Polskie i europejskie przepisy prawa konkurencji przewidują obligatoryjną kontrolę zamiaru koncentracji przedsiębiorstw, gdy spełnione zostaną ustawowe przesłanki takiej kontroli. W takim przypadku przedsiębiorcy muszą powstrzymać się z dokonaniem koncentracji (przejęcia kontroli) do momentu uzyskania zgody organu.
Co do zasady, kryterium przesądzającym o tym, które transakcje podlegają zgłoszeniu do organów antymonopolowych, są obroty stron koncentracji w poprzedzającym ją roku. Na gruncie polskich przepisów, zgłoszenie prezesowi UOKiK jest obowiązkowe, gdy łączny krajowy obrót stron koncentracji przekracza 50 mln euro lub światowy obrót przekracza mld euro.
Kontrola prewencyjna
Organy antymonopolowe, w tym prezes UOKiK, sprawują kontrolę prewencyjną (ex ante), której celem jest przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom. W toku postępowania antymonopolowego prezes UOKiK dokonuje analizy, czy koncentracja nie doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji, tj. czy nie dojdzie do kumulacji siły rynkowej. Prezes UOKiK wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, w wyniku której konkurencja na danym rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie na tym rynku pozycji dominującej.
Czytaj także: Jak UOKiK ustala kary za nar…
Artykuł dostępny tylko dla e-prenumeratorów “Rzeczpospolitej”
Oferta promocyjna: dostęp do treści rp.pl – pakiet plus już od 39,90 zł za miesiąc
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS