A A+ A++

Ciągły rozwój rynku motoryzacyjnego wpłynął na znaczny postęp technologiczny samochodów poruszających się po drogach. W związku z tym warsztaty oraz serwisy aby móc właściwie obsłużyć pojazdy swoich klientów potrzebują wyposażyć swój warsztat w tester diagnostyczny. Wybór testera diagnostycznego do warsztatu nie jest łatwy, szczególnie jeśli jest to pierwsze urządzenie diagnostyczne, jakie przychodzi wybierać mechanikowi. Aby warsztat mógł bez problemu obsługiwać różne marki pojazdów to najlepiej postawić na urządzenie uniwersalne, które pozwala na diagnozowanie oraz wykonywanie różnego rodzaju serwisu w tym: sprawdzenie błędów, które wyświetlają się użytkownikowi, sprawdzenie akumulatora czy układu hamulcowego, ale także bardziej skomplikowane adaptacje czy kodowania.

Ponieważ ceny komputerów diagnostycznych wahają się w dużych przedziałach od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, klienci często zwracają szczególną uwagę na cenę urządzenia oraz markę. Marka testera diagnostycznego jest o tyle istotna, że wiąże się z serwisem urządzenia i łatwością ewentualnej gwarancji, co zapewnia komfort w sytuacji awarii. Warto wymienić choćby dwie popularne marki produkujące komputery diagnostyczne: AUTEL bądź TEXA.

Jak wybrać tester diagnostyczny?

Wybierając komputer diagnostyczny w pierwszym kroku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób będzie przedstawiał dane. Może on posiadać własny ekran, na przykład dotykowy 7 lub 8 calowy wyświetlacz tak jak w przypadku modelu Autel TS 608 lub Autel MS906 BT, może też działać jak Navigator TXT’s lub Nano S firmy Texa, który współpracuje z komputerem zazwyczaj w postaci laptopa. Specjalnie przygotowany soft (oprogramowanie) instaluje się na komputerze PC co umożliwia współpracę pomiędzy interfejsem i urządzeniem wyświetlającym w tym wypadku jest to laptop. Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników, coraz częściej jednak popularne są ekranowe testery diagnostyczne.

Sama interface softu, którym obsługujemy pojazd powinien być przejrzysty, intuicyjny i w konsekwencji szybki i prosty w obsłudze. Ważny jest też sposób podłączania komputera diagnostycznego do pojazdu. Idealnie jeśli połączenie pomiędzy komputerem a pojazdem zapewniają łącza oparte na Bluetooth, dzięki czemu samo urządzenie jest bardziej mobilne, a diagnostyka pojazdu może być przeprowadzana wygodnie z poziomu siedzenia kierowcy lub z poza pojazdu z testerem diagnostycznym w dłoni.

Kolejna bardzo ważna kwestia to aktualizacja urządzenia diagnostycznego. Coraz nowe modele i roczniki aut muszą być na bieżąco wprowadzane do aplikacji. Warto przed zakupem upewnić się co jaki czas należy aktualizować tester diagnostyczny i ile w ogóle kosztuje aktualizacja oprogramowania. Autel w swojej serii urządzeń MaxiSys w promocyjnych ofertach oferuje nawet 2 lata aktualizacji w cenie urządzenia.

Jakie funkcje posiadają testery diagnostyczne?

Dla każdego testera diagnostycznego podane są funkcje, które posiada. W zależności od producenta i modelu mogą one się różnić. Do popularnych możliwości należą:

  • Automatyczny odczyt VIN
  • Automatyczne skanowanie ECU
  • Automatyczne kasowanie błędów
  • Wyszukiwarka błędów online
  • Schematy elektryczne i dane techniczne zapewnianie przez Autodata lub HaynesPro
  • Odczyt parametrów pracy
  • Dane na żywo
  • Ramka zamrożona
  • Funkcje serwisowe poziom 1 (kasowanie inspekcji serwisowej, wymiana hamulców, akumulatora itp.)
  • Funkcje serwisowe poziom 2 (kodowanie wtryskiwaczy, adaptacje zawieszenia, reflektorów itp.)
  • Funkcje serwisowe poziom 3 (dostępne są wszystkie funkcje serwisowe)
  • Kodowania ECU (włączanie/wyłączanie opcji w sterowniku)
  • Funkcje i kodowanie online
  • Dostęp do PASS-THRU

Dodatkowo komputery diagnostyczne mogą być kompatybilne z innymi urządzeniami diagnostycznymi, najczęściej rzecz jasna tej samej firmy co tester. Takimi urządzeniami są między innymi oscyloskopy czy urządzenia ADAS.

Wybierając tester diagnostyczny klient musi być świadomy jego przeznaczenia. Część małych serwisów potrzebuje jedynie możliwości wykonania prostych funkcji jak skasowanie inspekcji olejowej, wypalenia DPF i kasowania błędów (np. serwisowych), serwisy wykonujące skomplikowane naprawy, adaptacje nowych podzespołów czy też regulacje pracy pewnych elementów potrzebują już znacznie bardziej zaawansowanych urządzeń.

Zwracajmy także uwagę czy tester, który chcemy kupić posiada także możliwość programowania czujników TPMS. Warto jednak zaznaczyć, że bardzo często lepiej jednak posiadać osobne urządzenie do diagnostyki oraz do programowania czujników TPMS, aby nie spowalniać pracy w momencie gdy w tym samym czasie musimy w jednym aucie przeprowadzić diagnostykę, a w innym zaprogramować czujniki.

Materiał zewnętrzny

Napisany dnia: 11.08.2021, 23:02

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowy teledysk Mlodego Leszcza i akcja charytatywna
Następny artykułZagraniczne media piszą o przyjęciu w Polsce ustawy anty-TVN