A A+ A++

“Lata już w tej chwili samolot o napędzie hybrydowym Cessna Caravan. To maszyna do lokalnych przewozów cargo, wykorzystywana bardzo masowo np. na terenie Afryki czy choćby na Alasce” – mówił Marek Chmiel z Przeglądu Lotniczego w rozmowie z Pawłem Jaworem w Radiu RMF24.

Zdaniem Marka Chmiela, branża lotnicza powoli odbudowuje się po spadku spowodowanym pandemią Covid-19. Co ciekawe, spadek dotyczył tylko przewozów pasażerskich. Jak wspomina ekspert, przewozy towarowe osiągnęły wzrost w 2022 roku nawet o 13,2 proc. w porównaniu do roku 2019. Jakie były tego przyczyny?

Opóźnienia w chińskim transporcie morskim po prostu zaczęły osiągać takie poziomy, że były nieakceptowalne dla innych gospodarek. Szukano alternatywnych środków i okazało się, że pewne grupy towarowe, w szczególności dobra konsumpcyjne, można szybciej i w stosunkowo zbliżonych bądź niższych kosztach przewozić drogą lotniczą – powiedział Chmiel.

Za kolejny powód wybierania takiej metody transportu Marek Chmiel wymienił brak bezpieczeństwa drogi morskiej z Dalekiego Wschodu do Europy.

Chodzi tutaj o transportowanie przez Kanał Sueski. Ważna jest także sytuacja związana z wojną na Ukrainie. Przez nią porty, które zazwyczaj były wykorzystywane, znalazły się w strefie bezpośredniego bądź pośredniego zagrożenia konfliktem. W takim wypadku należałoby wydłużyć trasy spedycyjne, czyli okrążać całą Afrykę, co z kolei wydłużało czas transportu nawet o tygodnie, jeśli nie miesiące – tłumaczył specjalista.

Paweł Jawor pytał także o wykorzystywanie paliw wodorowych w przyszłych samolotach. Zdaniem gościa Radia RMF24, na to musimy jeszcze poczekać.

Jest nieco inny kierunek bardziej zbliżony do tego, który znamy choćby z motoryzacji, czyli napędy hybrydowe. Lata już w tej chwili samolot o napędzie hybrydowym Cessna Caravan. To maszyna do lokalnych przewozów cargo, wykorzystywany bardzo masowo np. na terenie Afryki czy choćby na Alasce – mówił ekspert.

To jednak nie koniec nowości. Jak wspomina Marek Chmiel, w październiku został zaprezentowany statek powietrzny z napędem czysto elektrycznym, a 17 listopada taksówka elektryczna. Specjalista dodał, że w tej chwili lata w Stanach Zjednoczonych także dron osobowy, którego można używać bez uprawnień lotniczych – wystarczy godzina szkolenia.

Opracowanie: Kinga Adamczyk.

Zobacz również:

Radio RMF24

Po jeszcze więcej informacji odsyłamy Was do naszego internetowego Radia RMF24
Słuchajcie online już teraz!

Radio RMF24 na bieżąco informuje o wszystkich najważniejszych wydarzeniach w Polsce, Europie i na świecie.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGlobalna produkcja smartfonów notuje spadek w trzecim kwartale 2022 roku
Następny artykułTragiczne wieści! Śmiertelny wypadek podczas mundialu. FIFA reaguje