Zwroty są kosztowne, ale klientom dają poczucie bezpieczeństwa. Logistycy mogą zmniejszyć wydatki na zwroty.
Według raportu przygotowanego przez firmę Merce.com, u 44% badanych e-sklepów, zwracane jest do 3 proc. zamówień. Choć dla e-handlowych gigantów reklamacje i zwroty są zazwyczaj wliczone w koszty operacyjne, dla mniejszych sklepów internetowych może to być spore obciążenie.
Analiza powodów
Badanie Gemius „E-commerce w Polsce 2020” pokazuje, że darmowe odesłanie zakupionych produktów za pomocą kuriera, przez maszynę paczkową lub pocztą to trzy najczęściej używane formy zwrotu kupionych towarów.
Czytaj więcej w: Fulfilment: najszybciej rosnąca gałąź logistyki
Opcja zwrotu point-to-door zyskuje na popularności – jest tańsza i pozwala na elastyczność. Mniejsze e-sklepy powinny rozważyć współpracę, np. z pośrednikiem usług kurierskich, który zdejmie z nich obowiązek każdorazowego i indywidualnego rozliczania zwrotów. Jak wynika z badania merce.com „Zwroty i reklamacje w sklepach internetowych”, aż 67% małych sklepów rozlicza i magazynuje wracający od klientów towar samodzielnie, a połowa dużych podmiotów korzysta z fullfilmentu.
Dyrektor handlowy Sendit Kamila Kowalska uważa, że zwroty podnoszą wiarygodność sklepów czy budują lojalność klientów, ale też mogą stanowić czynnik motywujący do zakupów w danym e-sklepie. – Przy dobrze zorganizowanym procesie zwrotów i reklamacji, pozwalają ograniczać ich liczbę – podkreśla Kowalska. – Bieżąca i wnikliwa analiza powodów odsyłania towarów – przy odpowiedniej reakcji oraz podjętych działaniach – może służyć jako narzędzie do minimalizacji zwrotów – wyjaśnia Dyrektor handlowy Sendit.
Dobry opis to podstawa
W dużych sklepach (z asortymentem powyżej 6 tys. produktów) z kategorii Sport i turystyka, pomocne w ograniczaniu liczby zwrotów są: dobre opisy produktów (100%), wierne odwzorowanie kształtów i kolorów (92%) oraz wysokiej jakości zdjęcia i filmy (90%).
Czytaj więcej w: Jedna szansa na niezawodną dostawę
Dla e-sklepów oferujących asortyment z kategorii Elektronika czy Biuro i firma kluczowa będzie obsługa posprzedażowa (odpowiednio 86% i 92%) czy kontakt z BOK (31% i 53%). Ubrania i dodatki, szczególnie w internecie, kupujemy „oczami”, dlatego też dla kategorii Moda najwyższy wskaźnik uzyskało wierne odwzorowanie kształtów i kolorów – 98%, podobnie ma się przy asortymencie Zdrowie i uroda – 88% wskazań.
– Dostępne metody i koszty zwrotów często stanowią dla klientów argument przekonujący do wyboru sklepu, w którym dokonają zakupu. Znaczenie ma również obsługa posprzedażowa, m.in. obsługa reklamacji. Dobre doświadczenia z działami obsługi sklepów dają kupującym poczucie bezpieczeństwa – zyskują pewność, że zawsze mogą się wycofać z zakupu, jeśli nie spełni on ich oczekiwań, chroni ich prawo, a sklep bierze pod uwagę ich zdanie – dodaje wiceprezes zarządu merce.com Paweł Szewczyk.
Czytaj więcej w: Transport szczepionek to najbardziej wymagająca operacja logistyczna w historii
Branże, które notują najwięcej zwrotów, czyli ponad 5% wszystkich zamówień, to Moda (19%) i Elektronika (24%). Ich najniższy poziom, maksymalnie do 3%, wykazują sklepy sprzedające kosmetyki.
Połowa nie liczy
Poziomu zwrotów nie liczy niemal połowa badanych sklepów z branży Sport i turystyka oraz niemal tyle samo z kategorii Biuro i firma. Niemal połowa badanych sklepów szacuje koszt obsługi pojedynczego zwrotu na 3-5 zł, nie wliczając w to kosztów przesyłki. Duże sklepy lepiej radzą sobie z obniżaniem kosztów, m.in. poprzez automatyzację procesów i outsourcing usług. Małe i średnie podmioty częściej obsługują zwroty samodzielnie, w dodatku każdy przypadek indywidualnie, co wymaga większego nakładu pracy oraz generuje większe koszty.
Rozwiązaniem dla e-sklepów może być nawiązanie współpracy z firmami kurierskimi, np. za pomocą platform wysyłkowych, skupiających kluczowych przewoźników. Pozwoli to zarówno na optymalizację kosztów i czasu realizacji zamówienia, jak też zapewni szybką i pewną dostawę oraz ewentualny zwrot w modelu wybranym przez kupującego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Pozytywnie
Neutralnie
Negatywnie
Lubię to!
Super
Ekscytujący
Ciekawy
Smieszny
Smutny
Wściekły
Przerażony
Szokujący
Wzruszający
Rozczarowany
Zaskoczony
Prawda
Manipulacja
Fake news

Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS