A A+ A++

PKP Intercity przygotowuje się do otwarcia europejskiego rynku kolejowych przewozów pasażerskich. Wielosystemowe lokomotywy umożliwią PKP Intercity wjazd bez wymiany elektrowozu do innych krajów, skrócą także czas podróży. Dla producenta to prestiżowe zamówienie ale i nowy poziom trudności, który do tej pory nie został pokonany przez polskich dostawców taboru. 

Przewoźnik zdecydował się na zakup 10 nowych, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Griffin z opcją na dodatkowe 5 pojazdów z Newagu Nowy Sącz. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do prawie 388 mln zł.

Griffiny będą mogły rozwijać prędkość co najmniej 200 km/h i poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.

Pięć lat na homologację

Producent zobowiązał się dostarczyć pierwszą 18 miesięcy od podpisania kontraktu, ostatnią 42 miesiące. W pięć lat po podpisaniu kontraktu pojazdy mają mieć homologację (poza dopuszczeniem w Polsce): austriacką, czeską, niemiecką, słowacką i węgierską. – Uzyskanie homologacji na 6 krajów będzie wyzwaniem – przyznaje prezes Newag Zbigniew Konieczek. – Mamy plan działania, lokomotywy będą na czas i wyprodukowaną w Polsce lokomotywą pojedziemy do innych krajów – obiecuje Konieczek. 

Producent już przygotowuje dokumentację techniczną pojazdów. – Korzystamy z własnych zasobów, nie angażujemy personelu z zewnątrz. Homologację Griffinów prowadzi ten sam zespół, który przygotowuje dopuszczenie wielosystemowej lokomotywy Dragon dla PKP Cargo – wyjaśnia Michalik. 

Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego oraz posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym. Energoelektonikę dostarczy Medcom.

Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków. – Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże po zmodernizowanych, a w przyszłości nowych liniach kolejowych – tłumaczy prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk. 

Dłuższe serie taborowe


Autopromocja


Od 29.10 w “Rzeczpospolitej” i “Parkiecie”

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły

Przypomina, że zarząd PKP IC bronił strategii wagonowej. – Teraz widać korzystne efekty. Logistycznie wagon jest bardzo wygod … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWszystkich Świętych. XXI kwesta PTTK na rzecz ratowania zabytkowych kaliskich nekropolii
Następny artykułBottas otrzymał kolejną karę za… szósty silnik spalinowy w tym roku