„Kraków jest opowieścią” – to nowe hasło, jakie towarzyszy uchwalonej właśnie strategii komunikacji miasta na lata 2023-2030. Stolica Małopolski przygotowała również ciekawe działania i produkty, które mają na celu promocję miasta.
fot. depositphotos.com
Kontynuując obowiązujący w latach 2016–2022 Program Strategiczny Promocji Miasta Krakowa, stolica Małopolski przyjęła właśnie nowy dokument, który powstał w oparciu o wyniki badań, warsztaty i rozmowy ze społecznością związaną z Krakowem.
– Promocja w potocznym rozumieniu oznacza działanie jednostronne – pokazuje zalety i mocne strony marki czy produktu. Natomiast komunikacja zakłada dialog, pozwala wyraźnie skierować się ku mieszkańcom, którzy mogą stać się najlepszymi ambasadorami Krakowa – powiedziała Monika Chylaszek, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej.
Praca nad budowaniem tożsamości miasta będzie uwzględniała szczegółowe cele strategii, które podzielono na sześć obszarów tematycznych takich jak sprawy społeczne, kultura, turystyka i sport, nauka i biznes, ekologia i klimat, gospodarka komunalna oraz transport i inwestycje.
Głównym celem nowej strategii jest wspieranie realizacji Strategii Rozwoju Krakowa „Tu chcę żyć. Kraków 2030”.
Kraków jako marka
Tworząc nową strategię komunikacji, na nowo przeanalizowano archetypy kulturowe, które odpowiadają marce miasta Kraków. Tym razem do mędrca i twórcy dołączył także archetyp przyjaciela (towarzysza), z którym wiążą się takie wartości jak „współpraca i przyjaźń, w oparciu o które miasto chce budować swoje relacje z odbiorcami”.
– Kraków jest dumny ze swojego dziedzictwa, centrum akademickiego, obecności młodych ludzi i wielu kultur. Rozwija się, zmienia, unowocześnia. Bardzo ważna jest tu idea zielonego miasta, ekologii, miasta nie tylko historycznego, ale też dobrego do życia na co dzień. To wiele motywów, które dają niezliczone możliwości i inspiracje do tworzenia opowieści o mieście – przekonują władze stolicy Małopolski.
Siłą wielkich marek jest rozpoznawalność. Ważne jednak by dbać o jej utrwalenie w świadomości odbiorców. Kraków to marka, którą co dzień odkrywamy na nowo.
Lokalne historie w promocji miasta
Od niedawna w Pawilonie Wyspiańskiego w Krakowie działa Kraków Story, czyli przestrzeń, w której swoją działalność mogą prezentować lokalni rzemieślnicy i artyści. To miejsce ma na celu promowanie miejscowej kultury – zarówno turystom, jak i mieszkańcom – poprzez selekcję wyjątkowej biżuterii, ubrań, pamiątkowych dekoracji, a także literatury czy muzyki nawiązującej do krakowskich historii.
Jak podkreślają inicjatorzy projektu, Kraków Story to nie kolejny standardowy punkt z pamiątkami. Co za tym idzie – ceny za produkty wykonane przez wybranych rzemieślników znacząco przekraczają te, które spotkamy w pobliskich sklepikach.
– Trafiają do nas turyści i mieszkańcy, którzy szukają innych pamiątek z Krakowa niż pocztówki i magnesy. Dajemy przestrzeń lokalnym produktom, które cieszą odwiedzających, m.in. ze względu na swoją opowieść i historię powstania. Serdecznie zapraszamy, by poznać lokalnych rzemieślników i ich dzieła. I proszę pamiętać, że nie jesteśmy lokalnym sklepikiem z pamiątkami, a przestrzenią pełną własnoręcznie robionych produktów. Nie sprowadzanych z Chin pamiątek – czytamy w komentarzu Kraków Story na Facebooku.
W gronie kuratorów znaleźli się: Agnieszka Kozak – dziennikarka i influencerka, Agnieszka Sendor – promotorka kulinarna związana z marką pstrąga ojcowskiego, Łukasz Wojtusik – dziennikarz, literaturoznawca, Pat Guzik – projektantka mody, Daniel Cichy – znawca kawy, Dawid Cichy – dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Kuratorzy współpracujący z Kraków Story nie tylko dokonują starannej selekcji produktów, ale odpowiadają również za przygotowywanie warsztatów tematycznych.
Powstały perfumy inspirowane Krakowem
W Kraków Story niebawem zadebiutują pierwsze perfumy o zapachu Krakowa. Ten nietypowy projekt powstał dzięki współpracy z perfumiarzem Jakubem Pietrynką.
Choć dla wielu zapach miasta w pierwszej kolejności przywodzi skojarzenia związane ze smogiem, we flakonie z napisem „Kraków” znalazły się głównie „zielone” nuty inspirowane naturą.
– Jako absolwent turystyki i rekreacji, fan pieszych wędrówek rozpoczynam swoją przygodę w sercu Krakowa przy Wawelu (tam rośnie bluszcz, który jest fundamentem nuty głowy). Jak większość turystów podczas zwiedzania miasta przemieściłem się w stronę Kazimierza, gdzie trwa niedzielny kiermasz. Moją uwagę przykuły stare, hipisowskie, skórzane torby, które w mojej ocenie pachną nostalgicznie. Po nieco dłuższym spacerze przez ul. Krakowską, Grodzką, Rynek, kolejnym punktem wędrówki jest marsz wokół Błoń (nuty zielone, trawa itd). Na koniec spaceru powracam nad Wisłę, gdzie na barce popijam kawę i rozkoszuje się nutami wodnymi – czytamy na facebookowym profilu artysty.
Premiera perfum „Kraków” odbędzie się 2 kwietnia o godz. 15:00 w Pawilonie Wyspiańskiego przy ul. Wszystkich Świętych. Zapach przeznaczony zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, będzie można nabyć w cenie 250 zł za 15 ml lub 450 za 30-ml flakon.
Zapach Krakowa będzie można nabyć również w innych miastach – w Katowicach, Warszawie, Sopocie, Pszczynie, a także poza granicami kraju – w Szwecji, Rumunii i USA.
PS. Kampania promująca Małopolskę
W minonym roku ruszyła kampania „Małopolska – Cel Podróży” promująca ofertę turystyczną regionu Małopolski i jego stolicy na rynkach zagranicznych. W pierwszej kolejności objęła swoim zasięgiem rynek brytyjski i niemiecki.
PS 2. Efekty krakowskiej ustawy krajobrazowej
Niemal 3 lata temu w Krakowie weszła w życie tzw. uchwała krajobrazowa, która zakłada m.in. ograniczenie szpecących billboardów w przestrzeni publicznej. Jak prezentuje się stolica Małopolski z mniejszą liczbą reklam zewnętrznych?
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS