A A+ A++

4 stycznia samolot bojowy F-35A Lightning II należący do wojsk lotniczych Korei Południowej musiał wykonać lądowanie awaryjne na brzuchu, ponieważ pilotowi nie udało się wysunąć podwozia. Dochodzenie w sprawie przyczyn wypadku wciąż trwa, ale wstępne ustalenia wskazują, że nastąpiła poważna awaria jednej lub kilku instalacji, która zablokowała działanie podwozia i innych systemów maszyny. W związku z tym Seul wydał zakaz lotów dla całej swojej floty maszyn tego typu.

Do wypadku doszło w bazie lotniczej Seosan o godzinie 12.51 czasu lokalnego. Aby zminimalizować tarcie płatowca o powierzchnię drogi startowej, lotniskowa straż pożarna pokryła ją pianą. Ostatecznie pilotowi nic się nie stało, a uszkodzenia samego płatowca są prawdopodobnie minimalne. Było to najprawdopodobniej pierwsze lądowanie na brzuchu w całej historii programu F-35.

Niedługo potem zastępca szefa sztabu sił powietrznych, generał Shin Ok-chul, ujawnił, że problem zaczął się od serii stuknięć, które usłyszał pilot w trakcie lotu na małej wysokości. Przeprowadziwszy procedurę diagnostyczną, pilot ustalił, że sprawność zachowały jedynie systemy kontroli lotu i silnika. Generał dał do zrozumienia, że lotnik miał pełne prawo katapultować się z niesprawnej maszyny, ale postanowił sprowadzić ją na ziemię w jednym kawałku.

W przypadku maszyn zbudowanych w koncepcji stealth nawet minimalne uszkodzenia oznaczają jednak potencjalne wyłączenie samolotu z użytkowania nawet na kilka lat. W przypadku F-22A Raptor uszkodzonego w bazie Tyndall w maju 2012 roku (pilot, wykonując touch-and-go, zbyt szybko wsunął podwozie, przez coo samolot uderzył brzuchem o pas i ślizgał się przez 850 metrów) odtwarzanie zdolności do lotu trwało bite sześć lat.

Południowokoreański F-35A w amerykańskiej bazie Luke w stanie Arizona.
(US Air Force / Tech. Sgt. Louis Vega Jr.)

Korea Południowa zamówiła początkowo czterdzieści F-35A. Pierwszy egzemplarz zaprezentowano w marcu 2018 roku, ale dopiero rok później pierwsze dwa samoloty dotarły do Korei Południowej. Całość dostaw rozplanowano do roku 2021, ale oczywiście pandemia wymusiła rewizję tych prognoz. Niemniej jednak w październiku 2020 roku w Korei znajdowały się już dwadzieścia cztery F-35A, a obecnie liczba ta przekracza trzydzieści.

Co istotne, wszystkie południowokoreańskie Lightningi II stacjonują w Cheongju w centralnej części kraju, na południowy wschód od Seulu, a nie w leżącym na zachodnim wybrzeżu Seosanie. Rozdzielone są między dwie eskadry – numer 151. i 152. Nie wiadomo, czy uszkodzony F-35 przebywał tam czasowo w ramach ćwiczeń czy też wystartował z Cheongju, a Seosan okazał się najdogodniejszym miejscem do lądowania awaryjnego.

Seul postanowił już, że będzie dążył do podwojenia docelowej liczebności floty Lightningów II. Chce zamówić dwadzieścia dodatkowych F-35A i dwadzieścia maszyn w wersji skróconego startu i pionowego lądowania F-35B. Te drugie są szczególnie ważne, gdyż mają stanowić komponent lotniczy przyszłego południowokoreańskiego lotniskowca lekkiego (i być może uniwersalnych okrętów desantowych typu Dokdo). W przypadku niemożności zrealizowania całego zamówienia lub długich terminów oczekiwania Seul ma położyć szczególny nacisk na dostawę w pierwszej kolejności właśnie F-35B, a dodatkowe F-35A w razie potrzeby mogą poczekać.

Jak łatwo się domyślić, Korea Północna potępiła zakup F-35 przez Południe i określiła to posunięcie jako skrajnie niebezpieczne. Anonimowy urzędnik ministerstwa spraw zagranicznych oświadczył dwa lata temu, że Północ „nie ma innego wyboru jak tylko opracować i przetestować specjalne uzbrojenie, która całkowicie zniszczy śmiercionośną broń” Republiki Korei. Według niektórych analityków owym specjalnym uzbrojeniem, którego główną rolą będzie zniszczenie bazy Cheongju, jest pocisk balistyczny KN-23, zwany ironicznie Kimskanderem, ponieważ z wyglądu przypomina rosyjskiego Iskandera-M.

Zobacz też: Stare libańskie Hawkery Huntery mają znowu latać – w Kanadzie

US Air Force / Tech. Sgt. Louis Vega Jr.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLudzie ze szczytów władzy, wygrani i przegrani. Obok Dudy, Morawieckiego i tuzów PiS Łukasz Mejza
Następny artykułSpar chcąc przypodobać się klientom uderzył we własnych pracowników. Wielka krytyka nowego hasła sieci handlowej