A A+ A++

Jeśli zostałeś poszkodowany w wypadku drogowym, na zgłoszenie roszczeń i uzyskanie odszkodowania, jeśli doszło do kolizji, masz jedynie 3 lata licząc od dnia wypadku lub dnia, w którym dowiedziałeś się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia (nie dłużej jednak, niż 10 lat od chwili zdarzenia). Jeśli był to wypadek, a sprawcę skazano wyrokiem karnym, masz maksymalnie 20 lat od zdarzenia na zgłoszenie roszczeń. W przypadku małoletnich poszkodowanych możliwość zgłoszenia roszczeń o odszkodowanie wynosi 2 lata od osiągnięcia przez nich pełnoletności.

Terminy na zgłoszenie szkody, czyli termin przedawnienia roszczeń

Jeśli zostałeś poszkodowany w wypadku drogowym, na zgłoszenie roszczeń i uzyskanie odszkodowania, jeśli doszło do kolizji, masz jedynie 3 lata licząc od dnia wypadku lub dnia, w którym dowiedziałeś się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia (nie dłużej jednak, niż 10 lat od chwili zdarzenia). Jeśli był to wypadek, a sprawcę skazano wyrokiem karnym, masz maksymalnie 20 lat od zdarzenia na zgłoszenie roszczeń. W przypadku małoletnich poszkodowanych możliwość zgłoszenia roszczeń o odszkodowanie wynosi 2 lata od osiągnięcia przez nich pełnoletności.

Pamiętaj, nawet jeśli doszło do poważnych obrażeń ciała lub śmierci uczestnika wypadku, a zgłoszenie nastąpi po upływie terminu przedawnienia – Ubezpieczyciel będzie mógł odmówić wypłaty odszkodowania.

Likwidacja szkody – terminy oraz wymagane dokumenty

Warto wiedzieć, jak zgłosić szkodę i kiedy nastąpi wypłata odszkodowania, czyli zapoznać się z procedurą likwidacji szkód z OC sprawcy zdarzenia, aby wiedzieć jakie terminy jest zobligowane zachować Towarzystwo Ubezpieczeń.

Likwidacja szkody rozpoczyna się w chwili, gdy zgłaszamy Ubezpieczycielowi sprawcy zdarzenia telefonicznie, mailowo lub osobiście zaistniałą szkodę oraz wskazujemy na poniesione szkody i straty.

Wykazanie uszczerbku w naszym majątku i zdrowiu na skutek wypadku wymaga jednak przedstawienia odpowiedniej dokumentacji:

  • oświadczenia o zdarzeniu drogowym, notatki policyjnej lub wyroku karnego skazującego sprawcę, aby udowodnić odpowiedzialność za wypadek
  • dokumentacji medycznej potwierdzającej uszczerbek na zdrowiu fizycznym i psychicznym
  • dokumentacji kosztowej – faktur i rachunków potwierdzających koszty leczenia, dojazdów, rehabilitacji, zabiegów, szkoleń itp.
  • dokumentacji finansowej wskazującej na stratę w dochodach lub ich obniżenie czy utratę
  • zdjęć uszkodzonych rzeczy osobistych i rachunków za ich zakup bądź oświadczeń o kosztach zakupu
  • potwierdzenia niezdolności do pracy oraz dokumentacji dot. przekwalifikowania zawodowego w tym orzeczeń o niepełnosprawności lub niezdolności do pracy

Każdą szkodę, jaką ma pokryć Ubezpieczyciel należy udokumentować i uargumentować. Brak prawidłowego wykazania straty będzie skutkował odmową refundacji kosztów lub jej pokrycia przez Towarzystwo Ubezpieczeń. Jeśli więc nie wiesz, jak udowodnić swoje szkody – skonsultuj sprawę z profesjonalnym pełnomocnikiem.

Towarzystwo Ubezpieczeń po otrzymaniu zawiadomienia o szkodzie powinno w ciągu 7 dni –  przekazać pisemną informację o zarejestrowaniu szkody, nadanym jej numerze oraz danych likwidatora merytorycznego sprawy, wraz ze wskazaniem dokumentacji, jaką należy dostarczyć celem rozpatrzenia roszczeń. W przeciągu 30 dni od zarejestrowania szkody powinno podjąć decyzję w sprawie, chyba że sprawa wymaga dodatkowych wyjaśnień lub potwierdzenie odpowiedzialności wymaga oczekiwania na wyrok karny. Po uzyskaniu wszelkich wyjaśnień w sprawie Ubezpieczyciel powinien zająć stanowisko w przeciągu 14 dni.

30 dni ma także Ubezpieczyciel na  rozpatrzenie złożonej reklamacji (odwołania od decyzji).

Wydanie decyzji przez Ubezpieczyciela i wypłata odszkodowania

Ubezpieczyciel sprawcy zdarzenia ma 30 dni od daty zgłoszenia szkody na uznanie odpowiedzialności i wypłatę odszkodowania, przynajmniej w wysokości kwoty bezspornej (o ile oczywiście odpowiedzialność nie budzi wątpliwości i nie ma konieczności wydania wyroku karnego). W tym czasie Ubezpieczyciel musi zgromadzić wszystkie dokumenty medyczne i kosztowe oraz ocenić doznany uszczerbek (zaocznie przez lekarza lub na naocznej komisji lekarskiej), pozyskać dokumentację wskazującą na odpowiedzialność ich ubezpieczonego i ocenić zasadność i wysokość zgłoszonych roszczeń. Decyzja powinna zostać przekazana poszkodowanemu pisemnie, szczegółowo określając wysokość przyznanych świadczeń wraz z argumentacją. Decyzja powinna także zawierać adnotację o trybie odwoławczym, a więc możliwości złożenia reklamacji.

Odwołanie od decyzji Ubezpieczyciela, czyli reklamacja, skarga lub zażalenie

Każdy poszkodowany niezadowolony z wydanej przez Ubezpieczyciela decyzji może się od niej odwołać, zarówno pod względem zaniżonego odszkodowania, jak i w odniesieniu do samej procedury odszkodowawczej (jeśli np. Ubezpieczyciel zbyt długo zwlekał z wydaniem decyzji lub nie wydał jej w sposób prawidłowy).

Konieczna jest ocena wysokości orzeczonego uszczerbku na zdrowiu oraz przyznanych dodatkowych świadczeń. W tym zakresie dobrze skorzystać z profesjonalnej pomocy kancelarii odszkodowawczej lub prawnika, gdyż niejednokrotnie nie posiadamy fachowej wiedzy o wysokości należnego nam świadczenia oraz podstawach prawnych jego uznania.

W treści każdej otrzymanej decyzji Towarzystwa Ubezpieczeń powinna znajdować się adnotacja o trybie reklamacji – czyli czasie na jej złożenie oraz trybie złożenia i rozpatrzenia.

Reklamację od wydanej decyzji Ubezpieczyciela możemy złożyć 3 lata od momentu otrzymania pisma ze stanowiskiem Towarzystwa Ubezpieczeń w danej sprawie.  Pamiętaj jednak, iż nie będziesz mógł odwołać się później od roszczeń, które nie zostały prawidłowo zgłoszone do Ubezpieczyciela.

Jeśli reklamacja dotyczy wysokości uszczerbku na zdrowiu, warto zadbać o przekazanie pełnej historii choroby oraz wszystkich dokumentów medycznych i wyników badań, w tym również dokumentacji, która nie była jeszcze przekazywana, do Ubezpieczyciela. Nawet po zakończeniu leczenia masz prawo złożyć reklamację, jeśli Towarzystwo Ubezpieczeń zaniżyło należne Ci świadczenia. Dlatego warto przed złożeniem odwołania skonsultować się z profesjonalistą,  gdyż Kancelaria odszkodowawcza pomoże ocenić, realną kwotę odszkodowania, a w przypadku braku wypłaty adekwatnego odszkodowania także złożyć roszczenia do sądu.

Jeśli Ubezpieczyciel przekroczył termin likwidacji szkody lub wydał decyzję po terminie, można skierować skargę lub wniosek do Rzecznika Finansowego lub Komisji Nadzoru Finansowego, które pełnią rolę kontrolną i nadzorczą wobec Ubezpieczycieli.

Profesjonalny pełnomocnik lub kancelaria odszkodowawcza – dlaczego warto

Zgromadzenie pełnej dokumentacji i prawidłowe zgłoszenie roszczeń nie jest wcale łatwą sprawą. Szczególnie, że profesjonalny pełnomocnik jest w stanie pozyskać dokumentację z policji lub prokuratury czy sądu, uzyskać dane sprawcy lub odpowiedzialnej za zdarzenie instytucji.

Właściwe udokumentowanie i udowodnienie roszczeń jest podstawą w dochodzeniu odszkodowania. Konieczna jest także ocena wysokości przyznanego świadczenia i możliwości odwoławczych – w czym pomocne są opinię rzeczoznawców, lekarzy czy prawników, którymi dysponuje kancelaria odszkodowawcza. Dodatkowo złożenie reklamacji lub roszczeń na drogę sądową wymaga specjalistycznej wiedzy, którą profesjonalny pełnomocnik dysponuje.

Jeśli więc chcesz uzyskać jak największe odszkodowanie i w pełni zrekompensować szkodę – skonsultuj swoją sprawę już dziś.

Dowiedz się więcej o dochodzeniu odszkodowań na forum społeczności – Forum-Odszkodowania.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułIzraelskie wycieczki do Polski. Jest umowa
Następny artykułBudowa chodników wraz z modernizacją drogi gminnej przebiegającej przez miejscowości Goniembice, Koronowo, Ratowice i Żakowo