A A+ A++

2019 rok jeszcze się nie skończył, a już wiemy, że był rekordowy. Dziś padł kolejny rekord – mamy tegoroczny dwumilionowy profil zaufany (PZ). W ostatnich miesiącach Polacy założyli ich tyle, co przez niemal… siedem lat.

Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Dziś profil zaufany ma 4,5 miliona Polaków, z czego 2 miliony – jak już wspomnieliśmy – założyło go w tym roku. I to właśnie świętujemy, chociaż…

Dużo czy mało?

– To rzeczywiście świetny wynik, ale daleki od euforii. Chcielibyśmy, aby stale przybywało Polaków korzystających z e-administracji. Żeby tak się stało musi przybywać spraw, które można załatwiać przez internet. I nad tym stale pracujemy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Tegoroczny rekord to efekt pracy nad nowymi e-usługami i konsekwentnego przekonywania Polaków, że warto nam zaufać, a przy okazji ułatwić sobie życie działając online – dodaje szef MC.

Tylu Polaków ma już profil zaufany, a czym on jest?

To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie. To nasza cyfrowa tożsamość. Nasze cyfrowe „ja”.

Bardzo się przydaje do załatwiania online spraw urzędowych. Pozwala potwierdzić naszą tożsamość (urzędnik odbierający naszą sprawę ma pewność, że my to my), ale i np. podpisać pisma wysyłane do urzędów. Jest bezpłatny, nie musimy więc korzystać z komercyjnych narzędzi do podpisu. Można go założyć na dwa sposoby, w tym w pełni online.

PZ jest też w pełni bezpieczny. Dane, które zawiera są weryfikowane, a także odpowiednio zabezpieczone przed niepowołanym dostępem. Każdy z nas może mieć tylko jeden potwierdzony profil zaufany. Jest on bowiem przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

Jeśli założymy sobie profil zaufany, musimy pamiętać, że jest ważny 3 lata. W każdej chwili możemy przedłużyć jego ważność.

Jak PZ z PITem

Kiedy w tym roku Polacy założyli najwięcej profili zaufanych?

– Pod tym względem rekordowy był marzec. Tylko w tym miesiącu przybyło niemal 350 tysięcy nowych PZtów. Kolejne 300 tysięcy profili zaufanych Polacy założyli w kwietniu. To miesiące, w których wysyłamy roczne rozliczenia podatkowe. Widać, że Polacy coraz chętniej robią to online – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Kolejny rekordowy miesiąc to lipiec. Wtedy przybyło ponad 280 tysięcy nowych właścicieli profili zaufanych. To w większości osoby składające przez internet wnioski w programie Rodzina 500+ – dodaje szef MC.

Profil zaufany cieszył się dużą popularnością także we wrześniu i październiku. Wtedy – odpowiednio – założyło go 108 801 i 155 419 osób. – Większość z nich przy wykorzystaniu PZ skorzystała z e-usług wyborczych – wpisu do rejestru wyborców i dopisania się do spisu wyborców – tłumaczy minister cyfryzacji.

Oto tegoroczne statystyki PZ miesiąc po miesiącu:

  • Styczeń – 83 567
  • Luty – 287 446
  • Marzec – 344 978
  • Kwiecień – 299 432
  • Maj – 132 626
  • Czerwiec – 108 409
  • Lipiec – 283 708
  • Sierpień – 95 195
  • Wrzesień – 108 801
  • Październik – 155 419
  • Listopad – 82 462

Od 1 grudnia do dziś kolejnych 20 998 Polaków założyło swój profil zaufany.

Tegoroczny wynik jest najlepszy w historii PZ, o 800 tysięcy lepszy od ubiegłorocznego, a przed nami przecież jeszcze niemal cały grudzień.

W całym 2018 r. Polacy założyli 1 208 583 profile zaufane. Do końca 2017 r. wszystkich Polaków, którzy mieli PZ, było 1 324 438.

Dziś z profilu zaufanego korzysta dokładnie 4 532 289  osób.

Zakładaj i korzystaj

Rozliczenia podatkowe, wniosek o 500+, e-usługi wyborcze – to tylko wybrane sprawy, które dzięki profilowi zaufanemu można załatwić online. Spis wszystkich e-usług znajdziecie na naszym portalu WWW.GOV.PL. Oto kilka tych najbardziej popularnych:

Profil zaufany to także jedyny sposób na to, by zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta. Jest także niezbędny m.in. do tego, aby uruchomić w swoim smartfonie naszą aplikację mObywatel i korzystać z dostępnych tam usług, takich jak m.in. mTożsamość, mPojazd i eRecepta.

Podsumowując: warto go mieć J

Więcej o profilu zaufanym na www.pz.gov.pl

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

mat. Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTOMASZÓW „Ile waży św. Mikołaj”
Następny artykułJak wyznaczać wektory sił dla obracającego się ciała sztywnego.