Ranking “Top 9 rowerowych miast Polski” przygotował serwis internetowy Centrum Rowerowe. Pod uwagę brano: stosunek długości dróg rowerowych do publicznych, stosunek ciągów pieszo-rowerowych do wszystkich rodzajów dróg rowerowych, liczbę stojaków na rowery, procentowy udział budżetu jaki miasto przeznacza na infrastrukturę rowerową, udział projektów rowerowych w budżetach obywatelskich, liczbę aktywnych stowarzyszeń rowerowych, działanie roweru publicznego, bezpieczeństwo rowerzystów, dostosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb rowerzystów.
Zobacz, jak wypadł Lublin na tle innych miast
W rankingu ocenie miało być poddanych 10 miast o największym znaczeniu dla ruchu rowerowego. Jednak wyłączono z niego Szczecin, którego władze nie zbieraną i nie udostępniają wspomnianych danych.
Lublin liderem jeśli chodzi o bezpieczeństwo rowerzystów
Przyjrzyjmy się więc rankingowi. Na dziewięć analizowanych miast Lublin zajął piąte miejsce ex aequo z Gdańskiem. Zwyciężyła Warszawa przed Wrocławiem, Poznaniem i Bydgoszczą. Za Lublinem znalazły się Białystok, Kraków i Łódź.
Lublin najlepiej wypadł w kategorii “bezpieczeństwo”. Zajął w niej pierwsze miejsce. “Wypadki drogowe z udziałem rowerzystów stanowią tam zaledwie niecałe 2,5% wszystkich zgłoszonych incydentów drogowych.” – zauważają autorzy raportu. I dodają, że o pozycji Lublina zdecydowała też analiza zestawienia wypadków rowerowych w stosunku do liczby mieszkańców “W 2019 roku w stolicy Lubelszczyzny ich liczba wyniosła tylko 137. Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz, a na trzecim Warszawa” – czytamy w raporcie.
Mimo tego autorzy zestawienia zwracają uwagę na to, że wspólne dla pieszych i rowerzystów, które mogą generować wiele niebezpiecznych sytuacji, w Lublinie stanowią aż 79 proc. wszystkich tras. To jeden z najgorszych wyników w zestawieniu. Dla porównania w najlepszej pod tym względem w Warszawie jest to zaledwie 12 proc.
W 2020 roku w Lublinie zbudowano… 100 metrów dróg rowerowych
Gorzej Lublin wypada, jeśli chodzi o długość dróg rowerowych i ich stosunek do wszystkich dróg publicznych w mieście. Cykliści mają do dyspozycji 172 km pasów, ścieżek i ciągów pieszo-rowerowych. “(…) w stolicy lubelskiego, w przeważającej większości są to ciągi pieszo-rowerowe, czyli przestrzeń dostępna również dla pieszych” – czytamy w raporcie. Wspomniane kilometry ścieżek to 33 proc. wszystkich dróg publicznych. Lepiej jest we Wrocławiu, Białymstoku i Poznaniu.
Autorzy zestawienia zwracają też uwagę na dość wstydliwy wskaźnik. Według ich informacji drogi rowerowe Lublina w minionym roku rozbudowano zaledwie o… 100 metrów. Zresztą na konieczność budowy tras rowerowych prowadzących do centrum oraz ich połączenia w spójną sieć od dawna mówią przedstawiciele Porozumienia Rowerowego.
“Dobrze byłoby zwiększyć również liczbę miejskich stacji naprawczych. W miejscowości znajdziemy tylko 2 takie punkty. Znacznie lepiej jest z dostępnością stojaków, przy których możemy pozostawić swój jednoślad. Statystycznie na 1 km2 miasta przypada 11 stanowisk. Z kolei samych stojaków jest 1550” – czytamy.
Tym co wyróżnia Lublina na tle innych miast jest społeczna wypożyczalnia rowerów cargo. Jednoślady pozwalające na przewóz dość dużych przedmiotów można bezpłatnie wypożyczać w niektórych filiach Miejskiej Biblioteki Publicznej. “Inicjatywa powstała dzięki kreatywności Porozumienia Rowerowego, będącego jednym z aż 10 aktywnie działających w mieście stowarzyszeń skupiających miłośników dwóch kółek” – piszą autorzy zestawienia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS