A A+ A++

Trwają negocjacje z konsorcjum, które ma dokonać modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (BPz-2). Jego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a w jego skład wchodzą także ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Prace mają zostać przeprowadzone na minimum ośmiu wozach – poinformował Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

„Aktualnie przewiduje się przeprowadzenie modernizacji 28 egz. Bpz-2, w tym 8 ciągników w ramach zamówienia gwarantowanego” – poinformował mjr. Płatek. Dodał też, że dokładny harmonogram dostaw zostanie określony w dotyczącej tej inwestycji umowie. W Wojsku Polskim eksploatowanych jest dokładnie 28 Bergepanzer 2.

Rzecznik Inspektoratu nie udzielił informacji na temat tego kiedy zostanie ona podpisana. Jest to uzależnione „od przebiegu negocjacji z Wykonawcą.” Biorąc jednak pod uwagę, że przeznaczenie środków finansowych na modernizację BPz 2 zostało – zgodnie z informacją przekazaną niedawno Sejmowej Komisji Obrony Narodowej – przewidziane w planie budżetu obronnego na 2020 rok oznacza, że podpisanie umowy wstępnie założono na rok bieżący. Sygnowanie kontraktu jest niezbędne, aby móc rozpocząć jej finansowanie.

Wozy zabezpieczenie technicznego Bergepanzer 2 powstały w oparciu o zmodyfikowane podwozie czołgu Leopard 1 i trafiły do Sił Zbrojnych RP wraz z czołgami Leopard 2. Postępowanie na ich modernizację do standardu Bergepanzer 2PL rozpoczęto we wrześniu 2017 roku, wniosek o udział w procedurze zgłosiło wyłącznie wspomniane konsorcjum.

Założeniem modernizacji do standardu Bergepanzer 2PL jest umożliwienie przez te pojazdy wsparcia czołgów Leopard 2A5 oraz 2PL. Wspomniane konsorcjum demonstrowało w trakcie ubiegłorocznych targów MSPO 2019 w Kielcach propozycję modernizacji wozu Bergepanzer 2. Wywodzi się ona z wozu Wisent-1 opracowanego przez partnera zagranicznego konsorcjum, firmę Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) na potrzeby armii duńskiej, po tym jak ta wprowadziła czołgi Leopard 2A5. Krajowa propozycja modernizacji zakłada natomiast wykorzystanie jak największej liczby komponentów i systemów oferowanych przez polski przemysł, na bazie rozwiązań Wisenta. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJak dyrektor Radia Gdańsk zwalniał w nocy redaktorów. “Zastąpić godnymi zaufania”
Następny artykułŁuków: pożegnanie Zbigniewa Piwowarczyka