekorzystny przebieg wysokościowy, konieczność pokonania kilkumetrowego wzniesienia, wąski przebieg między jezdnią drogi a ogrodzeniami prywatnych posesji. Wydaje się też, że występuje tam niekorzystne pochylenie terenu – jezdnia dość wysoko w stosunku do posadowienia fundamentów ogrodzeń. Jednak będzie to problem projektanta drogi rowerowej. Bliski przebieg w stosunku do drogi krajowej to też więcej spalin. Długość tego wariantu to 700 metrów (licząc od skrzyżowania ul. Polowej i Łomżyńskiej do skrzyżowania ulicy Brzozowej i Łomżyńskiej). Realizując ten wariant należy się liczyć z koniecznością dwukrotnego przekraczania Jabłonki – pierwszy raz na ulicy Polowej zaś drugi raz na ulicy Łomżyńskiej. Oba mosty nie są przystosowane pod względem szerokości do ruchu pieszo-rowerowego, jednak dobrze wiemy, że rozwiązanie tego typu funkcjonuje na ulicy 71. Pułku Piechoty od wielu już lat.

Warto przyjrzeć się jakie korzyści miałoby poprowadzenie ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż rzeki Jabłonki. Wśród tych argumentów należy wymienić: lepszy profil wysokościowy – płaski przejazd bez zbędnych przewyższeń, trasa prowadzi przez teren niezagospodarowany z dala od intensywnego ruchu samochodowego. Biorąc pod uwagę doświadczenia Olsztyna, nawierzchnia tego fragmentu mogłaby mieć nawierzchnię mineralną lub nawet gruntową. Rozwiązanie to może wydawać się tańsze. Ten wariant eliminuje też dwa „wąskie gardła” na obu mostach i wyprowadza ścieżkę na skrzyżowaniu ulic Brzozowej i Łomżyńskiej krótszą trasą, gdyż ma długość 650 metrów. Wariant ten będzie mógł zostać zrealizowany jedynie w przypadku zgody na taki przebieg Wód Polskich oraz prywatnych właścicieli gruntu (zgoda na wykup lub wieloletnią dzierżawę).

Podsumowując, należy uznać, że liczba pozytywnych aspektów ścieżki pieszo-rowerowej prowadzonej wzdłuż rzeki Jabłonki zamiast w ciągu drogi krajowej i ulicy Łomżyńskiej sprowadza się do kilku ważnych argumentów. Pozostaje jednak do wyjaśnienia czy jest możliwa ze względów na warunki prawne i techniczne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak zrobić huśtawkę ogrodową?
Następny artykułCzarny bez: Właściwości, uprawa i zastosowanie