A A+ A++

20 maja weszły w życie (nareszcie!) przepisy regulujące zasady poruszania się na hulajnogach elektrycznych, a także na urządzeniach transportu osobistego oraz na urządzeniach wspomagających ruch. Takie oto nowe pojęcia wprowadzono do kodeksu drogowego. Niestety, tym ważnym zmianom nie towarzyszyła żadna kampania informacyjna.

W mediach było trochę wiadomości na ten temat, ale nigdzie nie spotkałem syntetycznego, pełnego objaśnienia nowych zasad poruszania się na hulajnogach. Jedynie policja (KWP w Olsztynie) opracowała filmik prezentujący w skrócie te zasady i chwała jej za to. Bardzo mnie cieszy, że policjanci sami, skromnymi środkami, przygotowali ten filmik, nie oglądając się na urzędników, decydentów itd. Oby więcej takich inicjatyw.

Szkoda, że takiego filmu, który notabene powinien być emitowany we wszystkich stacjach telewizyjnych, nie przygotowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która ma na takie kampanie edukacyjne miliony złotych…  I taka edukacja należy do jej statutowych zadań.

Zawsze uważam, że aby wymagać od ludzi przestrzegania przepisów, najpierw tych przepisów trzeba ich nauczyć. Dlatego właśnie przygotowałem dla was graficzny kodeks hulajnogisty (wiem, że to dziwne słowo, ale czy macie lepszą nazwę?). Wystarczy popatrzeć uważnie na zamieszczone poniżej rysunki i zapamiętać podstawowe zasady.

Bardzo słuszne jest to, że hulajnogę elektryczną zaliczono do pojazdów. Decyzja ustawodawcy obala zatem niczym nieuzasadnione poglądy tych, którzy twierdzili, że osoba poruszającą się na hulajnodze elektrycznej jest pieszym. Osoba jadąca hulajnogą elektryczną jest kierującym!

Zwróćcie uwagę, że maksymalna dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 20 km/h. Od 2022 roku we wszystkich sprzedawanych hulajnogach elektrycznych mają być montowane ograniczniki prędkości.

Dziecko do 10. roku życia nie może kierować hulajnogą elektryczną (z wyjątkiem stref zamieszkania, ale w takich strefach tylko pod opieką osoby dorosłej).

Osoby niepełnoletnie powyżej 10. roku życia muszą mieć do kierowania hulajnogą elektryczną kartę rowerową lub prawo jazdy.

W ustawie hulajnogi elektryczne potraktowano tak samo jak rowery – osoba, która ukończyła 18 lat, nie musi mieć żadnych uprawnień, lecz może kierować hulajnogą elektryczną na drogach publicznych. Nikt nie sprawdza chociażby w elementarnym zakresie jej wiedzy o przepisach ruchu ani stanu zdrowia. Tak, jakby ukończenie 18 roku życia dawało automatycznie wiedzę. Efekty takiego rozumowania możemy codziennie zobaczyć na drogach.

Nowoutworzony art. 33 a ustawy Prawo u ruchu drogowym stanowi: “Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.”

Oznacza to, że w takiej sytuacji kierujący hulajnogą elektryczną nie może jechać po chodniku. Tyle tylko, że takich dróg z ograniczeniem prędkości do 30 km/h jest raczej niewiele.

Nie oznacza to jednak, że hulajnogą elektryczną można jeździć po każdej jezdni, a zwłaszcza po ruchliwych miejskich arteriach.

Jeżeli dopuszczalna prędkość na danej jezdni jest większa, niż 30 km/h, kierujący hulajnogą elektryczną nie może po niej jechać. Pozostają zatem dwie możliwości. Jeżeli obok jezdni przebiega droga dla rowerów, to kierujący hulajnogą elektryczną obowiązany jest jechać po tej drodze.

Nie wolno mu w takiej sytuacji, gdy obok jezdni przebiega droga dla rowerów, jechać po chodniku.

Bardzo słuszną decyzją ustawodawcy jest dopuszczenie ruchu hulajnóg elektrycznych na drogach dla rowerów. Jazda hulajnogą po takiej drodze jest o wiele bezpieczniejsza, niż jazda po chodniku pomiędzy pieszymi.

Jeżeli na jezdni dopuszczalna prędkość jest wyższa niż 30 km/h, a obok tejże jezdni nie ma drogi dla rowerów, to w takiej i tylko w takiej sytuacji kierujący hulajnogą elektryczną może jechać po chodniku. Ale uwaga! Dopuszczalna prędkość hulajnogi na chodniku musi być zbliżona do prędkości pieszych. W objaśnieniu do ustawy podano, że prędkość ta nie powinna przekraczać 7 km/h. Ponadto hulajgonista nie może utrudniać ruchu pieszym. Co to oznacza?

Nie wolno przejeżdżać zbyt blisko pieszych, aby nie uderzyć ich kierownicą lub swoim ciałem. Należy przewidywać, że pieszy może nagle zmienić kierunek poruszania się albo zatrzymać się. Na chodniku ma do tego pełne prawo. Musicie też pamiętać, że po chodnikach poruszają się dzieci, a także osoby starsze i niepełnosprawne, czasem niedosłyszące albo niedowidzące.

W żadnym razie nie wolno dzwonić na pieszych, żądając w ten sposób, aby usunęli się z drogi. To zwyczajne chamstwo! Hulajnoga jest gościem na chodniku i kierujący nią musi wiedzieć, że piesi zawsze mają na nim pierwszeństwo.

Dla porządku wyjaśnię, że w żadnym razie nie jest dopuszczalna jazda hulajnogą elektryczną na drogach poza obszarem zabudowanym.

Dotyczy to także pobocza.

Przy okazji ważna informacja dla kierowców: podczas wyprzedzania hulajnogi, podobnie jak w przypadku rowerów, należy zachować odstęp boczny od hulajnogisty wynoszący co najmniej 1 metr. Trzeba pamiętać, że hulajnoga jest pojazdem mało stabilnym i łatwo może zmienić tor jazdy.

Przepisy wymagają, aby kierujący hulajnogą elektryczną sygnalizował zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu ręką, albowiem hulajnogi nie są wyposażane w kierunkowskazy. Podejrzewam, że autorzy tego zapisu sami  nigdy nie jeździli hulajnogą. Hulajnoga to nie rower i kierowanie nią tylko jedną ręką może okazać się niebezpieczne. Osoba na hulajnodze może nie tylko gwałtownie, w sposób niezamierzony, zmienić tor jazdy, ale także … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMamy dziś świetują. Życzenia Słubiczan
Następny artykułGALAX GeForce RTX 3060 LHR 1-Click OC oferowany jest już w Korei Południowej w cenie blisko 1000 dolarów