Czytelnicy Bankier.pl donoszą, że w wyniku awarii Idea Bank niesłusznie pobrał z kont klientów podwójne kwoty dokonanych transakcji. Bank przeprasza za problemy i za… rozsyłane automatem SMS-y o rzekomym przekroczeniu salda. Przed godziną 17:00 poinformowano, że awaria została usunięta.
O problemach klientów dowiedzieliśmy się dzięki zgłoszeniom przesyłanym na adres . Pierwsze z nich dotarło do naszej redakcji jeszcze we wtorek 19 listopada po godzinie 16:00.
Co się działo w Idea Banku?
“Dziś przez przypadek odkryłem, że na moim koncie w Idea Banku zostały zaksięgowane identyczne płatności (ta sama kwota) kartą lecz o różnych numerach transakcji. Transakcja była wykonana w dniu 15.11.2019r. a księgowanie zrealizowane w dniu 19.11.2019 roku” – pisze jeden z czytelników.
Wtóruje mu drugi. “Mam konto w Idea Banku i od kilku dni pobierana jest podwójna kwota za płatności kartą. Transakcje są księgowane dwukrotnie oraz ściągane z konta” – dodaje.
Jeszcze inny pisze, że został niesłusznie obciążony prowizją za wypłatę z bankomatu i do tej pory pieniądze nie wróciły na jego rachunek. Od pracownika infolinii dowiedział się, że “jest to sytuacja globalna i trwają prace nad usunięciem usterki”.
“Bank zasłania się awarią, odmawia wyjaśnień i jakichkolwiek informacji dot. zwrotu środków. Dodatkowo w dniu dzisiejszym wysyła SMS-y o rzekomym zadłużeniu konta” – donosi jedna z klientek banku. Informacje o powiadomieniach nt. stanu rachunków powtarzają także klienci dyskutujący o awarii w sieci.
Awaria została usunięta
W środę przed godziną 17 bank poinformował, że uporał się z awarią. “Wszyscy klienci otrzymali zwrot nieprawidłowo pobranych środków poprzez odpowiednią korektę na należących do nich rachunkach. Nie były wymagane żadne działania po stronie klientów banku – środki zostały zwrócone automatycznie” – czytamy w komunikacie przesłanym Redakcji Bankier.pl.
“W najbliższych dniach bank będzie dokonywał korekt skutków błędnych księgowań, np. bezpodstawnie naliczonych odsetek czy kosztów prowizji od błędnie zaksięgowanych transakcji” – czytamy dalej.
Bank przeprosił też ponownie za niedogodności, w tym za utrudniony dostęp do naszych infolinii w dniu dzisiejszym, wynikający z wzrostu liczby udzielanych konsultacji.
Wcześniej na problemy klienci skarżyli się też w mediach społecznościowych. Na oficjalnym profilu banku w serwisie Facebook nie brakowało rozgoryczonych komentarzy. Jeszcze wczoraj w nocy odniósł się do nich przedstawiciel Idea Banku, potwierdzając awarię. “Trwają właśnie prace naprawcze. Przepraszamy za tę sytuację” – pisał Idea Bank wczoraj wieczorem.
Biuro prasowe wyjaśnia
O szczegółowe informacje w sprawie awarii poprosiliśmy rano biuro prasowe Idea Banku. Odpowiedź przyszła po ok. 2 godzinach. Publikujemy pełną treść przesłanego do Redakcji komentarza:
“19 listopada 2019 r. w wyniku błędu systemowego zostały podwójnie zaksięgowane na rachunkach klientów rozliczenia transakcji płatniczych dokonanych przez klientów w okresie weekendowym tj. 16-18 listopada 2019 r. W pliku rozliczeniowym mogą się również pojawić nieliczne transakcje z 15 listopada 2019 r.
Przyczyna błędu została zdiagnozowana. Aktualnie bank pracuje nad jej jak najszybszym rozwiązaniem, a sam błąd został już 19 listopada zgłoszony do dostawcy systemu bankowego.
Wszystkie przypadki podwójnego księgowania zostaną usunięte z systemu dzisiaj do końca dnia – zostaną wprowadzone korekty błędnych transakcji na rachunkach klientów. W następnych dniach bank będzie dokonywał korekt ewentualnych konsekwencji błędu, np. naliczonych nienależnie odsetek od debetu. Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowość na swoich kontach, nie muszą dokonywać żadnych zgłoszeń – zwrot środków zostanie dokonany automatycznie.
Przepraszamy klientów za wszystkie niedogodności, w tym za automatyczną wysyłkę SMS-ów o rzekomym przekroczeniu salda na kartach płatniczych.”
Od kiedy błędnie księgowano transakcje?
Bank ostatecznie udzielił oficjalnego komentarza w mediach społecznościowych, publikując komentarz z wyjaśnieniami i przeprosinami. Towarzyszy mu kolejna lawina komentarzy. Wśród postów klientów pojawiają się sugestie jakoby bank niepoprawnie księgował operacje w okresie dłuższym, niż wskazuje. Podobne informacje spływają do naszej redakcji. “Chciałbym dodać jedną istotną informację tzn. bank podaje termin od 16.11 i może od 15.11 jakieś przypadki; ja dodam, że na moim rachunku w 100% pewności mam transakcje kartą podwójnie zaksięgowaną w dniu 19.11, ale z dnia 14 listopada”.
W udzielanych w serwisie Facebook komentarzach bank nie zaprzecza; informuje, że podda te doniesienia weryfikacji.
21 listopada Czytelnicy informowali redakcję, że transakcje niepoprawnie zaksięgowane nadal widoczne są w historii jako anulowane, ale środki nie zostały jeszcze zwrócone i nie można ich wykorzystywać w operacjach.
WB/MW
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS