Patrząc na nowe wcielenie 1290 Adventure, trudno oprzeć się wrażeniu, że producent poszedł trochę drogą Volkswagena – zmiany mają być widoczne, ale nie spektakularne. Taki lekki lifting, żeby nie było wątpliwości, że coś zostało zmienione, ale nie na tyle, by kogokolwiek zrazić. Aż dziw, że kiedyś mieli odwagę przepchnąć tę owadzią lampę.
W nowym 1290 Super Adventure KTM chwali się przede wszystkim nowością w postaci aktywnego tempomatu ACC, współpracującego z systemem radarów. Po tym, jak rozwiązanie takie trafiło do Multistrady V4 i BMW R 1250 RT, dla Pomarańczowych obecność tego gadżetu była sprawą honoru.
Działanie systemu, opracowanego we współpracy z firmą Bosch, polega na automatycznym utrzymywaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Użytkownik ma do dyspozycji pięć progów działania systemu, które może zmieniać za pomocą przełączników na kierownicy.
Zobacz również: test długodystansowy KTM 1290 Super Adventure
Zdaniem KTM, w nowym 1290 Super Adventure S poprawiono ergonomię – siedzenie jest umieszczone nieco niżej i ma 20-milimetrowy zakres regulacji, zaś główka ramy poszła o 15 mm do tyłu. Wahacz wydłużono, zaś przez zmieniony kształt głowicy, silnik umieszczony jest w ramie nieco inaczej niż w poprzedniku. Szybę można przestawiać w zakresie 55 mm. Producent chwali się także, że poprawił współczynnik oporu powietrza – motocykl był podobno dopracowywany w tunelu aerodynamicznym.
Funkcję zegarów pełni 7-calowy wyświetlacz TFT, sterowany przeprojektowanymi przełącznikami przy kierownicy.
Sercem nowego Super Adventure’a jest widlasta dwójka o pojemności 1301 cm3. Piec oferuje moc 160 KM (tyle samo, ile w poprzedniku) i 137 Nm (tutaj wartość spadła o 2 Nm). Producentowi udało się obniżyć masę jednostki napędowej o około 1,5 kg, dzięki modyfikacjom osłon i zmianie systemu obiegu oleju. Zmianom uległ także system chłodzenia – dwie nowe chłodnice pozwolą zredukować żar, na jaki narażone były dotąd nogi kierowcy.
Sterowanie rozbudowaną elektroniką nowego 1290 Super Adventure’a to zadanie sześcioosiowego modułu IMU – korzysta z niego kontrola trakcji i działający w zakrętach ABS, ale także półaktywne zawieszenie WP APEX, które swoje działanie opiera między innymi na informacjach o kącie przechyłu motocykla. W standardzie oczywiście także mamy cztery tryby jazdy – Sport, Rain, Street i Offroad. Dostępny jest również opcjonalny tryb jazdy Rally z rajdowymi ustawieniami.
W wyposażeniu dodatkowym dostępny jest pakiet Suspension Pro, który obejmuje pełną regulację – napięcie wstępne, tłumienie odbicia i dobicia, ochrona przed nurkowaniem. Można także dokupić Pakiet Techniczny – zawiera on opisany wyżej pakiet, tryb rajdowy, a dodatkowo quickshifter, system MSR, zapobiegający uślizgowi tylnego koła podczas gwałtownej zmiany obciążenia, asystenta startu na wzniesieniu Hill Hold Control (HHC) i adaptacyjne światło stopu.
Ceny nowego KTM Super Adventure 1290 nie ujawniono, jednak nie spodziewamy się by była niższa niż 70 tys. zł. Zmian w stosunku do poprzednika, który kosztował 66 tys. zł, jest sporo, a najważniejszą jest aktywny tempomat. Dla porównania – Multistrada V4 w podstawowej wersji kosztuje 86 900 zł.
Dane techniczne KTM 1290 Super Adventure |
|
Silnik: | dwucylindrowy, widlasty, kąt rozwarcia 75o |
Przeniesienie napędu: | hydrauliczne sprzęgło poślizgowe PASC, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 108 x 71 mm |
Pojemność skokowa | 1301 cm3 |
Moc maks. | 160 KM (118 kW) przy 9000 obr/min |
Maks. moment obr. | 138 Nm przy 6500 obr/min |
Rama: | chromowo-molibdenowo-stalowa rurowa |
Zawieszenia: | przód: półaktywne WP, upside-down, 48 mm; tył: półaktywne WP amortyzator z elektroniczną regulacją napięcia wstępnego |
Hamulce: | przód: podwójna tarcza 320 mm, czterotłoczkowe radialne zaciski Brembo, tył: pojedyncza tarcza 267 mm, zaciski dwutłoczkowe |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1557 mm |
Kąt główki ramy | 65,3 º |
Wyprzedzenie | 109,2 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 200/200 mm |
Wysokość kanapy | 849/869 mm |
Masa na sucho | 220 kg |
Ładowność | |
Pojemność zbiornika paliwa | 23 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | bd |
Przyspieszenie 0-100 km/h | bd |
Elastyczność 60-100 km/h | bd |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS