Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch?
Motocykl z Niemiec powinien mieć Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein (odpowiedniki dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu). Brak któregoś z nich oznacza brak możliwości rejestracji. W klasie do 125cm3 wystarczy Fahrzeugbrief. Sprzęt z Anglii: dokument V5C, sekcję nr 11 (zawiadomienie o wyeksportowaniu pojazdu na stałe) powinien wypełnić właściciel pojazdu. Zwróć uwagę, czy w dokumentach znajduje się ta informacja. Nie zapomnij o sprawdzeniu zgodności numeru VIN w dokumentach z tym wybitym na ramie motocykla.
Zobacz też:
Krok pierwszy – zbierz dokumenty
Papierkologia jest najmniej przyjemna, ale bez niej rejestracja motocykla jest niemożliwa. Jeśli sprzedawcą jest obcokrajowiec, zadbaj, aby umowa kupna-sprzedaży była dwujęzyczna. Zaoszczędzisz trochę kasy na tłumaczeniu. Kupując sprzęta od importera w Polsce, dostaniesz fakturę. Sprzedawca ma obowiązek przekazać ci ponadto umowę, którą spisał z obcokrajowcem. Bez niej nie zarejestrujesz pojazdu! Uwaga: Wielu handlarzy namawia na podpisanie sfałszowanej umowy bezpośrednio z Niemcem. Unikają w ten sposób podatków. Naraża cię to na nieprzyjemne konsekwencje takie jak grzywna lub nawet kara ograniczenia wolności.
ZOBACZ TEŻ: REJESTRACJA NOWEGO MOTOCYKLA – INSTRUKCJA
Po zakupie zleć tłumaczenie dokumentów. Wszystko zależy od liczby znaków, jednak cena oscyluje w granicach 100 zł. Uwaga: niektóre wydziały komunikacji wymagają również potwierdzenia przez tłumacza przysięgłego zgodności dwujęzycznej umowy kupna-sprzedaży.
Motocykle z UE nowe lub z ważnym przeglądem technicznym są z definicji dopuszczone do ruchu w Polsce. Jeśli go nie mają, muszą przejść tzw. przegląd zerowy. Diagnosta sprawdzi stan techniczny motocykla oraz jego parametry: min. rozstaw osi, wysokość, rozmiar kół. Dane wprowadzi do systemu. Zwróć uwagę na zgodność informacji przy odbiorze zaświadczenia. Koszt: 62 zł.
Dobra wiadomość dla osób sprowadzających motocykle z zagranicy: przepisy w ostatnich latach zmieniły się na korzyść motocyklistów. Używane pojazdy dwukołowe, z UE zostały zwolnione z akcyzy, VAT-u i opłaty recyklingowej.
Pojazd spoza UE. Będziesz potrzebował dodatkowego dokumentu potwierdzającego opłacone cło i przejście odprawy. Możesz załatwić te sprawy w najbliższym urzędzie celnym. Pojazd jest z nich zwolniony, jeśli pochodzi z krajów EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Liechtenstein, Islandia).
Motocykl nowy. W świetle prawa pojazd nowy to taki, w wieku do 6 miesięcy (od pierwszej rejestracji) lub który przejechał mniej niż 6000 km. W przypadku pojazdu nigdy niezarejestrowanego (z salonu) zamiast dowodu i umowy potrzebne będą homologacja europejska oraz faktura. Ważna kwestia: nabywca nowego pojazdu jest zobowiązany do opłacenia podatku VAT (23%) w Polsce.
Niestety, podczas zakupu zapłacisz za motocykl cenę brutto. Po opłaceniu polskiego VAT-u będziesz mógł wysłać potwierdzenie do zagranicznego urzędu i starać się o zwrot. Żeby opłacić wymagany podatek (VAT-10), złóż deklarację w urzędzie skarbowym, w którym składasz roczne rozliczenie podatkowe. Potwierdzenie dołącz do dokumentów podczas rejestracji. Uwaga: musisz załatwić to do 14 dni od zakupu!
Krok drugi – idź do wydziału komunikacji
Zanim jednak wyjdziesz z domu, sprawdź w internecie adres urzędu, pod który podlegasz (decyduje twój adres zameldowania). Jeśli to możliwe, zarezerwuj termin wizyty. Unikniesz stania w długich kolejkach.
Na miejscu wypełnij wniosek o rejestrację pojazdu. Jeśli nie otrzymałeś tablic od obcokrajowca, napisz oświadczenie o ich braku. Resztę załatwi urzędnik. Przygotuj 197 zł (tablica rejestracyjna – 40 zł, dowód rejestracyjny – 54 zł, pozwolenie czasowe – 13,50 zł, karta pojazdu – 75 zł, znaki legalizacyjne – 12,50 zł, opłaty ewidencyjne – 2 zł). W zależności od wydziału komunikacji kwoty mogą się nieznacznie różnić.
Jazda bez dowodu i OC nie grozi mandatem.
Otrzymasz tablicę i pozwolenie czasowe, które upoważnia cię do jazdy przez najbliższy miesiąc. Po około 2 tygodniach dostaniesz SMS z informacją, kiedy odebrać dowód rejestracyjny. Zanim przykręcisz blachę i odpalisz swojego nowego sprzęta, nie zapomnij o wykupieniu ubezpieczenia. Za jego brak zapłacisz karę. Od 130 do aż 670 zł (dane z 2017 r.) w zależności od długości zwłoki.
Ile kosztuje rejestracja motocykla z zagranicy?
Tak więc nie taki diabeł straszny, jak go malują! Rejestracja motocykla używanego z zagranicy to łączny koszt około 360 zł. Jeśli się postarasz to wszystkie procedury z tym związane załatwisz w dwa dni.
Tablice rejestracyjna | 40 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe (miękki dowód) | 13,50 zł |
Karta pojazdu | 75 zł |
Znaki legalizacyjne, czyli naklejki na tablicy | 12,50 zł |
Opłaty ewidencyjne | 2 zł |
Tłumaczenie dokumentów | 100 zł |
Przegląd | 62 zł |
Suma | 359 zł |
Dokumenty potrzebne do rejestracji motocykla:
- Umowa kupna sprzedaży lub faktura (najlepiej dwujęzyczne)
- Dowód rejestracyjny i książka pojazdu
- Tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego
- Potwierdzenie wykonania badania technicznego w Polsce
- Potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych (można to załatwić na miejscu w wydziale komunikacji)
- Wniosek o rejestrację pojazdu (można to załatwić na miejscu w wydziale komunikacji)
- Nie zapomnij wziąć ze sobą do urzędu dokumentu tożsamości. Bez niego nic nie zdziałasz.
Dokładne informacje dotyczące rejestracji pojazdów sprowadzanych i nie tylko ich są na stronie: obywatel.gov.pl
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS