A A+ A++

Chociaż propozycja powstania Trasy Balickiej pojawiła się w zapisach studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego już dwie dekady temu, to do pomysłu jej budowy krakowscy urzędnicy wrócili niedawno. Miasto liczy, że inwestycję uda się w części sfinansować ze środków, które rząd zasili samorząd przy okazji przygotowań do Igrzysk Europejskich 2023. 

Koncepcja za 2,45 mln zł

Pierwszym krokiem było rozpisanie przetargu na wykonanie wielowariantowej koncepcji przebiegu Trasy Balickiej. Kraków planował przeznaczyć na nią 1,4 mln zł, ale najtańsza a zarazem zwycięska oferta opiewa na kwotę 2,45 mln zł. Złożyła ją firma Voessing Polska, z którą miasto jeszcze w tym roku podpisze umowę. 

W ramach koncepcji przewiduje się budowę m.in. drogi głównej wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, węzła drogowego z autostradą A4, połączenia z ul. Armii Krajowej, a także dwóch parkingów Park & Ride w rejonie przystanków kolejowych Kraków Olszanica (500 miejsc postojowych dla aut) i Kraków Zakliki (100 miejsc). Ulica będzie miała około 6 kilometrów długości. Ruch będzie odbywał się na dwóch jezdniach z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał opracować co najmniej pięć wariantów Trasy Balickiej, a także opracować prognozy ruchu, rozpoznać warunki gruntowo-wodne, rozwiązać kolizje z infrastrukturą, a także sporządzić kosztorys inwestycji. – Następnie zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne – zapowiada magistrat. Koncepcja ma być gotowa pod koniec 2021 roku.

Argumenty przeciw Trasie

Jeszcze nim przetarg został ogłoszony powrót do pomysłu budowy Trasy Balickiej budził sporo kontrowersji. Aktywiści i ekolodzy uruchomili nawet petycję, w której wskazywali, że jest to inwestycja miastu niepotrzebna. 

Jednym z głównym zarzutów jest to, że Trasa przyczyni się do wpuszczenia w kierunku centrum Krakowa jeszcze większej liczby samochodów. Zwłaszcza gdy nie powstały jeszcze Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka. Aktywiści przypominali, że kiedy koncepcje tej drogi rodziły się w głowach krakowskich planistów, miasto miało zupełnie odmienną od dzisiejszej politykę transportową. Od kilku lat Kraków deklaruje jednak, że stawia na rozwój komunikacji zbiorowej, a nie rozbudowę kilkupasmowych dróg. 

Autorzy petycji zwracali także uwagę, że przebieg Trasy Balickiej został zaplanowany przez cenne przyrodniczo tereny Młynówki Królewskiej i jej otuliny, okolicami szutrowej ulicy Zygmunta Starego. Tereny te są atrakcyjnymi przyrodniczo, pełnią rolę miejsc rekreacyjnych dla pobliskich mieszkańców Zwierzyńca, Krowodrzy, Bronowic i Mydlnik.

Niewykluczone, że inwestycja realizowana będzie szybko, na mocy przygotowywanej przez rząd specustawy, co także budzi obawy przeciwników Trasy Balickiej. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułALPINA Leasing – Wrocław
Następny artykułBank Pocztowy przyjął nową strategię