A A+ A++

Kanada pierwsza. Serwisy streamingowe muszą finansowo wspierać kanadyjską produkcję, jak filmy czy muzyka. To skutek wejścia w życie – w czwartek wieczorem – najnowszych zmian w prawie.

Kanada naciska na serwisy streamingowe. Muszą wspierać rodzimą produkcję
fot. Proxima Studio / / Shutterstock

Ustawa o streamingu (Online Streaming Act), podpisana w czwartek przez gubernator generalną Mary Simon, wymaga od serwisów streamingowych, by wspierały, także finansowo, tworzenie, produkcję i dystrybucję kanadyjskiej twórczości.

Kanadyjscy nadawcy telewizyjni i radiowi od lat muszą przeznaczać przynajmniej 30 proc. przychodów na wsparcie kanadyjskiej twórczości. Rząd podkreślał podczas prac parlamentu nad nowelizacją, że tradycyjnych nadawców oraz platformy streamingowe powinny obowiązywać te same zasady. Obecnie w prawie znalazł się przepis, który wprost zobowiązuje nadawców online: „będą promować i polecać kanadyjskie programy, w obu oficjalnych językach i również w językach rdzennych mieszkańców”. Regulator rynku (Canadian Radio-television and Telecommunications Commission – CRTC), będzie mógł nakładać kary finansowe za nieprzestrzeganie prawa.

Ustawa jest pierwszą od 32 lat nowelizacją prawa regulującego działalność nadawców; uwzględnia nowe usługi, które powstały dzięki funkcjonowaniu internetu.

Przeciwni zmianom twierdzili, że nowe prawo będzie dotyczyć również osób zamieszczających swoje prywatne filmy czy zdjęcia w mediach społecznościowych. Prawo to jednak reguluje serwisy takie jak Netflix czy Spotify, a mediów społecznościowych takich jak Facebook i TikTok dotyczy tylko w przypadkach, gdy te platformy transmitują na żywo wydarzenia sportowe czy konkursy piosenkarskie – wskazywała agencja The Canadian Press.

Niemniej Youtube w oświadczeniu wyraziło swoje rozczarowanie, utrzymując, że prawa twórców działających na platformach cyfrowych nie zostały wzięte pod uwagę. Opozycyjni konserwatyści uznali nowe prawo za cenzurę, ale dwie opozycyjne partie – Nowa Partia Demokratyczna i Bloc Quebecois poparły ustawę – przypomniały media.

Według danych statystycznych w 2021 r. nadawcy radiowo-telewizyjni, muzyczni i audiowizualni mieli udział w kanadyjskim PKB w wysokości 14 mld CAD i zatrudniali ponad 111 tys. osób.

Projekt przeszedł ostatnie czytanie w Senacie w czwartek, również w czwartek wieczorem podpis pod ustawą złożyła gubernator generalna Mary Simon, co znaczy, że ustawa po uzyskaniu tzw. royal assent stała się obowiązującym prawem.

Z Toronto Anna Lach (PAP)

lach/ mms/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKosmici mogą skontaktować się z Ziemią już w 2029 roku
Następny artykułMaj znajdzie się pod opieką numerologicznej Trójki. Jak dobrze wykorzystać jej wpływ?